مرکز حیدر علی اف باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شاهکار معماری مدرن

گردشگریمکان های تفریحی

- 97/08/12
مرکز حیدر علی اف باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شاهکار معماری مدرنمرکز حیدر عل اف (Heydar Aliyev Center) در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان واقع شده است. این مجتمع مدرن مساحتی به میزان 57500 متر مربع دارد. این مرکز فرهنگی به نام رهبر دوران شوروی ورئیس جمهور، جمهوری آذربایجان حیدر علی اف نامگذاری و بخاطر معماری شگفت انگیزش تبدیل به یکی از جاذبه های دیدنی باکو شده است.
مرکز حیدر علی اف باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شاهکار معماری مدرن
ساختمان حیدر علی اف برای تبدیل شدن به محل اصلی برنامه های فرهنگی کشور طراحی گشته است و حجم پیوسته و سیال در ترکیب با متریال مدرن که بیس اصلی آن را بتن تشکیل داده است, منجر به خلق اثری تحسین برانگیز شده است.

مرکز فرهنگی حیدر علی اف توسط طراح عراقی بانوی معمار شرقی "زاها حدید- Zaha Hadid" طراحی شده است. وی در سال 1950 در بغداد و خانواده ای مسلمان متولد شد، او تحصیلات دوران ابتدایی خود را در یکی از دیرهای کاتولیک فرانسوی زبان بغداد سپری کرد. پس از آن با حمایت والدینش به آرزوی ایام کودکی اش تحقق بخشید و بعد از گذراندن دوره ریاضیات در دانشگاه امریکایی بیروت در سال 1968 تا 1971 به مدرسه AA لندن رفت و وارد دنیای زیبای معماری شد. زاها حدید در دنیا مانند چهره های معروف شهرت دارد و سبک کاری وی دیکانستراکشن یا ساختارشکنی است و همیشه توانسته به خوبی تصاویر متفاوتی را خلق کند.

طراحی فضای داخلی مرکز فرهنگی حیدر علی اف توسط معمار ایرانی "سارا شیخ اکبری-Sara Sheikh Akbari " انجام شده است، وی فارغ التحصیل از دانشگاه شهید بهشتی بوده و در مدرسه AA لندن به مطالعه معماری پرداخته است. شیخ اکبری با پروژه های مختلف معماری سروکار داشته است که از مهمترین آنها میتوان به مرکز فرهنگی حیدر علی اف اشاره کرد.

مرکز فرهنگی حیدر علی اف در طی مراسم رسمی در 10 ماه مه سال 2012 با حضور رئیس جمهور فعلی آذربایجان الهام علی اف، رئیس جمهور گرجستان میخائیل ساکاشویلی، ایوانف، مونته نگرو، فیلیپ واجانوویک و نمایندگان مجلس و... افتتاح گردید.

همچنین این مرکز فرهنگی در سال 2013 با یک مرکز کنفرانس، سالن هایی با ظرفیت 1000 صندلی، فضای نمایشگاه موقت، کارگاه ها و یک موزه در جشنواره معماری جهانی نامزد دریافت جایزه شد و در نوامبر همان سال تئاتر موسیقی مسکو تحت هدایت هنرمند مردم روسیه "دیمیتری-Dmitry" در این مرکز به اجرا درآمد.
advertising