سراب گاماسیاب نهاوند از بهترین تفرجگاه های همدان

گردشگریمکان های تفریحی

- 98/05/06
سراب گاماسیاب نهاوند از بهترین تفرجگاه های همدان

سراب گاماسیاب همدان


نهاوند یکی از شهرهای غربی ایران است که در دامنه‌های رشته کوه بلند زاگرس قرار دارد. به واسطه موقعیت جغرافیایی این شهرستان، چشم‌اندازها و مناظر بی‌بدیلی را می‌توانید در نهاوند ببینید. سراب گاماسیاب یکی از چندین سراب نهاوند محسوب می‌شود که بسیار پُر آب است و در 20 کیلومتری جنوب نهاوند قرار دارد.
سراب گاماسیاب نهاوند از بهترین تفرجگاه های همدان
سراب گاماسیاب که از دره‌های شمالی کوه گرو (گرین) سرچشمه می‌گیرد پس از خروجش از دل زمین به سبب آبدهی فراوانش که قابل مقایسه با دیگر سراب‌های همدان نیست، دریاچه‌ای طبیعی را ایجاد می‌کند که به عنوان یکی از تفرجگاه‌های غرب کشور در استان همدان شناخته می‌شود. سراب گاماسیاب رودخانه‌ای با همین نام را نیز به وجود می‌آورد که با عبور از دشت‌های نهاوند زمین‌ های کشاورزی را سیراب می‌کند و حیات را به درختان هدیه می‌دهد.

رودخانه گاماسیاب پس از خروج از نهاوند از شهرهایی چون کرمانشاه، لرستان، خوزستان می‌گذرد و نام‌های مختلفی همچون قره سو، سیمره و کرخه را از آن خود می‌کند. در نهایت رودخانه گاماسیاب به خلیج نیلگون فارس می‌ریزد. از دیگر دیدنی های نزدیک به سراب گاماسیاب می‌توان به غار گاماسیاب، پارک جنگلی و کتیبه‌ای از ناصرالدین شاه اشاره کرد که در فاصله کمی از این سراب قرار دارند و دیدن آن‌ها را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

وجه تسمیه گاماسیاب


گاماسیاب ترکیبی از گا (گاو) + ماسی (ماهی) + آب است، یعنی آبی که دارای گاوماهی (ماهی بزرگ) می ‌باشد. نظریه دیگری که در مورد وجه تسمیه گاماسیاب مطرح است بر این اساس می باشد: دوعدد یخچال برفی بسیاربزرگ درکوه گرین و قسمت بالای سراب وجود داشت که از نهاوند قابل دیدن بود که یکی به شکل گاو ودیگری به شکل ماهی خمیده دیده می شد و هنوزهم قدیمی ها آن یخچال هارابه خاطردارند. در ضمن کلمه (ماسی) به زبان لری بختیاری وزبان پهلوی همان (ماهی) است پس گاو+ ماسی (ماهی)= آبی که ازیخچال گاو ماهی سرچشمه میگیرد. البته متاسفانه در بیست و پنج سال گذشته، در اثر تغییرات جوی و گرمای زمین این دویخچال همانند سایر منابع یخی دیکر در حال نابودی هستند و تنها از بالای گرین قابل مشاهده می باشند.

مسیر دسترسی سراب گاماسیاب نهاوند


برای رسیدن به سراب گاماسیاب، شهر نهاوند را به سمت سه راهی «نهاوند-ملایر-بروجرد» طی می کنیم، پس از ده کیلومتر به پاسگاه قلعه قباد می رسیم. از این محل یک راه آسفالته فرعی منشعب می شود که نهایتا به نوراباد می رسد. با طی مسافت ده کیلومتر و گذشتن از روستاهای قلعه قباد و وراینه، به راه فرعی خاکی در سمت چپ می رسید که تابلویی با عنوان «پارک جنگلی گاماسیاب» در ابتدای آن قرار دارد. از این نقطه تا سرچشمه گاماسیاب کمتر از پانصد متر فاصله است.
advertising