روستای لورگ باغ شهرستان زابل استان سیستان و بلوچستان

گردشگریمکان های تفریحی

- 98/02/13
روستای لورگ باغ شهرستان زابل استان سیستان و بلوچستان

لورگ باغ زابل


روستای لورگ باغ در 18 کیلومتری شمال غرب شهرستان زابل و از توابع بخش صابری (قائم آباد) شهرستان نیمروز (ادیمی) می باشد و فاصله آن از مرکز استان سیستان و بلوچستان تقریبا ۲۳۰ کیلومتر است . این روستا در مسیر جاده ی زابل به نهبندان نرسیده به شهرک گلخانی به سمت شمال می باشد.

وجه تسمیه روستای لورگ باغ


واژه لورگ باغ از دوکلمه « لورگ و باغ » تشکیل شده و در گویش سیستانی بدین گونه معنا گردیده است: لورگ یعنی تپه یابلندی که از اطرافش بلندتر و در حصارآب، تالاب یا نیزار باشد. باغ هم به معنای مکانی سرسبز، آباد و خرم است.بنابراین دوکلمه ی لورگ و باغ با هم نام مکان مسکونی به نام روستای لورگ باغ را به خود گرفته است.

وجه تسمیه این روستا ،بدان جهت است که از ابتدای تشکیل و پیدایش مکانی کوچک و جزیره مانند بوده که بوسیله ی تالاب ها و نیزارهای گسترده و وسیعی محصور می شده است. و این در حالی بوده که این تالاب ها و نیزارها به دریاچه ی بزرگ هامون متصل، و در حقیقت پل ارتباطی مردم و امرار معاش آن ها از طریق دریا و نیزارهای اطراف بوده است ؛چرا که شغل اکثریت مردم روستای لورگ باغ ، از طریق دامداری (گاوداری) و گاها کشاورزی تامین می شده است وبه قولی هر جا آب است آبادیست.

جاذبه های روستای لورگ باغ


ازجاذبه های این روستا ،می توان به جنگل هایی طبیعی اشاره کرد که روزگاری آن مکان ها تالاب و نیزار بوده ،اما براثر خشک شدن به جنگل تبدیل شده است.هم چنین در فصل بهار و تابستان اگر هیرمند سخاوتمندی کند اطراف روستا آباد و سرسبزخواهد بود و تفرجگاه مردمی خواهد بود که از روستاها و شهر زابل بدانجا جهت گذراندن اوقات فراغت خود وخانواده هایشان می آیند.

جاذبه ی دیگرآن درخت گز (کرگز) می باشد که عمر آن تقریبا نزدیک به یک صد سال می رسد و مردم روستا اعتقاد خاصی در مورد آن دارند و نوعی تقدس برایشان محسوب می شود.از جاذبه های دیگر لورگ باغ می توان به حیات وحش جنگل های اطراف روستا اشاره نمود که انواع جانوران ‌‌‌مثل روباه، شغال، گراز، خرگوش، انواع مار و انواع پرندگان و...در آن وجود دارند.
advertising