روستای تاریخی و توریستی قلات شیراز

گردشگریمکان های تفریحی

- 97/10/16
روستای تاریخی و توریستی قلات شیراز

روستای گردشگری قلات


شیراز یکی از قطب های گردشگری در ایران است که هر زمان بخواهید به سمت آن سفر کنید توریست های داخلی و خارجی زیادی را در آن خواهید دید. اغلب کسانی که به این استان سفر می کنند به سمت جاذبه های معروف آن نظیر شاهچراغ، حافظیه، باغ ارم، ارگ کریمخانی، مسجد نصیر الملک، بازار وکیل و مجموعه تخت جمشید می رود، در حالی که جاذبه های متعدد دیگری هم در این استان وجود دارد. یکی از آن ها روستای قلات در شیراز است که در طول سفرتان به این استان پیشنهادی می شود از آن دیدن فرمایید.
روستای تاریخی و توریستی قلات شیراز
در 36 کیلومتری شمال غرب شیراز به روستایی می‌رسیم که آب‌ و هوای خنک آن حتی در گرم‌ ترین ماه‌های سال انبوهی از مردم شیراز را برای گذراندن اوقات فراغت به سمت خود کشیده است. روستای قلات که در ارتفاع 2065 متری از سطح دریا قرار دارد 7000 نفر از مردم عزیز کشو ایران را در خود جای داده است.

قلات به ظاهر یک روستا و در حقیقت تکه‌ای از بهشت است که روی زمین جا مانده، مانند هزاران تکه‌ای که در اقصی نقاط ایران اسلامی، این کشور را به یکی از زیباترین نقاط جهان بدل کرده است. هنگامی که به این روستای می روید و در باغ ها و طبیعت آن قدم می زنید شاهد درختان چند هزار ساله ای که در آن قرار دارد نیز می شود و می توانید نهایت لذت را از آن ببرید.

این روستا دارای خانه‌هایی به صورت پلکانی است که اغلی از دامنه‌ی کوه به سمت قله کشیده شده‌اند.متاسفانه به دلیل موقعیت تفریحی که این روستا در سال‌های اخیر کسب نمود ساخت بناهایی جدید و مدرن از جمله چند رستوران و کافه‌، بافت قدیمی و بکر روستا را دستخوش تغییرات کرده است چنانکه در ورودی روستا چهره‌ی بکر آن را نخواهیم دید. اما رفته رفته و در بخش متمرکز قلات به سمت قله‌ی کوه شاهد مناظر بی‌نظیری از بافت قدیمی روستایی خواهیم بود.

جاذبه های روستای قلات در شیراز


زمانی که وارد روستای قلات در شیراز می شوید، چشم اندازها و جلوه های طبیعی زیبایی را مشاهده خواهید کرد که تشکیل شده از باغ های سرسبز و وسیع هستند. اگر در فصل بهار به این روستا بروید به اندازه فضا دلچسب و رویایی خواهد بود برایتان که انگار به جشنواره شکوفه های گیلاس در ژاپن رفته اید. بافت کالبدی معماری خیره کننده کوهستانی، کوچه ‌های پرپیچ و خم که جویبارهای زلالی نیز در میان آن‌ها جاری است، جذابیت منحصر به فردی به این روستا بخشیده ‌اند.

آبشار های روستای غلات


تماشای آبشارهایی که در میان صخره ها عبور می کنند و همینطور گوش فرا دادن به برخورد آن ها به سنگ ها خودش می تواند جاذبه ی بی نظیری برای گشت و گذار در این روستا باشد. در حواشی رودخانه‌های شب شتری و چشمه انجیری، با پوششی از گیاهان خودرو، گل‌های وحشی و گیاهان دارویی بومادران، ختمی، آویشن، پونه، مرزه و … از جاذبه‌ های کم نظیر روستای قلات محسوب می‌ شوند.

کلیسای روستای غلات


در کنار طبیعت و آبشارهای بی نظیر این روستا یک کلیسای قدیمی هم در روستای قلات در شیراز وجود دارد که معماری سنگی و جالبی دارد و نشان دهنده ی قدمت این روستا می باشد. این کلیسا که در گذشته عبادتگاه مسیحیان ساکن در روستا بوده است، اینک به دلیل مهاجرت آنان رو به تخریب گذاشته است.

تفرجگاه‌ های معروف شب شتری و چشمه انجیری که در فصول بهار و تابستان با سرسبزی و طراوت جلوه خاصی می‌یابند، گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب می‌کنند. آسیاب‌های آبی، حمام‌های قدیمی، گورستان قلات و نوع حجاری و حکاکی سنگ‌های آن، بازار قدیمی و سنگ‌ فرش شده، قلعه قزل‌ ارسلان و دیگر جاذبه‌های گردشگری روستای قلات در زمره ثروت‌های طبیعی و تاریخی روستا به شمار می‌روند.

مسیر دسترسی


اگر به مرکز استان فارس، شیراز، سفر کردید حتما دیدن قلات را در برنامه‌ی خود جای دهید. بهتر است بدانید برای دیدن این روستای زیبا مسافت جاده‌ای چندانی را طی نخواهید کرد. بعد از پلیس راه شیراز به سمت سپیدان 18 کیلومتر راه جاده‌ای آسفالت تا روستا پیش روی شما است. هر چند که تمام مسیر سنگ فرش است اما از ابتدای روستا تا اواسط آن نیز می‌توانید با خودرو بالا بروید. برای دیدن مناطق بکر و طبیعی قلات خودتان را برای یک پیاده‌روی طولانی آماده کنید.
advertising