تپه آسیاب کرمانشاه نخستین استقرار زیستگاهی بشری در زمینه کشاورزی

گردشگریآثار تاریخی

- 97/09/02
تپه آسیاب کرمانشاه نخستین استقرار زیستگاهی بشری در زمینه کشاورزی

تپه آسیاب کرمانشاه با قدمتی 11 هزار ساله قبل از میلاد


تپه آسیاب به سرپرستی رابرت بریدوود شناسایی و در خرداد 1339 خورشیدی در چند محل اقدام به حفر گمانه‌های آزمایشی شد. این محوطه تاریخی در شهرستان کرمانشاه، بخش مرکزی، دهستان دورود فرامان، 700 متری کیهان‌شهر، از محله‌های حاشیه‌ای کرمانشاه مشرف بر رودخانه‌ی‎ ‎قره‌سو قرار دارد. در نتیجه گمانه‌زنی در این تپه، بخشی از یک کلبه مسکونی بیضی شکل‎ ‎به قطر ده متر شناسایی شد که نیمی از آن در داخل زمین حفر شده بود‎.با توجه به ابن که غرب ایران و به‌ویژه کرمانشاه همواره یکی از خاستگاه‌های استقرار انسانی در ایران بوده است این منطقه را می توان از نخستین استقرارهای زیستگاهی بشری در زمینه کشاورزی دانست. مرحله گذار از زندگی شکارورزی به کشاورزی ابتدا در خاور نزدیک و از جمله دامنه‌های زاگرس ایران در 10 تا 12 هزار سال قبل به وقوع پیوسته است.
تپه آسیاب کرمانشاه نخستین استقرار زیستگاهی بشری در زمینه کشاورزی
‎در داخل‎ ‎این کلبه، بقایای دو اسکلت پوشیده شده با محلول گل اخری شناسایی شد. در کنار این‎ ‎اسکلت‌ها مقداری بقایای استخوان نیز به دست آمد. از جمله اشیای به دست آمده در تپه،‎ ‎تیغه‌ها و ریزتیغه‌هایی است که بر روی بعضی از آن‌ها آثار درخشندگی ناشی از قطع‎ ‎گیاهان دیده می شود. علاوه بر آن در این محوطه، سنگ‌ساب، مهره‌های سنگی، قسمتی از‎ ‎دست‌بند مرمری و قطعاتی از پیکرک‌های گلی نیز به دست آمده است.

در میان پیکرک‌ها،‎ ‎پلاک‌هایی با صورت انسانی دیده می‌شود. کاوشگران تاریخ آثار مکشوفه از این تپه را‎ ‎به نه تا یازده هزار سال پیش نسبت می‌دهند‎.
این اثر در تاریخ 26 اسفند 1387 با شماره‌ی ثبت 25444 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
advertising