صخره باستانی النسا در عربستان

گردشگریآثار تاریخی

- 97/09/01
صخره باستانی النسا در عربستان

صخره باستانی النسا صخره ای نصف شده با لیرز در زمان باستان


اگرچه طبیعت عربستان چیزی نیست که قابلیت سفر و گردشگری را داشته باشد اما آبادی تیما در عربستان یکی از مناطق عجیب و غریب عربستان است که به خاطر صخره هایش معروف شده. در این آبادی صخره ای وجود دارد که 4 هزار سال پیش توسط لیزر به دو نیم تقسیم شده است.
تیما در گذشته مسیر اصلی رفت و آمد کاروان ها بوده و افسانه های زیادی در مورد صخره های عجیبش بر سر زبان ها بوده. در مورد صخره باستانی النسا که انگار آن را توسط فناوری بسیار پیشرفته و با دقت زیاد به دونیم تقسیم کرده اند حکایت های بسیاری وجود دارد.

ساختار سنگ های بیابان عربستان


بیشتر شبه جزیره عربستان از سنگ آهک، ماسه سنگ و شیل (نوعی سنگ رسوبی آواری) ساخته شده که روی سپر کریستالی عربی و مجموعه کریستالی جنوبی قرار گرفته است و این رسوبات رویی در محیط های کم عمق دریا تشکیل شده اند. در بیابان عربستان امروز، شن و ماسه های باز زده و همچنین باران های دوره ای، ماسه سنگ و بستر سنگ آهک را تراشیده و تشکل های سنگی غیر معمول را ایجاد می کنند که بعضی از آنها کاملا بی نظیر هستند.

این بلوک ها همچنین از نظر باستان شناسی نیز مهم هستند، زیرا نمونه خوبی از هنر سنگی به شمار می روند که شبیه به اسب یا شتر هستند. بخش پایین تر بلوک، همان چیزی است که یک Ventifacts یا بادساخت (سنگی که وزش شن و باد به آن شکل داده است) نامیده می شود. بادساخت ها تشکیلات زمین شناسی ایجاد شده توسط سایش شن و ماسه در برابر سطح سنگ هستند. آن ها می تواند سنگ هایی با اشکال غیر معمول و سطوح بسیار صاف ایجاد کند. صخره باستانی النسلا می توانید یک بادساخت باشد که هنوز هم در حال شکل گیری است.

فناوری آب و لیزر


زمین شناسانی که شکستگی بین دوسنگ را مورد بررسی قرار داده اند، معتقند که احتمالا این پدیده زمانی شکل گرفت که زمین زیر آن منحرف شده و موجب جدا شدن سنگ ها از یکدیگر گشته است. همچنین گفته می شود که این پدیده شاید یک خط گسل قدیمی باشد. مواد سنگی در نزدیکی گسل ها تمایل دارند تضعیف شده و به راحتی تخریب شوند. همانطور که شن در طول سالها به شکاف سنگ رسیده است، ماده های آن ممکن است از ماسه سنگ اطراف، فرسایش تندتری داشته باشد و در نهایت باعث شکستگی این صخره باستانی شده باشند.

این شکست ممکن است از اتصال سنگ ها نیز به وجود آمده باشد. در زمین شناسی، مفاصل، شکستگی هایی هستند که از طریق سنگهایی که از طریق برخی فشارها از هم جدا شده اند، در اطراف ناحیه ضعف های قبلی ایجاد می شوند. این مفاصل می توانند بسیار صاف و به گونه ای باشند که انگار مصنوعی هستند. در شرایط آب و هوایی خاصی، یخ ها نیز می توانند شکاف هایی از طریق مفاصل و شکست ها تا جایی ایجاد کنند که این صخره باستانی از هم جدا شده باشد. چند شکاف دیگر موازی نیز وجود دارند که بسیار عجیب هستند و معلوم نیست که کدام علت، در مورد آن ها صدق می کند.
صخره باستانی النسا در عربستان
توضیحات بیشتر فرا واقعی نیز پیشنهاد شده است. برخی از ناظران باور دارند که این سنگ توسط یک لیزر ساخته شده است؛ شاید توسط فرازمینی ها یا تمدن پیشرفته انسانی در دوران باستان. همیشه این امکان وجود دارد که این شکاف به صورت مصنوعی ساخته شده، اما به نظر نمی رسد که هیچ دلیل مستند و منطقی نشان نمی دهد که این صخره باستانی به دلیل نیروهای فرازمینی و مصنوعی ساخته شده باشد و تا به حال همچنین چیزی وجود نداشته است.

افراد دیگری می گویند که این صخره ها توسط مردم باستانی و هنر صخره ای شکل گرفته (rock art) اما هنر صخره ای بیشتر در حکاکی روی سنگ ها انجام می شده و به نظر نمی رسد که این موضوع ارتباطی با آن داشته باشد. پس می توان گفت که این فرضیه هم نمی تواند دلیلی باشد که این صخره بدین گونه به حالتی کاملا موازی و البته صاف، جدا شده باشد.
به هر حال هر طوری که به این صخره نگاه کنیم، هیچ دلیل منطقی پیدا نمی شود که بگوید این سنگ توسط لیزر انرژی های ماوراء الطبیعه و یا علم باستانی به این حالت در آمده باشد.

با اینکه ما می دانیم که شکستگی های بسیار مستقیم در سنگ ها تقریبا مصنوعی هستند، در حال حاضر پدیده ای طبیعی، احتمال بیشتری برای توضیح این پدیده دارد و همچنین ما هیچ مدرکی نداریم که انسان های باستانی از لیزر استفاده می کرده اند و یا اینکه از موجوداتی فرازمینی برای نصف کردن این صخره به زمین آمده اند! نمونه های زیادی در طبیعت سراسر دنیا وجود دارد که در لحظه اول به نظر می رسد که مصنوعی است اما در حقیقت پدیده ای طبیعی باعث آن شده است.
advertising