کارخانه قدیمی چرم سازی خسروی در تبریز

گردشگریآثار تاریخی

- 97/08/20
کارخانه قدیمی چرم سازی خسروی در تبریزاین مجموعه 36000 متری شامل 8 بنا است که 4 بنای آن 3 طبقه بوده و بقیه به صورت یک طبقه می‌ باشند و در کل ترکیب بناهای دو طبقه و یک طبقه همراه با دو منار (دودکش)، در کنار همدیگر چشم ‌انداز زیبایی را به کل مجموعه می بخشد.
کارخانه قدیمی چرم سازی خسروی در تبریز
مرمت این مجموعه به منظور دایر کردن دانشگاه از سال 1376 خورشیدی شروع شد و در همین راستا ساختمان‌ های فرسوده به آمفی ‌تئاتر، ساختمان اداری، سالن ورزشی، سلف سرویس و کتابخانه تغییرکاربری داده شد. همچنین توربین ‌ها و ژنراتورهای باقی مانده در بخش تأسیسات کارخانهٔ چر م ‌سازی، مرمت و بازسازی شده اند تا به ‌عنوان موزهٔ صنعتی مورداستفاده قرار گیرند.

پس از انتقال تجهیزات این کارخانه به خارج شهر تبریز و با پیگیری و همکاری مسئولین دانشگاه صنعتی سهند، به منظور ایجاد دانشگاه هنر اسلامی در محل این کارخانه، از طرف استانداری به دانشگاه هنر اسلامی تبریز اهداء گردید.

تاریخچه


چرم خسروی در سال 1310 همزمان با کبریت سازی صدقیانی و ممتاز و کارخانه پشمینه تاسیس شد و در سال 1311 به بهره برداری رسید.
این کارخانه غیر از چرم و کفش در زمان جنگ جهانی دوم پوتین نظامی و کفش اسب سواری نیز تولید می کرد. گویا صادراتی نیز داشته است که می توان به سفره چرمی که در گاو صندوق هتل پولمن شهر پولتای ایتالیا نگهداری می شود اشاره کرد.

تا سال47 کارخانه روال عادی خود را داشت اما در سالهای 48 و 49 به علت ضرر سهامداران کارخانه تعطیل شد تا اینکه بالاخره با اجازه از دربار مدیریت کارخانه به حمایت از صنایع داده شد.
از سال 58 شرکت چرم خسروی عضو گروه صنعتی ملی تحت پوشش صنایع ملی ایران اداره می شد تا سال 66 که به علت توسعه شهر تبریز این کارخانه درون بافت مسکونی شهر قرار گرفت و تجهیزات کارخانه به علت مسائل بهداشتی به شهرک صنعتی شهید سلیمی منتقل شد.
advertising