مسجد نصیرالملک شیراز تلفیقی از نور و رنگ

گردشگریآثار تاریخی

- 97/08/08
مسجد نصیرالملک شیراز تلفیقی از نور و رنگمسجد نصیرالملک شیراز به دلیل نورهای رنگارنگی که از پشت شیشه‌های رنگی آن درطول روز به داخل آن می تابد شهرتی جهانی دارد.

تاریخچه


مسجد نصیرالملک شیراز از دوره قاجار به جا مانده است. حاج حسنعلی‌خان ملقب به نصیرالملک، که از اعیان و اشراف شیراز بود، در اواخر عمر تصمیم گرفت تا مسجدی از خود در شهر شیراز به یادگار بگذارد و برای همین دستور ساخت مسجد نصیر الملک را صادر کرد.
در واقع ساخت بنای مسجد از سال 1294 هجری شمسی آغاز شده و نزدیک به 12 سال به طول کشیده است. دو نفر از بهترین معماران ایرانی، استاد میرزا حسن معمار و میرزا رضای کاشی ‌پز شیرازی معماری و ساخت مسجد نصیر الملک را به عهده داشتند.
البته نکته مهم و قابل توجه اینجاست که در و پنجره‌های رنگین شبستان در سال 1348 توسط استاد حاج میرزا آیت ساخته شده‌است. و شاید شهرت جهانی این مسجد مرهون ذوق و هنر استاد حاج میرزا آیت باشد.
مسجد نصیرالملک شیراز تلفیقی از نور و رنگ

کاشی کاری مسجد نصیرالملک


یکی از موارد خیره ‌کننده و بی‌نظیر در این مسجد، کاشی کاری های آن است. جادویی چشم نواز از هنر کاشی کاری پیش روی شماست. کاشی ‌های هفت ‌رنگ و طرح تکرار شونده و چشم ‌نواز زنبق شیراز، قدر شناسان هنر را میخکوب میکند. قاب سنگی در عظیم و باشکوه مسجد و شعری از شوریده شیرازی در همان ورودی مسجد، از دیگر زیبایی های این مسجد است.

سقف محرابی مسجد نصیرالملک


به جادوی اصلی میرسیم. یکی از زیبا ترین شاهکارهای مقرنس ایران که شاید به ‌خاطر ویژگیِ دیگرِ مسجد، یعنی شیشه‌های رنگیِ دست ‌ساز، کمتر از آن یاد می‌شود. سقف محرابی مقرنس آستانه و انعکاس صدا از آن، شاهکاریست که معمار مسجد نصیرالملک شیراز آن را به تاریخ هنر هدیه داده است.

شبستان رنگارنگ مسجد نصیرالملک


با اینکه وصف هنر و زیبایی‌این مسجد حتی در چندین صفحه نیز نمی‌گنجد، در انتهای بازدید خود به شبستان شکوهمند مسجد میرسیم. در میان ستون‌های منظم و زیبا در کنار همان شیشه ‌های رنگی معروف با درخششی خیره‌ کننده از نورهای رنگی بروی فرش‌های دستباف ، زیبایی بی نظیری در انتظار شماست.
اگر به شیراز سفر می کنید دیدن مسجد نصیر الملک را از دست ندهید. مسجدی که با زیبایی ‌اش دل هر بیننده ای را می رباید.
advertising