رصد خانه مراغه در آذربایجان شرقی بزرگترین رصد خانه جهان قبل از اختراع تلسکوپ

گردشگریآثار تاریخی

- 97/10/14
رصد خانه مراغه در آذربایجان شرقی بزرگترین رصد خانه جهان قبل از اختراع تلسکوپ

رصد خانه خواجه نصیرالدین طوسی


یکی از شهرهای شمال غربی ایران مراغه است، مراغه در آذربایجان شرقی قرار دارد؛ شهری که به کوه سهند تکیه کرده. این شهر از شمال به تبریز و از غرب به بناب و دریاچه ارومیه می‌رسد، و از شرق با هشترود همسایه است. در هر جای مراغه بایستید و سمت غرب را نگاه کنید گنبد سفیدرنگی می‌بینید که همان رصدخانه خواجه نصیرالدین توسی است. امروز، این محل یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای رصد ستاره‌ هاست
رصد خانه مراغه در آذربایجان شرقی بزرگترین رصد خانه جهان قبل از اختراع تلسکوپ
رصدخانه مراغه یکی از يادگارهای علمی و فلكی خواجه نصیرالدین طوسی، فیلسوف، ریاضیدان و منجم بزرگ دوره ایلخانی و صاحب رساله مشهور اخلاق ناصری و زیج معروف ایلخانی است كه به دست او و با همراهی عده ای از فضلا و دانشمندان بنا شده است. اين رصدخانه زمانی از مشهورترين رصدخانه‌های اسلامی بوده است که آوازه آن تمام جهان آن روز را فرا گرفته است و تاكنون با اين همه تحولات و تغييراتی كه در جهان پديد آمده است، هنوز هم نام آن رصدخانه و بانی آن بر سر زبان‌ها است.

مراغه از زمان حضور خواجه نصیرالدین توسی و دوره ایلخانیان شناخته شد. اما وجود سنگواره‌ها و استخوان‌های کشف شده در این منطقه خبر از 5 میلیون سال قدمت می‌دهد. یکی از بناهای فرهنگی شهر رصدخانه آن است. اطراف این برج، بناهای مدور دیگری هم وجود دارد که محل تجمع اندیشمندان بوده. رصدخانه مراغه بزرگ‌ترین رصدخانه جهان قبل از اختراع تلسکوپ و یادگاری است از دوران درخشان علم و فرهنگ در ایران. یکی از به یاد ماندنی‌ترین بخش‌های سفر به این منطقه بناهای دیدنی و مناطق طبیعی و زیبایی است که در مسیر وجود دارند.

در این مسیر، از دامنه‌های سبلان می‌گذرید و قلعه ضحاک را می‌بیند. این قلعه بیشتر از 3 هزار سال قدمت دارد. برخی این قلعه را متعلق به دوران مادها می‌دانند که در دوره‌های بعدی هم استفاده می‌شده و در دوره اسلامی ‌به صورت یک دژ بزرگ درآمده. ظاهرا، نام محلی این قلعه نارین قالا است.
advertising