جشن عروسی درخت نارنج در شیراز

گردشگریفرهنگ و تمدن

- 97/09/14
جشن عروسی درخت نارنج در شیراز

عروسی درخت نارنج


درخت نارنج، درختی بخشنده و پرفایده است. كوچكترین بخشندگی این درخت عطر شكوفه‌هایی است كه در اردیبهشت فضای كوچه‌های شیراز را پر می‌كند و شهرت شیراز را با شربتش دوچندان می‌كند.
آنچه از این درخت به بار می‌نشیند از عطر گلبرگ‌های شكوفه‌هایش تا پوست نارنجش، خواص درمانی زیادی دارد. و البته یكی از بهترین و کار‌آمدترین استفاده‌هایش، این است که به عنوان یک نوشیدنی آرام‌بخش قوی و عالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل محصول این درخت برای باغبانش اهمیت زیادی داشته و دارد و از قدیم مرسوم بوده كه اگر درخت نارنجی كه در خانه است، نارنج كم می‌داد یا اصلا ثمر نمی‌داد، آن درخت را عروس می‌كردند و برایش مراسم عروسی برپا می‌كردند و بر این باور بودند كه بعد از برپایی مراسم، آن درخت سال بعد و در فصل بهار بار نارنج خوبی خواهد داشت.
جشن عروسی درخت نارنج در شیراز
برای این کار ، ابتدا زن صاحب خانه، زنان همسایه را دعوت به عروسی درخت نارنج می کند ، همه در یک زمان مشخص در خانه جمع می شوند و زن صاحبخانه اره ای را بر می دارد تا شاخه های درخت را ببرد . یکی از زنان همسایه جلو می آید و ضامن درخت می شود . سپس تور بسیار نازکی روی درخت می کشند ، شکر پنیر روی درخت می پاشند ، کِل می زنند ، واسونک می خوانند و شادی می کنند و بر این باورند که آن درخت ، سال بعد در فصل بهار ، بار نارنج خواهد داشت .

خوشبختانه هنوز با وجود كمرنگ شدن برخی رسوم و آیین‌های اصیل در شهرهای كشورمان، این باور همچنان در میان مردم شیراز وجود دارد و گاهی این مراسم اجرا می‌شود.
advertising