آداب و رسوم گیلانی ها در ماه رمضان

گردشگریفرهنگ و تمدن

- 98/02/10
آداب و رسوم گیلانی ها در ماه رمضاندر ماه مبارک رمضان تمامی کشور‌های مسلمان طبق آیین و رسومات مخصوص به خود این ماه را می‌گذرانند و در کشور ایران اسلامی، ماه مبارک رمضان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و این ماه پربرکت همواره از سوی مردم با استقبال ویژه‌ ای مواجه است.

آداب و رسوم مردم گیلان در ماه رمضان


در استان گیلان چهره‌ شهرها و روستاها از نیمه‌ ماه شعبان به‌منظور استقبال از ماه مبارک رمضان دگرگون می‌شود و ‌مردم با تکاپویی وصف‌ناپذیر، خود را برای ماه عبادت، ماه پرهیز از گناه، ماه پالوده شدن از دوگانگی و میهمان شدن بر سفره پروردگار آماده می‌کنند. مردم گیلان از روز‌های قبل از شروع ماه مبارک رمضان به پاکسازی و نظافت منازل، مساجد، حسینیه‌ها و محله‌ها می‌پردازند و با تهیه و خرید مایحتاج و مواد غذایی مصرفی در ماه مبارک رمضان خود را برای ماه میهمانی پروردگار آماده می‌کنند.

پیشاشو


عمده شهر‌ها و روستا‌های استان گیلان مردمان خونگرم و میهمان‌نواز این سرزمین چند روز قبل از آغاز این ماه به پیشواز ماه مبارک رمضان می‌روند و این اقدام را امری مستحب می‌دانند که به اصلاح گیلانیان به "پیشاشو" معروف است و این امر نشان‌ از استقبال ویژه گیل‌مردان و زنان این سرزمین از ماه مبارک رمضان است.

هدیه کردن گاو و گوساله برای نخستین روزه نوجوان خانواده


در ماه مبارک رمضان رسم پسندیده و شایسته ای در بخشهای کوهستانی استان گیلان رواج دارد که در آن بچه های نوجوان خانواده که برای نخستین بار روزه می گیرند از سوی پدربزرگ یا پدر خود تشویق می شوند. در این مناطق نوجوانان بعد از خوردن سحری و خواندن نماز صبح اولین روزه عمر خود را می گیرند. در هنگام اذان مغرب پدربزرگ و یا پدر خانواده از مادر سوال می کند آیا آنها روزه را کامل گرفته اند یا نه اگر جواب مثبت بود پدربزرگ یا پدر نصف سهم گاو و گوساله را به نام نوجوان روزه دار می کند و قبل از افطار دست او را گرفته و به طرف طویله می برد و گاوی که با او شریک شده را به نوجوان نشان می دهد، پاداش نوجوان روزه دار قبل از افطار به او داده می شود.

سحر شده است خواب نمانید


بانگ "سحر شده است خواب نمانید" به هنگام سحر از گلدسته‌های مساجد و گاه از بام‌های خانه‌های گیلان در ماه مبارک رمضان به‌ گوش می‌رسد و گیلانیان در هنگام سحر با سر دادن این بانگ تلاش می‌کنند تا برادر مسلمان خود را به هنگام سحر بیدار کنند تا کسی از خوردن سحری جا نماند.

عشر خوانی


"عشرخوانی"‌ در روزهای ماه رمضان در استان گیلان مرسوم است و بانوان محله‌های مختلف گیلان در خانه‌‌‌های یکدیگر جمع می‌ شوند و به قرآن‌خوانی که به عشرخوانی موسوم است می‌پردازند؛ عشر‌خوانی در مناطق مختلف گیلان همواره با حضور گسترده بانوان برگزار می‌شود. بانوان گیلانی پس از مراسم عشرخوانی و برگزار کردن مراسمات ختم قرآن به خانه باز می‌گردند و مشغول آماده کردن افطار می‌شوند و با تهیه انواع غذاها‌ی محلی و آش‌های مختلف، سفره افطار را برای اهالی خانه آماده می‌کنند.

آش فاطمه زهرا(س)


آش نذری موسوم به آش حضرت فاطمه زهرا(س)، کوکو، خرما،‌ رشته ‌خشکار، شیر،‌ فرنی و آبگوشت از غذاهای افطاری گیلانی هاست و تنوع غذایی مردم گیلان در زمان افطار بسیار زیاد است.
advertising