ایل ایتیوند بزرگ ترین ایل لکستان

گردشگریفرهنگ و تمدن

- 98/01/03
ایل ایتیوند بزرگ ترین ایل لکستان

قوم لک از پرقدمت ترین قوم های جهان


لک نام یکی از اقوام اصیل ایرانی است که در غرب کشور ایران ساکن هستند . این قوم یکی از پرقدمت ترین قوم های جهان نامبرده میشود . اکثر آنها در لرستان و در باختر و جنوب باختری ایران زندگی می‌کنند . زبان مادری لک‌ها زبان لکی که یکی از قدیمی‌ترین زبانهای ایرانی و میشه گفت ریشه در زبان پهلوی دارد . زبان لکی توسط بیشتر زبان شناسان جهان پرقدمت ترین زبان جهان خوانده میشود . دین اکثریت آنها شیعه و اقلیتی اهل حق (یارسان) هستند که پس از حمله اعراب به ایران و ترویج دین اسلام به این مذهب روی اورده اند . رومن گیرشمن باستان‌شناس معروف فرانسوی لک‌ها را به عنوانی قومی مستقل و قدیمی و پرقدمت معرفی می‌کند.

ایلات لک ایران عبارتند از : گراوند، ایتیوند، آدینه وند، یوسفوند یا یوسف وند، کلیوند یا قلیوند، جلیلوند، حسنوند، آزادبخت، ترکاشوند، کاوشوند و زردلان، جلالوند، قیاسوند، عثمانوند یا هوزمانن، شاهیوند، خواجه وند، ایل مافی، ایل باجلان، بالاوند و ایل بزرگ بیرانوند که در نواحی ایلام و کرمانشاه و لرستان و قسمت هایی از استان همدان , کهکیلیه و خوزستان (میشه گفت کلا رشته کوه زاگرس) مأوا داشته‌اند .

ایتیوند بزرگ قوم لک


ایل بزرگ ایتیوند بزرگ ترین ایل لکستان که با جمعیتی بالغ بر میلیون ها نفر و سعتی پهناور در غرب کشور که قلمرو این طایفه غیور لک زبان از ماهدشت کرمانشاه تا کوه دشت لرستان می باشد لذا اقصی نقاط ایران نیز می توان قسمت های از این طایفه عظیم را مشاهده کرد و شهر هایی از قبیل ارومیه ، همدان - لاکان رشت - قزوین - خراسان -کرد کوی اصفهان و ... را می توان نام برد . این طایفه بزرگ را از قدیم الایام بزرگ لکستان می نامند و طایفه هایی مانند کاکاوند اولاد قباد - میر آقایی زیرمجموعه های بزرگی از این کلان طایفه می باشند.
advertising