مراسم قالی‌ شویی مشهد اردهال در کاشان

گردشگریفرهنگ و تمدن

- 97/10/13
مراسم قالی‌ شویی مشهد اردهال در کاشان

مراسم قالی‌ شویی مشهد اردهال ثبت شده در یونسکو


مراسم قالی‌شویی مشهد اردهال آیینی مذهبی با قدمتی چند هزار ساله است و در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. این مراسم هر سال در دومین جمعه مهر ماه با عزاداری حضور خیل عظیمی از مردم فین، کاشان و روستای خاوه اردهال در امامزاده سلطان علی ابن محمد برگزار می‌شود.هر گاه این جمعه با یکی از روزهای سوگواری و جشن مذهبی یا با یک رویداد برجسته تاریخی و سیاسی همزمان شود، مراسم در همان هفته برپا می‌گردد.
مراسم قالی‌ شویی مشهد اردهال در کاشان

نحوه انجام مراسم قلی شویی


نحوه انجام مراسم بدین‌صورت است که تمامی اهالی فین، هرکدام چوبی به دست دارند و در صحن عامربن ناصر فینی اجتماع می‌کنند و پس از رفت و برگشت به صحن امامزاده حسین(ع) با آداب خاصی در صحن صفا تجمع کرده و بعد از انجام روضه‌خوانی و سینه‌زنی و سخنرانی متولیان امامزاده(ع) و معتمدان قریه خاوه، قالی مقدس را به معتمدان و اهالی فین تحویل می‌دهند که این لحظات بسیار با شکوه و دیدنی است به‌طوری که کمتر کسی است که مراسم تحویل قالی را شاهد باشد و تحت‌تاثیر زیبایی‌های آن قرار نگیرد.

کسانی که قالی مقدس را از اهالی خاوه تحویل می‌گیرند، آن را از ایوان صفا به داخل صحن صفا می‌آورند و چوب‌دستی‌هایشان را در هوا تکان می‌دهند و «حسین‌حسین‌گویان»، قالی مقدس را در یک مسیر مشخص به سوی نهر آب امامزاده حسین (ع) می‌برند و آن را شست‌وشو می‌دهند و پس از شست‌وشو با تشریفات خاصی مجددا تحویل معتمدان خاوه و خادمان امامزاده می‌دهند. مراسم قالیشویان در فضایی آکنده از غم و افسوس و در برابر هزاران چشم اشک‌آلود پایان می‌یابد.
advertising