جنگل دالخانی رامسر

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/09/09
جنگل دالخانی رامسر

جنگل دالیخانی


ایران عزیزمان اقلیم های مختلف و متفاوتی را در خود جای داده و به سرزمین چهار فصل مشهور شده است. گستره پهناور کشور عزیزمان با نقش های مختلفی از کوه، کویر، دریا، رود، دریاچه و جنگل نقاشی شده و زیبایی های خیره کننده ای را به وجود آورده است. یکی از زیباترین این مناظر، جنگل سحرانگیز دالخانی‌ست که در فاصله 30 کیلومتری جنوب شرقی شهر رامسر دلبری می کند.

جنگل دالخانی که به آن جنگل دالیخانی هم می گویند در 30 کیلومتری جنوب شرقی شهر رامسر قرار دارد، ارتفاع این جنگل بکر و زیبا از سطح دریا 800 متر است و غلظت مهی که در آن وجود دارد به اندازه ای بالاست که بیشتر آن را شبیه به یک تابلو در بوم نقاشی کرده است و نکته ی جالب تر آن که این جنگل فاصله ی بسیار کمی از دریا حدود ۱۰ کیلومتر دارد در نتیجه در ارتفاعات دالخانی که قرار بگیرید، چشم اندازی بی نظیر از دریا خواهید داشت. محور این جنگل از ابتدای جاده میرزا کوچک خان شروع می شود و در ادامه ی این مسیر به ییلاق های زیبایی مثل گلین می رسید.

خروجی این جنگل در جاده ی رامسر به تنکابن قرار دارد و از مسیرهای مختلفی می توانید به این جنگل برسید که شاید بهترین مسیر به خصوص از کسی که از شهر دیگری به این منطقه می خواهد برود مسیری که از سمت رامسر به آن منتهی می شود باشد چون سر راست ترین مسیر است. برای رسیدن به دالخانی از مسیر باید بعد از اینکه به شهر رامسر رسیدید به جاده رامسر به تنکابن وارد شوید، بعد از طی مسافتی 7 کیلومتری به سه راهی جنت رودبار می رسید و بعد از طی مسافتی حدود 22 کیلومتر هم به جنگل دالخانی.
جنگل دالخانی رامسر
خوشبختانه به دلیل محافظت های خوبی که از این منطقه ی جنگلی شده است هم تمیز است و هم بکر مانده است، اینجا خبری از زباله نیست و در تمام طول راه هم سطل زباله وجود دارند و پرسنل هایی که مسئول نظافت منطقه هستند. این تقریبا اولین ویژگی بارزی است که بعد از ورود به دالخانی نظرتان را جلب می کند و همین باعث شده تا مسیر بیش از اندازه زیبا و تمیز به نظر برسد انگار که تا قبل از آن هیچ انسانی به آن جا قدم نگذاشته است…

اقامت و تفریح در جنگل دالخانی


شاید این همه زیبایی و بکر بودن وسوسه تان کند تا شب را در این جنگل بکر اقامت کنید و کمی از آلودگی ها دور باشید و در آغوش طبیعت بمانید، هوای تازه تنفس کنید و غرق در این شاهکار بهشتی شوید اما پیشنهاد می کنیم این کار را نکنید چرا که هم حیوانات مختلفی مثل شغال در این منطقه وجود دارند و هم اینکه مجبورید با حشرات مختلف دست و پنجه نرم کنید، از طرف دیگر باید با امکانات کامل چادر در آن جا بمانید جدای از همه ی این ها اگر مخصوصا با خانواده سفر کرده اید پیشنهاد می کنیم به جای اقامت در این جنگل به منطقه های اطراف بروید که می توانید اقامت گاه ها و ویلاهای خوب با قیمت مناسبی پیدا کنید. هوای این جنگل در تمام فصل ها معتدل و البته در زمستان سرد هست. به همین دلیل حتی اگر در فصل تابستان به آن جا بروید نیازی به کولر نخواهید داشت اگر هم تصمیم گرفتید در زمستان به جنگل دالخانی سفر کنید حتما لباس و پوشش گرم همراهتان ببرید.

در طول راه در صورتی که بخواهید چیزی بخورید می توانید به راحتی یک رستوران و غذاخوری محلی را پیدا کنید و طعم یک غذای محلی خوشمزه را بچشید و البته در بین راه هم می توانید در هوای خنک جنگل آش میل کنید. در مورد حیواناتی که در این جنگل زندگی می کنند اطلاعات خیلی درستی در دست نیست هر چقدر که گفته شده که شغال ها از حیوانات بزرگی هستند که در این جنگل زیست می کنند اما در مورد پوشش گونه های مختلف گیاهی باید گفت که گیاهان مختلفی در این جنگل رشد می کنند و پوشش گیاهی بسیار متنوع است گیاهانی مثل ازگیل، شاه بلوط، تمشک، فندق، گوجه جنگلی و.. از جمله ی آن هاست.

بهترین فصل سفر


رامسر از آن شهرهایی‌ست که هر زمان از سال می تواند مقصد خوبی برای سفر باشد.جنگل دالخانی هم از این قاعده جدا نیست و هر موقع از سال جذابیت ها و زیبایی های خاص خود را دارد.
بهار: جوانه های سبز بهاری، مه و نم نم باران، شکوفه های ریز گل ها که در گوشه گوشه زمین به چشم می خورند از زیبایی های بهار دالخانی هستند.
تابستان: هوای شرجی و نفسگیر تابستان رامسر را پشت سر بگذارید و از هوای خنک و فرحبخش دالخانی لذت ببرید.
پاییز: نقش زیبای پاییز به دالخانی نیز می رسد و آن را غرق در رنگ های شگفت انگیز خود می کند. این زمان از سال، هوا به نسبت در جنگل سرد است و باران های مداوم باعث لغزندگی جاده و گل شدن زمین می شود. بنابراین با تجهیزات کافی به دل جنگل بزنید.
زمستان: زمستان های دالخانی سرد است؛ اما مگر می شود از منظره حیرت انگیز سپید برف بر روی درختان سر به فلک کشیده دست کشید و از زیبایی های بی حد و حصر آن لذت نبرد!

مسیر دسترسی


آدرس: استان مازندران، 30 کیلومتری جنوب شرق شهرستان رامسر، جاده ییلاق جنت رودبار، جنگل دالخانی

برای رسیدن به جنگل دالخانی باید به سمت شرق رامسر حرکت کنید تا به سه راهی جنت رودبار برسید. سه راهی را به داخل (سمت راست) بپیچید و راه را ادامه دهید. کم کم جنگل دالخانی پیش چشمان شما نمایان می شود. توجه داشته باشید که مسیر جنگل دالخانی در بیشتر قسمت ها شیب رو به بالایی دارد پس بهتر است پیش از حرکت وسیله نقلیه خود را به طور کامل چک کنید تا دچار مشکل نشوید.

دسترسی به دالخانی با وسیله نقلیه عمومی ممکن نیست. اگر وسیله نقلیه ندارید می توانید از رامسر یا سادات شهر با استفاده از تاکسی های دربست خود را به جنگل برسانید.
advertising