جنگل الیمستان آمل بهشت مه آلود مازندران

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/08/25
جنگل الیمستان آمل بهشت مه آلود مازندرانالیمستان، نام جنگلی رویایی و مه آلود است که در کنار روستایی به همین نام قراردارد که طبیعت بکر و زیباییِ درختان و مراتعش زبانزد خاص و عام است. با ورود به این جنگل با منظره ی زیبای قله دماوند، انبوه درختان سبز و دشت های پر گل، جادو می شوید و لحظه ای دست از تماشای این نقاشی بی نظیرِ طبیعت بر نمی دارید.
این جنگل محل رویش گیاهی به نام الیماست که در اردیبهشت ماه بساطش را در میان طبیعت پهن می کند و به همین دلیل نام الیمستان را برای آن برگزیده اند. الیما گیاهی بومی شبیه پیازچه است و در کنار جوی آب می روید و به صورت خوراکی در خورشت به مصرف می رسد.
جنگل الیمستان آمل بهشت مه آلود مازندران

دیدنی ها و تفریحات


در سفر به جنگل الیمستان می توانید از انجام فعالیت های زیر لذت ببرید

۱- جنگل نوردی


هوای خنک و مه آلود جنگل الیمستان بهترین فضا را برای پیاده روی و لذت بردن از زیبایی های طبیعت برای شما فراهم می آورد. می توانید به قلب جنگل بزنید و در آن پیش بروید تا به دشت ها و مراتع سرسبز برسید. زیبایی های طبیعت در اینجا تمام نشدنی اند و هر لحظه بر تعداد آنها افزوده می شود.

۲- روستای الیمستان


پیش از ورود به جنگل الیمستان باید وارد روستایی به همین نام شوید و می توانید از مناظر آن نیز لذت ببرید. البته فراموشتان نشود که از این روستا دست خالی خارج نشوید و با خرید محصولات آن از جمله غلات، لبنيات و عسل به اقتصاد محلی کمک کنید.

۳- پیک نیک


در میان جنگل الیمستان خبری از رستوران یا مرکزی برای تهیه غذا نیست. پس با بردن خوراکی های خود می توانید پیک نیک ساده و دوستانه ای به راه بیاندازید و خاطره ای خوش را در کنار یکدیگر ثبت نمایید.

۴- عکاسی


زیبایی های جنگل الیمستان به حدی است که نه تنها گردشگران و علاقه مندان به طبیعت بلکه نگاه عکاسان را نیز به خود جلب کرده است. ثبت تصویر از این جنگل رویایی فعالیتی فرح بخش است که یادگاری ماندگار را از این سفر برای شما به جای می گذارد.

5- فتح قله الیمستان


در زمستان و بهار کوهنوردان زیادی راهی الیمستان می شوند تا قله ۲۵۱۰ متری آن را فتح کنند. در تمام مسیر کوهنوردی دورنمای قله ی دماوند لحظه ای از جلوی چشمتان کنار نمی رود و خستگی را برای شما کمرنگ می کند. قله الیمستان با زمستان‌های پر برف و بهارهای همیشه سرسبز، کوهنوردان زیادی را به خود فرا می‌خواند. قله‌ای که یکی از بهترین گزینه‌های کوهنوردی در زمستان به‌شمار می‌رود.

۶- بازدید از نقش پای رستم


در مسیر کوهنوردی الیمستان و نرسیده به قله، حفره هایی به عمق ده متر دیده می شوند که گفته می شود جاي دو شهاب سنگ بزرگ هستند. البته در این میان افسانه های بومی حکایت از این دارند که این دو گودال جاي زانوهاي رستم هستند که در اين منطقه زانو زده و از آب دريا نوشيده است.

۷- مقبره امامزاده قاسم


مسیر کوهنوردی در این منطقه از روستای الیمستان آغاز شده و پس از گذر از میان درختان و دشت به مقبره امامزاده قاسم ختم می گردد که مکانی مقدس برای محلی هاست و کوهنوردان برای اقامت های شبانه در اطراف آن چادر می زنند.

۸- دوچرخه سواری


برخی علاقه مندان به دوچرخه سواری، الیمستان را به عنوان مقصدی متفاوت برای این فعالیت انتخاب می کنند. آنها با دوچرخه هایشان از دل جنگل عبور می کنند و یا راهی مسیرهای کوهستانی می شوند.

۹- اسب های زیبا


در روستای الیمستان، جنگل و دشت اطرافش، اسب هایی را خواهید دید که در طبیعت به این طرف و آن طرف می روند و مناظر خاصی را ایجاد می کنند.

اقامت در جنگل الیمستان


برای اقامتِ شبانه، می توانید از خانه های محلی و هتل ها و مهمانسراهای شهرهای اطراف استفاده کنید. همچنین می توانید کمپینگ در طبیعت را نیز تجربه نمایید.

آب و هوا


اختلاف دما و تنوع پوشش در طول مسیر الیمستان بسیار مثال‌زدنی است. در جایی، هوای مسیر آفتابی و شرجی است، جای دیگر مطبوع و بهاری. جایی مه است و خنک، جای دیگری باد تندی می‌آید، یکجا انبوه جنگل است، این جنگل در منطقه ای مرتفع و کوهستانی قرار دارد و دارای اقلیمی کوهستانی است.

بهترین فصل سفر


جنگل الیمستان در هر فصل رنگ تازه ای به خود می گیرد اما در اردیبهشت و پاییز به اوج زیبایی خود می رسد.
بهار: با آغاز بهار، طبیعت جانی تازه می گیرد و با فرا رسیدن اردیبهشت ماه گیاه الیما در جنگل الیمستان رشد می کند.
تابستان: جنگل همانند انبوهی سبز رنگ به چشم می خورد که زیبایی خاص خود را دارد.
پاییز: با تغییر رنگ برگ درختان، جنگل لباس دیگری به تن می کند و نمایش هزار رنگ طبیعت آغاز می شود.
زمستان: زمستان با برف و یخبندان از راه می رسد و لباس سپید را بر تن درختان می نشاند.

ملزومات سفر


یکی از شروط مهم برای رفتن به جنگل الیمستان پوشیدن کفش مناسب پیاده روی است. البته غذای کافی، لباس مناسب، جعبه کمک های اولیه، چراغ قوه و در صورت وجود، مسیریاب نیز فراموشتان نشود. اگر قصد کوهنوردی دارید لوازم مربوطه را در کوله ی خود بگنجانید.

مسیر دسترسی


برای رسیدن به جنگل الیمستان باید از آمل به کیلومتر 20 و یا از تهران، به كيلومتر 140 جاده هراز بروید و با دیدن تابلوی امامزاده قاسم یا امامزاده لهاش به جاده فرعي سمت راست وارد شوید. در اوایل این فرعی به یک دو راهي مي رسيد كه باید راه خود را از جاده سمت چپ ادامه دهید. پس از حدود 7 کیلومتر رانندگی در جاده آسفالته باريک و پر پيچ و خم به روستاي لهاش و پس از ادامه مسیر در 5 کيلومتر جاده خاكي به روستاي اليمستان می رسید. در اینجا باید از ماشین پیاده شده و از روستا بگذرید تا به جنگل وارد شوید.
advertising