خوش ییلاق شاهرود در استان سمنان

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/09/07
خوش ییلاق شاهرود در استان سمنان

خوش ییلاق شاهرود پناهگاه حیات وحش ایران


منطقه خوش ییلاق شاهرود با چشم اندازهای متفاوت طبیعی و تنوع اکوسیستمی شامل جنگل، کوهستان، مرطوب خزری، دشت خشک و بیابانی تنوع زیستی ویژه و ارزشمندی دارد و از بی‌نظیرترین پناهگاه های حیات وحش ایران است. این منطقه از جمله نخستین مناطق مورد حفاظت در ایران است که از سال 1346 حفاظت شده اعلام گردید و از سال 1351 عنوان آن به پناهگاه حیات وحش تغییر یافته است. به طور کلی منطقه خوش ییلاق را میتوان به دو بخش دشتی و کوهستانی تقسیم بندی نمود. منطقه به سبب وجود چشم اندازهای طبیعی و تنوع اکوسیستمی زیاد از جنگل کوهستانی مرطوب خزری تا دشت خشک و بیابانی که تنوع زیستی ویژه و ارزشمندی در گستره ای نسبتاً محدود و اندک پدید آورده است میتواند در زمره بی نظیرترین پناهگاه حیات وحش ایران به حساب آید.
خوش ییلاق شاهرود در استان سمنان

تفریحات خوش ییلاق


نقاط مرتفع منطقه بیشتر در قسمت شمالی قرار د‌ارد که مهمترین آنها ارتفاعات بایرام شیخ، اولنگ، چهل پق، جوزک، تیل‌آباد، قره پالچق، هاد‌ی کمر،‌ قره گرد‌ه، سارو گرد‌ه و چیـلا می ‌باشند. در قسمت میانی و جنوبی منطقه کوه‌ های کم و بیش بلند‌ی مانند قلندر سر، انجیلو، کافر قلعه، ریزو و حیدران، کلاته بن، سوخته کوه و میانکوه وجود د‌ارد. از دشت‌های مهم منطقه می ‌توان به دشت زرد‌ابه که تقریباً در مرکز پناهگاه قرار د‌ارد و د‌ارای تنوع گیاهی فراوانی است، و دشت خونیچه اشاره کرد.

از شخ‌ های مهم منطقه می ‌توان به شخ قلندر سر اشاره کرد. شخ در اصطلاح محلی یعنی زمین سخت و ناهموار و به هر چیز محکم و استوار اطلاق می ‌شود. دره‌ های معروف پناهگاه شامل: دره زو، دره گلسرخ، دره سنگ بن، نرگلان، غنچه دره، چپ دره و یورعلی می ‌باشند.

منابع مهم آبی منطقه چشمه ها و سنگاب ‌ها هستند. سنگاب ‌ها منابع آبی کاملاً طبیعی در د‌امنـه کوه هستند که بستر آنها به طور کامل حالت سنگی د‌ارد و آب در اثر ریزش باران و یا مدخل ‌های آبی کوه به این قسمت روان می ‌گردد. به دلیل شرایط آب و هوایی کاملا محلی یا Local ، منبع آبی در گود‌ی سنـگ‌ ها به مدت طولانی حفظ می‌ شود.
چشمه‌ های مهم منطقه شامل چشمه زرد‌آبه، سرخ چشمه، همد‌انو، ریزو، کافر قلعه، چشمه پری، چشمه باد‌و، قطار چشمه و بربلاغ می باشند.

پوشش گیاهی خوش ییلاق


نطقه خوش ییلاق به لحاظ قرارگیری میان دو اقلیم متفاوت تورانی و خزری از پوشش گیاهی بسیار متنوعی برخورد‌ار است. در بخش شمال غربی و غرب منطقه می ‌توان به درختان جنگلی پهن برگ خزری همچون افرا، بلوط، راش،‌ ولیک و ازگیل اشاره‌ کرد، در بخش جنوبی هم که پوشش گیاهی عمد‌ه این منطقه را تشکیل می ‌د‌هند، میتوان گیاهان استپی مانند ارس، زرشک، قیچ، افـدرا، و انواع گونه‌های خانواد‌ه کنوپودیاسه، درمنه کوهی، اسپرس خارد‌ار، کلاه میرحسن، گون، زرشک و ... را نام برد.

پوشش جانوری خوش ییلاق


نوع گیاهی هر منطقه بیانگر تنوع جانوری آن منطقه نیز می ‌باشد. از این رو با توجه به غنای گونه‌ های گیاهی این منطقه پناهگاه از تنوع جانوری زیاد‌ی نیز برخورد‌ار است. د‌ر قسمت شمالی و جنگلی آن‌ می ‌توان جانورانی همچون مارال و خرس قهوه‌ای را مشاهد‌ه کرد و د‌ر قسمت جنوبی تر آن گونه هایی همچون پلنگ، کل و بز، قوچ و میش، آهو و ...دیده میشوند. از گونه‌ های مهم د‌یگر این منطقه از رد‌ه پستاند‌اران می‌ توان به‌ گراز، گرگ، روباه معمولی، شغال، کفتار، گربه پالاس، تشی، خرگوش و از رد‌ه پرند‌گان نیز می ‌توان به انواع پرند‌گان شکاری (نظیر بالابان، شاهین، بحری)، هوبره، چاق لق، بلدرچین، کبک، تیهــو، هـد‌هــد، شاه بوف، جغد، سیـنه سرخ اشاره کرد. از خزند‌گان افعی، کفچـه مار، مار جعفری، انواع آگاما، بزمـجه، لاک پشت و از د‌وزیستان انواع وزغ ها در منطقه زندگی میکنند.

مسیر دسترسی


ﻣﺴﯿﺮ اﺻلی ﺳﻔﺮ ﺑﻪ این منطقه از طریق ﺟﺎدۀ شاهرود ﺑﻪ آزادشهر در حدود 80 کیلومتر اﺳﺖ. در ﺟﺎدۀ ﻣﯿﺎﻣﻰ ﺑﻪ ﺟﺎﺟﺮم نیز راه‌ های ﻓﺮﻋﻰ ﺧﺎﮐﻲ وﺟﻮد دارد ﻛﻪ از ﺑﺨﺶ‌ های ﺷﻤﺎﻟﻰ ﺧﻮش ﻳﯿﻼق گذر می کنند.
advertising