دودکش جن کاپادوکیه در ترکیه

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/08/29
دودکش جن کاپادوکیه در ترکیه

دودکش جن کاپادوکیه مجسمه ساخت طبیعت


کاپادوکیه یک مرکز پادشاهی در دوران باستانی ترکیه بود که اکنون تبدیل به یکی از بهترین مناطق توریستی این کشور شده است. این منطقه مناظر زیبا و جالبی دارد و در اطراف شهر گورمه (Goreme)، در یک پارک ملی با همان نام قرار گرفته است. دلیل به وجود آمدن کاپادوکیه فعالیت‌های آتش‌فشانی و فرسایشی در دوران باستان است و تمام این موارد باعث شده که این دودکش‌ های جن (نامی که مردم محلی استفاده می‌کنند) به وجود آید و در حقیقت مجسمه‌هایی است که طبیعت آن‌ها را تراشیده و در اختیار بازدیدکنندگان قرار داده است.
دودکش جن کاپادوکیه در ترکیه

دودکش جن مکانی برای سکونت


جالب‌تر از این مناظر نیز شیوه تعامل مردم باستان با دودکش‌های مذکور است که داخل آن‌ها را همچون یک غار تراشیده‌اند و تبدیل به مکانی برای سکونت کرده‌اند و البته دراین‌ بین یک کلیسای مسیحی نیز به چشم می‌خورد. در حال حاضر گردشگران می‌توانند در هتل‌هایی که درون این صخره‌ها ساخته شده اقامت کنند و صبح، قبل از طلوع آفتاب نیز از طریق بالون‌ها به تماشای زیبایی این منطقه بپردازند.

دودکش جن از نظر زمین شناسی


از اواخر دوران پلیوسن به بعد ، لایه های توف که در معرض فرسایش باران و آب های دریاچه و رودخانه ها به ویژه رودخانه کیزل ارماک قرار داشته اند به تدریج تغیر شکل دادند. سیلاب سرازیر شده از دره ها همراهی با بادهای شدید. صخره های آتشفشانی نرمتر را که سنگ های سخت تر را احاطه کرده بودند از جا کنده و ستون های خاکی معروف به دودکش پریان دود کش جن ها را به وجود آورده است. که انواع این ستون ها در کاپادوکیا وجود دارد.

دودکش های مخروطی ، نوک تیز ، ستونی ، قارچ مانند و نوعی که به نظر می رسد کلاهی بر سر گذاشته ، از جمله انواع این دودکش ها به شمار می روند که در منطقه به شکل پراکنده به چشم می خورند.
advertising