غار کریستال ها در شهر نایرا مکزیک پدیده ای منحصر بفرد

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/08/27
غار کریستال ها در شهر نایرا مکزیک پدیده ای منحصر بفرد

کشف غار کریستال


در سال 1910 در معدن نائیکا در مکزیک غار عجیبی کشف شد که شبیه غار شمشیرها بود. این غار یک راهروی 80 متری دارد که پر از کریستال های سلنیتی است که اندازه ی بعضی از آنها حتی به 2 متر هم می رسد. این غار که 120 متر در زیر زمین قرار دارد به روی کاوشگران و در نهایت به روی گردشگران باز شد و به خاطر همین خیلی از این کریستال های زیبا از بین رفتند.

90 سال بعد، دو معدنچی که در عمق 300 متری زمین کار می کردند غار دیگری پیدا کردند که حتی بزرگ تر از این غار بود. کریستال های اینجا 12 متر طول و هر کدام تقریبا 55 تن وزن داشتند. این غار بزرگ ترین کریستال هایی را داشت که هر کسی تا بحال در غارها دیده بود. اسم این غار را غار کریستالی گذشتند.
غار کریستال ها در شهر نایرا مکزیک پدیده ای منحصر بفرد

معبد کریستال نایرا


اگر به نایرا (Naira) در مکزیک بروید، غار کریستالی عظیمی پیدا خواهید کرد که به «معبد کریستال‌ ها» نیز معروف است. همانطور که از نامش مشخص است، غار بزرگ‌ترین کریستال‌هایی که تا به حال یافت شده، به طول 12 متر، را به رخ می‌کشد. شاید به نظر برسد که پدیده‌ای طبیعی و شگفت‌انگیز برای دیدن است، اما شرایط غار خیلی خشن، گرم، مرطوب و تیز است. کریستال‌ های شمشیری غار در کوه نایکا متشکل از کریستال‌های گچی و بی‌رنگ بسیاری است.

انسان‌ها بدون تجهیزات حفاظتی تنها ده دقیقه می‌توانند در این غار دوام بیاورند. اما در اینجا هم زندگی یافت شده است! دانشمندان در فوریه‌ی سال 2017 میکروب‌هایی را از کریستال‌ها استخراج و زنده کردند. در ویدیوی زیر می‌توانید درباره‌ی غار کریستالی عظیم بیشتر بدانید.

کریستال ها چگونه به وجود آمدند


میلیون ها سال قبل، فعالیت های آتشفشانی، کوه را پر از انیدریت (سنگ گچ های بدون آب) کرد. ماگماها در نهایت سرد شدند و با حل شدن انیدریت ها در آب های غار این کریستال های بزرگ شکل گرفتند. در واقع این کریستال ها حدود 500 هزار سال قبل از ماگماهای زیرزمینی که در زیر غار هستند به وجود آمدند این ماگماها باعث شدند دمای آب همیشه 50 درجه سانتی گراد و آب پر از مواد معدنی باشد این شرایط باعث شده که این کریستال ها رشد باورنکردنی ای داشته باشند.

نکته خیلی عجیب این است که رشد این کریستال ها هیچ وقت تمامی ندارد و اگر شرایط فراهم باشد به رشدشان ادامه می دهند. در این غار دمای هوا ۵۰ درجه سانتی گراد است و رطوبت بالای 90 درصد باعث می شود که احساسی مثل دمای 150 درجه داشته باشیم! با این شرایط برای بدن غیر ممکن است که بتواند خودش را خنک کند. به دلیل این شرایط طاقت فرسا دانشمندان و محققان برای ورود به این غار باید لباس های خنک کننده ی مخصوصی بپوشند و بیشتر از 30 تا 45 دقیقه نمی توانند در داخل غار دوام بیاورند.

خطر در کمین بازدید کنندگان


نقاط کمی در جهان وجود دارد که مثل این غار کریستال هایش تا این حد خوب مانده باشند. اگر دلتان می خواهد سفری به مکزیک داشته باشید و این غار عجیب را از نزدیک ببینید متاسفانه نمی توانید از این غار و حتی غار شمیرها به خاطر ریسکی که هم برای کریستال ها و هم برای گردشگران دارد بازدید کنید.
advertising