آبشار بارزاو شهرستان آستار گیلان از بلندترین آبشارهای ایران

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 98/02/18
آبشار بارزاو شهرستان آستار گیلان از بلندترین آبشارهای ایران

آبشار لاتون آستارا


آبشار لاتون آستارا در موقعیت جغرافیایی E484746 N381822 در استان گیلان و مرز استان اردبیل واقع است. آبشار لاتون در استان گیلان، 15 کیلومتری جنوب شهرستان آستارا، شهر لوندویل روستای کوته کومه جای گرفته‌است .بشاری که به نام بارزاو هم خوانده می شود و یکی از جاذبه های تماشایی ایران به شمار می رود.
آبشار بارزاو شهرستان آستار گیلان از بلندترین آبشارهای ایران
ارتفاع آبشار لاتون 105 متر است که از این حیث در دایره آبشارهای بلند ایران جای میگیرد. این آبشار از دامنه‌های شرق کوه اسپیناس سرچشمه گرفته و به رودخانهٔ لوندویل که با طول 17 کیلومتر خود نیز از کوه اسپیناس سرچشمه گرفته سرازیر می‌شود و با شیب تندی به سمت کوته کومه و لوندویل حرکت کرده و در آخر وارد دریای خزر می‌شود. حجم آب آبشار در فصول مختلف سال متفاوت است ولی در تمام فصول آب دارد.

بهترین فصل سفر


منطقه آبشار لاتون دارای آب و هوایی شرجی و گرم است پس اگر می خواهید مسیر آبشار را پیاده طی کنید، برای تجربه بهترین لحظات، اواخر زمستان و یا اوایل بهار را برای سفر به آن انتخاب کنید.
بهار: اوایل بهار زمانی ناب برای دیدن زیبایی های لاتون است. هر چه به اواخر بهار نزدیک تر شوید پیمودن مسیر لاتون در هوای گرم سخت تر می شود.
تابستان: هوای گرم و شرجی فصل دوم سال، باعث می شود پیاد روی در مسیر لاتون سخت تر از همیشه به نظر برسد. مگر آنکه راه را با ماشین محلی ها طی کنید.
پاییز: بازی هزاررنگ پاییز هر کسی را وسوسه می کند تا به جنگل نوردی برود. در این فصل می توانید از جلوه آبشار و زیبایی درختان رنگارنگ لذت ببرید. اما هوا ممکن است چندان خوب نباشد.
زمستان: اواخر زمستان از بهترین زمان ها برای تماشای لاتون است؛ نه هوا سوز زمستان را دارد و نه آن قدر گرم است که اذیت تان کند.

مسیر دسترسی


برای رسیدن به آبشار ابتدا به شهر لوندویل در مسیر جاده تالش به آستارا سپس راه فرعی در جهت جنوب پس از گذشت چند کیلومتر به روستای کوته کومه منتهی میگردد . برای رسیدن به آبشار باید راه مالرویی به طول تقریبی 6 کیلومتر را در دل جنگلهای زیبای منطقه پیمود . پیمایش این مسیر حدود 4 ساعت به طول خواهد انجامید. برای طی مسیر بهتر است از راهنمایان محلی استفاده گردد تا از مسیر آبشار در جنگل منحرف نگردید. هوای منطقه تقریبا گرم و شرجی است از این رو پیمایش این مسیر بهتر است در اوایل بهار یا اواخر زمستان انجام گیرد.

ابتدای مسیر از یک دامنه کوهستانی با درختانی جنگلی شروع شده و در ادامه قسمتی از مسیر را نیز در کنار رودخانه طی می کنید. در حاشیه رودخانه لوندویل یکی از زیباترین جنگل های گیلان با انبوهی از درختان آلو، گلابی، گردو، فندق و سیب وحشی وجود دارد که در سه فصل از سال، سرسبزی و زیبایی خود را حفظ می کند. پس از گذشتن از این جنگل پردرخت، وارد کوهستان و سپس مراتع می شوید که به حدفاصل این دو نوع اکوسیستم اصطلاحا اکوتون می گویند.
advertising