غار آبی دانیال شهرستان سلمانشهر مازندران دومین غار آبی بزرگ ایران

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 98/01/06
غار آبی دانیال شهرستان سلمانشهر مازندران دومین غار آبی بزرگ ایران

غار آبی دانیال از زیباترین غارهای رودخانه‌ ای ایران


غار آبی دانیال، دومین غار آبی بزرگ ایران، که در نزدیکی روستای دانیال شهرستان سلمانشهر، استان مازندران واقع شده است.. غار آبی دانیال یکی از زیباترین غارهای رودخانه‌ای کشور است که در نزدیکی روستایی به همین نام و در شهرستان سلمانشهر، استان مازندران واقع شده است.این غار اسم‌های دیگری هم دارد، مثل کردکوی، گرده کوه و چاری. با مسیری که از جنگل می‌گذرد و دمای داخلی آن که در تمام طول فصول سال ثابت می‌ماند یکی از بهترین مقاصد تورهای طبیعت گردی ایران است.
غار آبی دانیال شهرستان سلمانشهر مازندران دومین غار آبی بزرگ ایران

ویژگی های غار دانیال


دمای داخلی آن در طول سال تقریبا یکسان می باشد . جریان رودخانه از ابتدای ورود به غار تا بخش انتهایی وجود دارد که از بهم پیوستن چندین جوی و چشمه بوجود می آید. عمق این جریان در بخشهای مختلف غار متغیرمی باشد ولی بطور کلی از یک متر تجاوز نمی کند. البته چندین گذرگاه و بخش در این غاروجود دارد که در هنگام بارندگی عمق آنها بالا آمده و گذر از آنها تقریبا غیر ممکن آب داخل غار از چند چشمه کوچک که از شعب مختلف آن سرچشمه می‌گیرد تامین می‌شود وکاملا زلال و از نظر محلولات دارای درصدپایینی بوده و آن را قابل شرب می‌کند.

دمای هوای داخل غار حدود 23 درجه سانتیگراد و دمای آب چیزی در حدود 17 درجه است که این دما در تمامی طول سال تقریباثابت است که همین ثابت بودن اجازه می‌دهداین غار در تمامی فصول سال حتی فصل زمستان قابل دیدار باشد اما توصیه می‌شود برای تماشای این غار از فصول گرم به دلیل بالابودن دما در خارج از غار و خیس بودن کل لباسها استفاده شود. زمان لازم برای پیمایش کامل غار برای یک تیم کوچک و سریع سه‌ و‌ نیم ساعت و برای یک تیم متوسط بین پنج تا هفت ساعت است.

مسیر دسترسی


از تهران یا هر کجای دیگر این مرز و بوم که روزگار می گذارنید، خود را به سلمانشهر و روستای دانیال برسانید، برای رسیدن به روستای دانیال مسیر چندان سختی در پیش ندارید. در مسیر چالوس به تنکابن و از کنار پروژه عظیم هتل قو، بلواری بسیار زیبا از میان شهر جدید سلمانشهر گذشته و به روستای دانیال منتهی می‌شود، طول این مسیر حدود 5 کیلومتر است. پس از رسیدن به روستای دانیال، در انتهای روستا بعد از گذشتن از یک پل چوبی وارد یک مسیر خاکی و نسبتاً ناهموار به طول دو کیلومتر می‌شوید. انتهای روستا پیش از شیب، جاده فرعی دست چپ را داخل شده و تا آخرین ویلا مسیر را ادامه دهید. ا از ماشین پیاده شده و از رودخانه‌ای که در پایین دست مشاهده می‌گردد عبور کرده و از سمت چپ رودخانه مسیر رودخانه را تا دومین انشعاب ادامه دهید. پس از رسیدن به دومین انشعاب مسیر سمت چپ را به سمت بالا تا زیر دیواره‌ای سفید رنگ پی بگیرید.

دهانه غار رو به شمال غربی بوده و درست در زیر این دیواره قرار دارد. برای رسیدن به غار دانیال نیاز است تا حدود یک ساعت جنگل‌نوردی داشته باشید، جنگلی که زیبایی بی حد و حصر آن بخشی هیجان‌انگیز از برنامه سفرتان را رقم خواهم زد. برای رسیدن به غار آبی دانیال، علایم و راهنمای مصوری وجود ندارد، اگر اهل استفاده از جی پی اس و فناوری نیستید، از مهربانی محلی‌ها یاری بگیرید.
advertising