کمان رستم شهرستان شهمیرزاد در سمنان

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 98/01/02
کمان رستم شهرستان شهمیرزاد در سمنان

شهمیرزاد شهر درخت گردو


شهمیرزاد در حدفاصل 24 کیلومتری از مرکز استان سمنان و در بخش شمالی این استان قرار گرفته که فاصله آن از کویر مرکزی ایران (دشت کویر) تنها 20 کیلومتر می باشد. شاید باورش کمی سخت باشد اما با اینکه شهمیرزاد از توابع استان سمنان می باشد و از نظر موقعیت مکانی خود نیز نباید دارای پوشش انبوه گیاهی و جنگلی باشد، اما این شهر هم دارای درختانی بلند و جنگلی انبوه می باشد و هم برخلاف اقلیم خشک بیابانی از چشمه سارها و رودهای پر تلاطم و پر آبی برخوردار می باشد.
کمان رستم شهرستان شهمیرزاد در سمنان
این شهر مکان قرارگیری انواع و اقسام درخت های کهنسال و نام آشنای ایرانی می باشد که از جمله آنان می توان به درخت سپیدار، گردو، بید مجنون، تبریزی، چنار و غیره اشاره کرد. جالب است در تاریخچه شهمیرزاد بدانید که تمامی این درخت ها در گوشه و کنار شهر کاملا به چشم می خورند و حتی شما می توانید در کنار خیابان های شهمیرزاد با درختان کهنسالی گردو، سیب و بیدهای مجنونی که یکی از زیباترین درختان جهان بشمار می روند، مواجه شوید و از تماشای سایر درخت های این منطقه که در هر فصلی با تغییر رنگ برگ هایشان سبب زیبایی بیشتر شهمیرزاد می شوند، حسابی لذت ببرید. شایان ذکر است که در شهر شهمیرزاد تعداد زیادی باغ و زمین کشاورزی وجود دارد که عمده محصولات بدست آمده از این باغ ها و زمین های کشاورزی از جمله مرغوب ترین محصولات کشورمان همچون گردو، آلو، سیب، گلابی و زردآلود را تشکیل می دهند. بد نیست بدانید شغل کشاورزی و باغداری از جمله مشاغل اصلی و پرطرفدار در تاریخچه شهمیرزاد می باشد.

کمان رستم شهمیرزاد


کمان رستم نام یک درخت گردوی کهنسال با قدمتی بالغ بر 1300 سال می باشد که از بلندی 15 متری نیز برخوردار است.این درخت از سال 1388 به عنوان نماد میراث طبیعی توسط شهرداری شهر شهمیرزاد معرفی و به دليل سن بالای آن، نسبت به مقاوم سازی آن با پایه های فلزی، اقدام شده است.

از قسمت تنه خود به دو شاخه ضخیم و کاملا متقارن تقسیم شده و بخش میانی خود را شبیه به یک تاج پادشاهی نموده است! مردم شهر شهمیرزاد به این درخت کهنسال لقب کمان رستم را داده اند و وجه تشبیه این نام به درخت را نیز تاج های کمان 3 متری و بلند آن، عنوان کرده اند. درخت کمان رستم به دلیل قدمت بالای خود نزد مردم بومی شهمیرزاد از جایگاه مهم و حائز اهمیتی برخوردار است و به همین خاطر تا کنون بارها و بارها مورد استحکام بخشی و مقاوم سازی از سوی کارشناسان فضای سبز شهرداری شهمیرزاد قرار گرفته تا همچون تاریخچه شهمیرزاد، مثل یک میخ بر زمین فرو برود و از آن جدا نشود.

مسیر دسترسی


این درخت در شهميرزاد، کوچه شهید مجتبی شهابی(داش دره قدیم)، منشعب شده از بلوار اصلی شهمیرزاد (بلوار امام) قرار دارد.
advertising