تنگ رازیانه ایلام تنگه ای مملو از گیاه رازیانه

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/12/16
تنگ رازیانه ایلام تنگه ای مملو از گیاه رازیانه

تنگ رازیانه ایلام


تنگ رازیانه یکی از مناطق گردشگری و از پدیده های مهم زمین شناسی ایلام است که در سال 1388 در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرا گرفت. درون این دره ی ژرف و باریک که عرض بعضی نقاط آن به یک متر هم می رسد، آبی کم عمق و کم عرضی جریان دارد که آرامش و روانی آن در مقابل دیواره های بلند به ارتفاع 15 تا 30 متر با شکل ها و برش های طبیعی، تعامل اجزای طبیعت را به زیبایی نشان می دهد. آب داخل تنگه از سراب گرو سرچشمه گرفته و در فصل تابستان بسیار کم و در زمستان و بهار آبی جاری و مستمر است. اینجا، آب و خاک، در کنار هم نقشی بی بدیل را ایجاد کرده اند که انسان را به حیرت وا می دارد.
تنگ رازیانه ایلام تنگه ای مملو از گیاه رازیانه
گاهی وقت‌ها چند پدیده طبیعی در کنار هم قرار می‌گیرند تا منظره‌ای شبیه تابلوی نقاشی را پیش چشم‌مان شکل بدهند، آن‌هم نه در طی ده بیست سال؛ بلکه سال‌های خیلی طولانی. تنگه رازیانه ایلام از وقتی که زلزله رخ داد و لایه‌ ضخیم آهکی شروع به از هم‌گسیختن کرد، کم‌کم شکل گرفت.

در تنگ رازیانه آثار بسیاری از دوران های مختلف به چشم می خورد که به جذابیت آن می افزاید. این منطقه برای پژوهشگران علوم زمین شناسی و آب شناسی و زمین شناسی آبهای زیرزمینی ( هیدروژئولوژی ) بسیار جالب و مفید است. از طرفی دیگر تنگ رازیانه می تواند یک زیستگاه مناسب برای پرندگان مهاجر و بومی و خزندگان منطقه باشد چرا که موقعیت طبیعی و شرایط ویژه ی اقلیمی و میکروکلیمای خاص آن تمام شرایط مورد نیاز را برای یک زیستگاه و پناهگاه طبیعی حیات وحش مهیا می سازد. (میکروکلیمای کوچکترین واحد اقلیمی که تحت شرایط بافت، رنگ، شیب و جنس زمین است)

وجه تسمیه تنگ رازیانه


رازیانه گیاهی معطر، با خواص دارویی بسیار است. رازیانه گل هایی زرد رنگ و خوشه ای دارد که به صورت وحشی و زراعی در ایران وجود دارد. از آن جهت نام این تنگ را رازیانه گذاشتند که در پیرامون آن گیاه رازیانه بسیار دیده شده است.

مسیر دسترسی


این تنگه در 50 کیلومتری جاده ایلام- دره‌شهر قرار دارد. جایی در نزدیکی روستای کوهستانی چنارباشی که تا شهر ایلام حدود 45 کیلومتر فاصله دارد. برای رسیدن به این منطقه، باید راه باستانی «بدره- آبهر» به روستای «پشته ارشت» و «بردبال چنارباشی» را در پیش بگیرید و در میان راه از کوهپایه‌ها عبور کرده و بعد از عبور از روستای کلم به تنگه رازیانه برسید.
advertising