کفتار های راه راه را بیشتر بشناسید

گردشگریحیات وحش

- 97/08/19
کفتار های راه راه را بیشتر بشناسید

كفتار راہ راہ


کفتار ها شبیه به سگ ها هستند با این تفاوت که از سگ‌سانان نيستند. کفتارها رفتگرهاي طبيعت هستند. اما زندگي شبانه و چهره‌ای که چندان دل‌چسب نیست، باعث شده است كه در داستان‌ها و افسانه‌ها حيوانات منفوري باشند.

جانور قوزدار


ظاهر كفتارها شبيه سگ‌هاست به همين خاطر برخي فكر مي‌كنند كفتارها از خانواده‌ی سگ‌سانان هستند. در حالی که آن‌ها در خانواده‌اي به نام كفتارها قرار مي‌گيرند. از اين خانواده تنها كفتار راه‌راه در ايران زندگي مي‌كند. دست‌هاي كفتارها از پاهايشان بلندتر است و به همين سبب، قوزدار به‌نظر مي‌رسند. آن‌ها عادت دارند هنگام راه رفتن، دست و پاي هر طرف بدن را با هم حركت دهند و سر خود را پايين نگه‌دارند. کفتار‌ها يال سياه و سفيد بلندي دارند كه از گردن تا روي دم امتداد دارد. هنگام دعوا، ترسيدن و...، اين يال را بلند مي‌كنند كه منظره‌ی بسيار جالبي دارد.

رفتگران طبيعت


کفتارها، با خوردن بازمانده‌‌اي غذاي ديگر حيوانات، لاشه‌ی حيوانات و...، به پاک‌سازي محيط طبيعي و محل زندگي حيوانات ديگر کمک مي‌کنند. به همین منظور، نقش آن‌ها در طبيعت بسيار مهم و کلیدی است. اسيد معده‌ی کفتار و آنزيم‌هايي که در روده‌ی این جانور ترشح مي‌شود، آن‌قدر قدرتمند است است که نه تنها هر نوع ماده‌ی غذايي را به‌خوبي هضم می‌کند، بلکه تمام ميکروب‌هاي موجود در آن‌ها را نيز مي‌کشد. مدفوع کفتار که به طبيعت برمي‌گردد، سالم و تقريباً بدون باکتري است.


آرواره‌هاي قوي


يكي از قابل توجه ترین ویژگی‌های كفتارها، داشتن آرواره‌هاي بسيار بسيار قوي است. ماهيچه‌ی اين آرواره‌ها به كفتارها قدرت خردكنندگي استخوان‌ها و تغذيه از مغز استخوان را داده است. دندان‌هاي قوي و اختصاصي كفتارها نيز در خرد كردن استخوان‌ها نقش زیادی دارند. دندان‌هاي نيش آن‌ها قوي، خميده و مخروطي‌شكل است و بلندي آن به يك سانتي‌متر مي‌رسد. دندان‌هاي پيش آسياب نيز بسيار بزرگ و قوي هستند. حفره‌ی بيني در کفتارها بزرگ است و در نتیجه، این حیوان بويايي قوي‌ای دارد.

پلت چيست


کفتارها با وجود آنزيم‌هاي قوي معده، نمی‌توانند، قادر به هضم مو نیستند و آن‌را از دهانشان خارج مي‌کنند. به اين توده‌ی مو پِلِت مي‌گويند.

دو ماراتن درشب


كفتارها اغلب شب‌فعال هستند و فعاليتشان را بعد از غروب تا اوايل صبح شروع مي‌کنند. آن‌ها در اين مدت، مسافت زيادي طي مي‌کنند و دنبال غذا مي‌گردند و براي اين جست‌وجو ممکن است کيلومترها راه بروند. همين فعاليت‌هاي شبانه باعث شده است افسانه‌هاي زيادي در مورد آن‌ها بر سر زبان‌‌ها بیفتد؛ به‌طوری که هر کس نام آن‌ها را بشنود، بدون آن‌که حتي يک بار اين حيوان را ديده باشد، مو بر تنش راست شود. در صورتی‌که کفتارها هيچ خطري براي انسان ندارند و حضور آن‌ها در اطراف روستاها بيش‌تر براي يافتن زباله است.

لانه‌ی شلوغ و درهم


کفتارها موجودات بسيار کنجکاوي هستند. وقتي داخل لانه‌ی آن‌ها را نگاه ‌کنيد، علاوه بر مقدار زيادي استخوان و جمجمه‌‌ی انواع حيوانات، ممکن است اشياي غير خوراکي مانند لنگه کفش، لوله‌ی بخاري، موکت، لباس پشمی و... هم بيابيد!

نقش كفتار راه راه در طبيعت


كفتارها با تغذيه از لاشه‌ی حيوانات مرده، در تميز نگه‌داشتن طبيعت و جلوگيري از انتشار انواع بيماري‌ها و آلودگي‌ها نقش بسيار مهمي دارند.
advertising