آشنایی با سنگ های رسوبی

علمی و تکنولوژیجهان هستی

- 97/09/24
آشنایی با سنگ های رسوبی

جنس سنگ رسوبی چیست


سنگ رسوبی از تبلور مواد محلول در آب یا رسوباتی تشکیل شده است که از منابع زیر تامین می شوند:
رسوبات شیمیاییرسوبات آلی از بقایای بدن جانداران رسوبات تخریب سنگ هارسوبات فعالیت های اتشفشانی سنگ رسوبی چگونه تشکیل می شود؟
زمین شناسان با مطالعه سنگ ها به این نتیجه رسیده اند که سنگ های رسوبی به ۳ روش پدید امده اند.
بعضی از سنگ های رسوبی حاصل متراکم و خشک شدن رسوبات می باشند. فشاری که لایه های بالایی زمین بر رسوبات زیرین وارد می کند منجر به خروج آب موجود در بین رسوبات شده و حالت سنگی ایجاد می کند. سنگ های رسی نمونه ای از سنگ های رسوبی هستند که به این شیوه ساخته شده اند.آیا تا به حال به رسوب ته کتری توجه کردیه اید؟ این رسوبات در حالت عادی مشاهده نمی شوند ولی با حرارات دادن آب در ته و دیواره کتری جمع می شوند. این نحوه تشکیل برخی از سنگ های رسوبی است.
بعضی وقت ها در آب واکنش های شیمیایی رخ می دهد که مواد محلول در آن ته نشین شده و حالت سنگی پیدا می کنند. سنگ آهک نوعی از سنگ رسوبی است که به این شیوه تشکیل شده می شود.
در بعضی از سنگ های رسوبی موادی نظیر کلسیت و سیلیس به عنوان چسب عمل کرده اند و ذرات رسوبی را به هم چسبانده و حالت سنگی ایجاد می کنند.
ماسه سنگ، کنگلومرا و کوکینا نمونه ی سنگ هایی هستند که به این شیوه تشکیل شده اند.

خصوصیات سنگ های رسوبی


سنگ های رسوبی 3 ویژگی مشترک و ثابت دارند:
لایه لایه اند.لایه های سنگ های رسوبی، موازی با هم تشکیل می شوند.لایه های قدیمی، پایین تر قرار می گیرند

کاربرد سنگ رسوبی


با توجه به سه ویژگی سنگ های رسوبی دانشمندان از این سنگ ها برای بررسی تاریخچه زمین استفاده می کنند.
لایه لایه بودن سنگ های رسوبی در حقیقت اطلاعاتی درباره شرایط زمان رسوب گذاری در اختیار ما قرار می دهند. رنگ و جنس هر لایه با لایه دیگر تفاوت دارد. برای نمونه اگر در منطقه ای سنگ نمک یا سنگ گچ پیدا شود، می توان پی برد که در گذشته آب و هوای آن منطقه گرم و خشک بوده است.
لایه های سنگ های رسوبی موازی اند  که به آن اصل یکنواختی سنگ های رسوبی می گویند. از این رو اگر در ناحیه ای این نظم بر هم خورده باشد می توان به وقوع گسلیا شکستگی در آن منطقه پی برد.
از طرف دیگر، لایه های رسوبی سن زمین را نشان می دهند و لایه های قدیمی پایین تر قرار می گیرند که به آن اصل انطباق سنگ های رسوبی می گویند. با مطالعه فسیلها و جنس ذرات و سنگ های هر لایه می توان به اتفاقاتی که در گذشته رخ داده است پی برد
advertising