ویژگی های سنگ مرمر

علمی و تکنولوژیجهان هستی

- 97/09/23
ویژگی های سنگ مرمر

سنگ مرمر چگونه تشکیل می‌شود


مرمر، یک سنگ دگردیس است؛ زمانی که سنگ‌آهک تحت فشار بالا و دمای شدید قرار می‌گیرد به سنگ مرمر تبدیل می‌شود. تحت این شرایط، کربنات کلسیم موجود در سنگ‌آهک، دوباره متبلور شده و سنگی چگالتر ایجاد می‌کند. رنگ و نمای مرمر تحت تأثیر دیگر مواد معدنی موجود در سنگ‌آهک هستند. ناخالصی‌های معدنی مثل خاک رس، شن یا سیلت هم رگه‌های روی مرمر را تشکیل می‌دهند.

سنگ مرمر را  در چه جا هایی می‌ توان نصب کرد


سنگ مرمر ، انتخابی حیرت‌انگیز است که به هر بخش از خانه شما، شخصیتی خاص هدیه می‌دهد. مرمر به عنوان یک کفپوش زیبا در لابی، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و راهرو قابل‌نصب است. مرمر را می‌توان به عنوان روکش پشت اجاق‌گاز یا پیشخوان هم مورد استفاده قرار داد اما مراقب باشید زیرا ممکن است لک بزند بخصوص اگر در معرض مواد اسیدی قرار بگیرد.
مرمر برای مکات های تجاری هم مناسب است و در اقلیم‌های متعادل می‌تواند در نواحی خارجی هم مورد استفاده قرار بگیرد

کاشی‌ های مرمری در چه سایز هایی عرضه می‌ شوند


کاشی‌های مرمری از لحاظ سایز در رنج وسیعی عرضه می‌شوند؛ از صفحات مربعی بزرگ تا موزاییک‌هایی که برای طراحی‌های ظریف قابل کاربرد هستند. مرمر به عنوان کاشی، معمولاً در سایزهای زیر عرضه میی گردد.
12 در 12 در 8/3 اینچ
18 در 18 در 2/1 اینچ
12 در 24 در 2/1 اینچ
24 در 24 در 8/5 اینچ

ماندگاری مرمر چقدر است


با محافظت صحیح، سال‌ها از دوام و نمای زیبا مرمر لذت ببرید. سطح سنگ مرمر را به یک درزگیر آغشته کنید تا روزنه‌های روی سنگ را پر کند. این لایه آستری از سنگ در برابر لکه با جذب آب مراقبت می‌کند. بسته به میزان رفت‌وآمد در خانه‌تان، آستری سنگ را هر شش تا دوازده ماه، یک مرتبه تازه کنید.
مواد اسیدی مثل آب‌میوه، جوش‌شیرین و سرکه باعث رنگ‌پریدگی می‌شوند. پس اگر چنین موادی روی سنگ ریخته شد؛ آن را سریعاً پاک کنید. مرمر مستعد  فرسایش و خراش نیز هست.

آیا درزبندی سنگ مرمر ضروری است


درزبندی مرمر بسیار توصیه شده زیرا ماده‌ای پر منفذ می باشد و این یعنی اگر مایعی روی سنگ ریخته شود به داخل آن نفوظ می‌کند. این امر ممکن است منجر به لک‌زدگی یا رنگ‌پریدگی شود.
آستر یا درزگیری که روی سنگ می‌کشید موجب می‌شود مایع ریخته شده تا زمانی که آن را بر می دارید؛ روی سطح سنگ باقی بماند. درزگیری، بهترین راه ممکن برای حفظ ظاهر اصلی مرمر است. با یک متخصص صحبت کنید تا ببینید که از چه نوع آستری باید استفاده کرده و چند وقت یک بار باید آن را تجدید نمایید. همواره برچسب‌های روی محصول را بخوانید؛ هشدارهای ایمنی را جدی بگیرید و دستورالعمل‌ها را دنبال کنید.

سطح مرمر را چگونه تمیز کنیم


مرتباً، گردوخاک، سنگ‌ریزه و بقیه موادی که از بیرون وارد می‌شوند را پاک کنید. این مواد قادرند خش‌هایی کوچک روی سطح ابه وحود اورند که با گذشت زمان کاملاً در دید قرار می‌گیرند. سطح را با یک پارچه نم‌دار، جاروی نرم یا جاروبرقی تمیز کنید.
مایعات ریخته شده را بلافاصله پاک کنید بخصوص اگر اسیدی می باشند. آب‌میوه و قهوه، خیلی مسئله‌ساز هستند و از خود لک به جا می‌گذارند. حتی اگر سطح درزگیری شده، باز هم خاطرجمع نباشید که هیچ تغییری حاصل نمی‌ گرددد. همچنین از پاک‌کننده‌های خیلی اسیدی، سفیدکننده و سرکه دوری کنید زیرا به مرور به سطح مرمر آسیب می‌زنند.

چگونه لکه‌ های ایجاد شده در سنگ مرمر را پاک کنیم


ممکن است که لک روی مرمر با چیزی پاک شود که ضماد نام دارد که لکه را از داخل مرمر یا هر ماده دیگری جذب می‌کند. پایه ضماد، یک پارچه یا کاغذ آغشته به یک ماده کاهنده است.
چون بهترین شیوه‌های پاک‌کنندگی به نوع لکه وابسته است؛ بهتر است که از یک متخصص کمک بخواهید و نظر او را بپرسید تا نحوه مناسب با لکه موردنظر را بیابید.

سنگ مرمر آسیب‌ دیده را می‌ توان تعویض کرد


بله در اکثر موارد می‌شود. اغلب چسب اپوکسی یا بتونه جواب می‌دهد. به گفته متخصصین توجه کنید و ماده مناسب با نوع سنگ مرمر را پیدا کنید.
advertising