کشف گاز هیدروژن در یک کهکشان

علمی و تکنولوژیجهان هستی

- 97/10/20
کشف گاز هیدروژن در یک کهکشانتیمی بین المللی از دانشمندان با غلبه بر محدودیت های ستاره شناسی رادیویی، موفق به شناسایی سیگنال ضعیفی شده اند که توسط گاز هیدروژن در کهکشانی با بیش از 5 میلیارد سال نوری فاصله از زمین منتشر شده است. کشف قبلی مربوط به کهکشانی با سه میلیارد سال نوری فاصله از زمین بوده است. با استفاده از تجهیزات پیشرفته رصدخانه ملی اخترشناسی رادیویی در آمریکا، تیم مزبور، یک «انتشار رادیوییِ هیدروژن» را در یک کهکشانِ راه دور مشاهده کرده و دریافتند که میلیاردها ستاره جوان و غول پیکر در این کهکشان وجود دارند که توسط توسط گاز هیدروژن احاطه شده است.
این تیم تابش رادیویی را که از هیدروژن موجود در این کهکشان دور ساطع شده بود با استفاده از تلسکوپ رادیویی بسیار بزرگ رصدخانه ملی رادیویی اخترشناسی آمریکا مشاهده کرده است.

پژوهشگران همچنین دریافتند که این سیاره شامل میلیاردها ستاره عظیم جوان است که توسط ابرهایی از گاز هیدروژن احاطه شده است.از آنجاییکه هیدروژن یک عنصر فراوان در جهان و یک سوخت خام برای ایجاد ستاره هاست اخترشناسان برای شناسایی و درک آرایش کهکشان های دیگر از آن استفاده می کنند.
با این حال تا به امروز تلسکوپ های رادیویی تنها قادر به تشخیص علایم انتشار هیدروژن از کهکشان های نسبتا نزدیک بوده اند.به گفته محققان این پژوهش، این اولین بار است که آنها قادر بودند تا به طور مستقیم هیدروژن اتمی در یک کهکشان دور از زمین را اندازه گیری کنند.
این سیگنال ها سفر خود در فضا را قبل از اینکه حتی سیاره ما وجود داشته باشد آغاز کرده اند.
advertising