وای فای ۶ در راه است

علمی و تکنولوژیعلمی

- 97/08/13
وای فای ۶ در راه استwifi 6 سال آینده ظهور خواهد کرد و به این صورت ویژگی هایی مثل پهنای باند و بازدهی اینترنت را بهبود خواهد داد. Wi-fi 6 از سال آینده روی دستگاه ها ظاهر می شود؛ اما چند سوال به وجود می آید: آیا باید روتر قدیمی خود را دور بیندازید و یک روتر جدید بگیرید؟ آیا برای مثال با این فناوری نت فلیکس سریع تر اجرا می شود؟ در ادامه به این سوال ها در مورد این استاندارد جدید پاسخ داده می شود.
یکی از مهم ترین تغییرات Wi-Fi 6 سیستم نام گذاری جدید است: استفاده از یک توالی ساده از اعداد، ردیابی استانداردها و اطمینان از تنظیمات سازگار را امکان پذیر می سازد. عبارت تخصصی تر برای وای فای 6 ، 802.11ax است. از سال 2019 منتظر نام جدید Wi-Fi6 روی محصولات سخت افزاری و داخل منوهای نرم افزاری و همین طور لوگوهای کوچک شبیه به لوگوهای گوگل برای دستگاه های کروم کست باشید.
آخرین نسل wifi در دو حوزه پیشرفت کرده است: سرعت خام و بازدهی (اگر wifi یک آزادراه باشد، این به معنی ماکزیمم بالاتر محدودیت سرعت برای وسایل نقلیه و لاین های بیشتر برای کنترل همزمان آن ها است). Wi-Fi 6 از ویدئو استریمینگ 8K پشتیبانی می کند (که تامین کننده ی اینترنت برای دسترسی به سرعت های دانلود در اختیار شما قرار می دهد). در عمل این پیشرفت ها به معنی پشتیبانی از نرخ های انتقال 1.1 گیگابیت در ثانیه روی باند 2.4 گیگاهرتز (با چهار استریم در دسترس) و 4.8 گیگابیت در ثانیه روی باند 5 گیگاهرتز (با هشت استریم موجود) است؛ اگرچه این فناوری هنوز در حال تصحیح بوده و سال آینده عرضه می شود (این سرعت ها افزایش خواهند یافت، برای مثال سرعت در آزمایشگاه به 10 گیگابیت در ثانیه هم خواهد رسید). به طور کلی با ظهور wifi 6 می توانید انتظار سرعت 4 تا 10 برابر سرعت فعلی را داشته باشید.
یکی از مزایای مهم Wifi 6 بهبود بازدهی است که به معنی مصرف توان کمتر و عمر طولانی تر باتری (هزینه های کمتر برق) است. به سختی می توان مقدار دقیق این تفاوت را توصیف کرد چرا که هنوز wi-fi 6 نهایی نشده است؛ به این صورت طول عمر تلفن همراه یا لپ تاپ افزایش خواهد یافت. با ظهور وای فای 6 ، همزمان 20 دستگاه می توانند بدون افت سرعت به اینترنت وصل شوند.
پیاده سازی صحیح این فناوری نیاز به زمان دارد. وقتی زمان عرضه 2019 اعلام شده، به این معنی است که سال 2019 زودترین زمان برای عرضه ی دستگاه های مصوب Wi-Fi 6 است و ممکن است عرضه ی عمومی فناوری ماه ها یا سال ها به طول بینجامد. بعضی از دستگاه های اولیه هم از فناوری آزمایشی استفاده می کنند. حتی اگر مشکلی برای دانلود و سرعت های فعلی ندارید، Wi-Fi 6 باز هم به بهبود اینترنت کمک می کند. برای مثال همزمان 20 دستگاه می توانند به wifi وصل شده و بدون کاهش سرعت یا بازدهی از اینترنت استفاده کنند.
advertising