دلایل کندی وای‌ فای و راهکارهایی برای بهبود آن

علمی و تکنولوژیعلمی

- 97/08/11
دلایل کندی وای‌ فای و راهکارهایی برای بهبود آنامروزه تقریبا همه در خانه‌ هایشان روتر وای‌ فای دارند و روترشان را هم دوست دارند ، اما این دوستی فقط تا وقتی دوام دارد که روتر ، اینترنتی درست و سریع در اختیارشان بگذارد و وای به روزی که این ارتباط کند شود. اگر عامل کندی سرعت اینترنت از ISP را در نظر نگیریم ( که کار سختی است ) ، پایین‌ بودن سرعت وای‌ فای می‌ تواند منتج از عوامل مختلف فیزیکی یا نرم‌ افزاری باشد که هر کدام به نوبه خود سهم قابل توجهی در این مساله دارند.

مکان روتر


بسیاری از کاربران اهمیت انتخاب جای مناسب برای گذاشتن روترشان را دست‌ کم می‌ گیرند. حتی یک تغییر به نظر کوچک در مکان روتر می‌ تواند تاثیر بسزایی در کارکرد شبکه وای‌ فای داشته باشد. نکته نخست ، ارتفاع محل روتر است. گذاشتن روتر روی زمین یا در جا های با ارتفاع کم ( مثلا روی یک میز کوتاه ) می‌ تواند کارایی آن را پایین بیاورد. بنابراین سعی کنید روتر را حتی‌الامکان در محل بلندتری قرار دهید تا بازه پخش امواج آن گسترده‌ تر شود.

تداخل‌ ها و نویزها


اغلب ما به این مساله توجه نمی‌ کنیم که فضای اطراف ما پر است از انواع و اقسام سیگنال‌ های بیسیم. با وجود این‌ که این سیگنال‌ ها معمولا فرکانس متفاوتی نسبت به وای‌ فای دارد ، ولی در هر حال نویزهای محیطی به حساب می‌ آید. در واقعیت امکان حذف درصد کمی از این نویزها وجود دارد.

جهت آنتن‌ های روتر


یکی از نکات مهم در مورد روترها که کمتر به آن توجه می‌ شود ، آنتن‌ های آن است. برای مثال در روترهای دو آنتنه ، آن ها را در چه جهتی قرار دهیم که روتر بیشترین بازدهی را داشته باشد؟ فرض بسیاری از کاربران این است که بهترین شکل وقتی است که دو آنتن به سمت بالا باشد ، اما از دیدگاه مخابراتی این فرض درست نیست ، بلکه جهت گیری به‌صورت عمود بر هم ( یکی عمودی و دیگری افقی ) بهترین حالت برای دو آنتن خواهد بود. اما چرا؟ دلیل آن به این اصل بر می‌گردد که دریافت رادیویی هنگامی حداکثر است که آنتن گیرنده و آنتن فرستنده هر دو در یک صفحه فضایی باشند. یعنی هر دو به‌صورت افقی یا هر دو به‌صورت عمودی از آن جایی که آنتن‌ های دستگاه‌ های مختلف می‌ تواند در هر کدام از این دو حالت باشد ( مثلا در برخی مدل لپ‌ تاپ‌ های اپل ، آنتن به‌ صورت افقی در قسمت سیاه‌ رنگ لولای مانیتور قرار دارد ) بنابراین با تنظیم عمودی دو آنتن روتر ، شما مطمئن می‌ شوید که هر دستگاهی با هر نوع آنتنی که دارد امکان دریافت حداکثر امواج را خواهد داشت.
advertising