ویژگی های روتر بی سیمLyra Trio ‌‌‌ ایسوس

علمی و تکنولوژیرایانه و سخت افزار

- 97/08/06
ویژگی های روتر بی سیمLyra Trio ‌‌‌ ایسوس
شبکه‌های بی‌سیم در کنار تمامی مزایای خود همواره نگرانی‌هایی نیز از جمله افت سرعت، کاهش آنتن‌دهی و عدم ارتباط پایدار به همراه دارند. ایسوس به عنوان یکی از سازندگان مطرح انواع تجهیزات شبکه در دنیا، به خوبی با این دغدغه‌ها آشناست و راه‌حل‌هایی برای آنها ارائه کرده است. Lyra Trio از جدیدترین روترهای بی‌سیم ایسوس است که به خوبی مشکل افت و ضعف سیگنال شبکه وای فای را جبران کرده و یک بستر یکپارچه در اختیارتان قرار می‌دهد.

مقدمه


ایسوس در نمایشگاه کامپیوتکس 2018 امسال که در شهر تایپه تایوان برگزار شد، طوفانی از محصولات جدید را با خود به همراه آورده بود. یکی از جذاب‌ترین این محصولات که در نمایشگاه معرفی شد، روترهای مبتنی بر شبکه مش بی‌سیم به نام Lyra Trio هستند که ایسوس آنها را برای ایجاد یک شبکه یکپارچه وای فای و رفع مشکل ضعف آنتن‌دهی عرضه کرده است.

امروزه برپا کردن یک شبکه بی‌سیم امری بسیار ساده است، تنها کافیست که یک روتر بی‌سیم داشته باشید تا از آن برای ایجاد یک شبکه خانگی کوچک بهره بگیرید. اما امروزه تنها برقراری شبکه از اهمیت برخوردار نیست بلکه کیفیت ارتباط و سطح سیگنال دهی نیز دارای اهمیت بالایی است. تصور کنید که در حال استفاده از شبکه وای فای بروی موبایل خود در اتاق‌تان هستید و تمایل دارید ادامه کار خود را در بیرون اتاق و کمی دورتر از روتر انجام دهید، اگر از روترهای معمولی و ساده استفاده کنید به احتمال زیاد دچار مشکل قطع شدن ارتباط یا در حالتی خوشبینانه‌تر با افت سیگنال و پهنای باند روبرو خواهید شد. حال چاره کار چیست؟
یکی از ساده‌ترین راهکارها استفاده از آنتن‌های خارجی با ضریب انتشار و جذب بالاتر امواج است البته اگر روتر شما از آنتن‌های جداشونده یا Detachable پشتیبانی کند. در این صورت می‌توانید با هزینه‌ای اندک قدرت سیگنال شبکه بی‌سیم را افزایش دهید اما مشکلی که وجود دارد این است که باز هم نقاطی از فضای مورد استفاده کماکان با مشکل ضعف و عدم گیرندگی مناسب همراه خواهد بود.

راه دیگر استفاده از توسعه دهنده‌ها یا همان Repeater‌ها در شبکه است. ریپیترها وظیفه مشخصی دارند، با ورود به شبکه تعریف شده از قبل به عنوان یک پل عمل کرده و ارتباط بی‌سیم را از نقطه‌ای که در آن قرار دارند بازنشر می‌کنند. اما مشکلی که در ایجاد شبکه با توسعه دهنده‌ها وجود دارد این است که توپولوژی آنها پس از اتصال به یکدیگر بصورت زنجیره‌ای و خطی است و با از کار افتادن یکی از آنها مابقی گره‌های متصل به آن هم از کار خواهند افتاد.

اما یک راه چاره دیگر هم وجود دارد که مشکلات دو روش قبلی را نداشته و علاوه بر آن امکانات بیشتر و قابلیت‌های بالاتری را به همراه دارد. ایسوس اینجا Lyra Trio مبتنی بر شبکه مش بی‌سیم را معرفی می‌کند.

شبکه‌های مش بی‌سیم همانند شبکه مش در شبکه‌های کابلی عمل می‌کنند. بدین مفهوم که در اتصال زنجیره‌ای اگر یکی از گره‌ها از شبکه به هر دلیلی خارج شود، گره‌های متصل به آن سعی می‌کنند ارتباط را با نزدیک‌ترین گره در دسترس برقرار کنند.

اگرچه در توپولوژی معرفی شده توسط ایسوس در Lyra Trio ‌‌‌اولویت در برقراری ارتباط با گره اصلی متصل به روتر یا مودم است اما بکارگیری این روش باعث می‌شود ضریب اطمینان شبکه به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کند.

حال پیش از ‌شروع بررسی محصول، نگاهی به محتویات درون جعبه Lyra Trio می‌اندازیم. در داخل جعبه محصول کیت کامل شامل سه عدد Lyra به همراه سه آداپتور 12 ولتی با شدت جریان 1.5 آمپر و یک کابل شبکه سوکت خورده و دفترچه راهنمای محصول وجود دارد.
ویژگی های روتر بی سیمLyra Trio ‌‌‌ ایسوس

طراحی


Lyra Trio بدون شک یک محصول جذاب با طراحی کاملاً اختصاصی به سبک ایسوس است. ایسوس در طی این چندین سال ثابت کرده است که در مقوله طراحی رویکردی کاملاً نوین و منحصر به فرد دارد. این مورد را در دیگر محصولات شبکه این شرکت همچون روترهای سری ROG نیز می‌توان مشاهده کرد.

Lyra Trio یک روتر کوچک کمی بزرگتر از کف دست است و فرم هرم شکل آن ظاهری خاص به آن داده است. Lyra Trio تنها در رنگ سفید تولید شده است و ابعاد آن 135.1*123.2*77.9 میلیمتر و وزن هر Lyra برابر 198 گرم است است.

نکته مهم درباره طراحی سه ضلع این هرم جای‌گیری آنتن‌ها در درون آنهاست. در حقیقت ایسوس به جای آنکه برای این محصول آنتن خارجی استفاده کند از آنتن‌های داخلی جاسازی شده در هر ضلع استفاده کرده که یک آنتن برای باند 2.4 گیگاهرتز و 2 آنتن برای باند 5 گیگاهرتز استفاده می‌شوند.

به دلیل قرارگیری زاویه دار هر ضلع و آنتن درون آن، Lyra توانمندی بالایی در انتشار امواج هم بصورت افقی و هم بصورت عمودی را داراست. این موضوع باعث می‌شود Lyra را بتوان هم در یک طبقه با فواصل بالا و هم در چندین طبقه یک ساختمان استفاده کرد.

نکته دیگر درباره اضلاع این هرم قرارگیری LED های نورانی در زیر هر ضلع است که نه تنها باعث افزایش جذابیت و زیبایی محصول می‌شود بلکه با نمایش چندین رنگ وضعیت دستگاه را در حین عملکرد نشان می‌دهد. به عنوان مثال زمانی که Lyra به روتر شما متصل شده است، به رنگ آبی کمرنگ در می‌آید و یا زمانی که در انتظار برقراری ارتباط با دیگر نود‌ها می‌باشد به رنگ‌ آبی پررنگ چشمک می‌زند. البته LED ها از طریق اپلیکیشن دستگاه که در ادامه آن را توضیح خواهیم داد امکان خاموش شدن را دارا هستند.

Lyra فاقد دکمه روشن و خاموش کردن است و به محض اتصال آداپتور روشن شده و عملیاتی می‌شود. در زیر بدنه Lyra Trio یک دکمه مخصوص جفت سازی با دیگر نودها و یک دکمه ریست فیزیکی قرار دارد. البته یکی از ضعف‌های این محصول نداشتن پورت USB برای ایجاد امکان به اشتراک گذاری پرینتر و ابزارهای ذخیره‌سازی انبوه است.

بطور کلی طراحی Lyra Trio نشان از نبوغ ایسوس در این زمینه دارد. این محصول نه تنها زیباست بلکه با هوشمندی کامل طراحی شده است و نحوه قرارگیری آنتن‌های داخلی و ظاهر شکیل آن باعث می‌شود محصولی متمایز و جذاب به نظر برسد.

نحوه عملکرد ساختار مش


در شبکه مش بی‌سیم هر نود به نزدیک‌ترین گره یا گره‌ اصلی متصل می‌شود، در صورتی که یکی از گره‌ها دچار مشکل در ارتباط شود بر اساس توپولوژی شبکه مش، گره قطع شده به دنبال گره جایگزین برای اتصال می‌گردد.

به عنوان مثال همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود، ارتباط نود Kitchen پس از قطع با نود Bedroom یا نود اصلی، با نود Living Room اتصال برقرار کرده است. یا بالعکس اگر نود Living Room ارتباط خود را با نود اصلی از دست بدهد، نود قطع شده دوباره در شبکه به دنبال نزدیک‌ترین Lyra گشته و به نود Kitchen متصل خواهد شد. تنها در صورتی که هر دو نود Kitchen و Living Room از نود اصلی بسیار فاصله داشته باشند از شبکه خارج خواهند شد.

استفاده از دکمه فیزیکی Pair


برپا کردن شبکه Lyra نیازمند استفاده از اپ Asus Lyra است، اما اگر زمانی نیاز داشته باشید تا یک Lyra را بدون دخالت اپلیکیشن وارد شبکه کنید باید از دکمه فیزیکی تعبیه شده در زیر هر Lyra استفاده کنید. با فشردن دکمه Pair بروی نود مبداً روتر مبداً آماده شناسایی روتر Lyra جدید می‌شود، سپس با فشردن دکمه Pair بروی نود مقصد روتر جدید به سادگی به شبکه افزوده می‌شود.

گسترش شبکه کابلی


هر Lyra علاوه بر امکان ارتباط بی‌سیم با نود‌های دیگر، به شما امکان گسترش شبکه‌های محلی کابلی یا بی‌سیم در اطراف خود را می‌دهد. به لطف پورت LAN تعبیه شده بروی هر Lyra می‌توانید آن‌ها را به یک سوییچ یا اکسس پوینت متصل کرده و شبکه‌ را بصورت درختی گسترش دهید. هر دو پورت WAN و LAN از سرعت گیگابیت پشتیبانی می‌کنند.

افزایش تعداد نود‌ها به بیش از سه عدد هم امکان‌پذیر است. اگر بخواهید مساحت تحت پوشش شبکه مش بی‌سیم خود را با Lyra Trio افزایش دهید، کافیست همان با خرید کیت جدید شامل 3 نود دیگر و تکرار مراحل اضافه کردن نود‌ها به شبکه، تعداد Lyra‌ها را به بیش از 6 عدد برسانید.

عملکرد شبکه مش Lyra Trio


برای درک بهتر از اینکه Lyra Trio چه کمکی به بهبود عملکرد شبکه وای فای می‌کند باید آن را تست کنیم. بدین منظور ما از یک خانه با مساحت 125 متر مربع با نقشه‌ای طراحی شده همانند شکل زیر استفاده کردیم.

در صفحه قبل نام‌گذاری‌های انجام شده بروی گره‌ها را توضیح دادیم. سه گره با نام‌های Living Room، Kitchen و گره اصلی Bedroom در این شبکه اضافه شده‌اند و به یک روتر پرسرعت متصل به اینترنت وصل شده‌اند.

هر روتر Lyra Trio دارای سه آنتن بوده که یکی از آنها برای باند 2.4 گیگاهرتز و دو عدد دیگر برای باند 5 گیگاهرتز استفاده می‌شوند که سرعت‌ 450 مگابیت برای باند 2.4 گیگاهرتز و 1300 مگابیت بر ثانیه را برای باند 5 گیگاهرتز پوشش می‌‌دهند. بطور کلی پهنای باند شبکه در این حالت برای استفاده شبکه بی‌سیم به 1750mbps خواهد رسید.

همچنین هر سه روتر Lyra Trio در یک کانال مشابه برای هر دو باند فرکانسی با یکدیگر در ارتباط هستند، از سوی دیگر شما در حین جستجوی شبکه 6 نام شبکه یا SSID متفاوت مشاهده نخواهید کرد، بلکه تنها یک SSID برای تمامی روترها و هر دو باند فرکانسی نمایش داده می‌شود. اگر دستگاه شما در زمان اتصال از باند 5 گیگاهرتز یا استاندارد 802.11ac پشتیبانی کند، اولویت اتصال به این استاندارد داده خواهد شد. اگر سطح سیگنال شبکه 5 گیگاهرتز پایین باشد و پهنای باند اتصال پایینتر از باند 2.4 گیگاهرتز باشد، دستگاه کاربر بطور خودکار به باند 2.4 گیگاهرتز سوییچ کرده و از آن استفاده می‌کند.

سرعت اتصال


بسته به نوع کارت شبکه دستگاهی که می‌خواهد به Lyra Trio متصل شود، به یکی از دو باند 2.4 یا 5 گیگاهرتز متصل می‌شوید. در صورت وجود سیگنال کافی روتر به شما نهایت پهنای باند را اختصاص می‌دهد که این مقدار برای شبکه های 2.4 گیگاهرتز به 150 مگابیت بر ثانیه و برای شبکه های 5 گیگاهرتز به 866 مگابیت بر ثانیه می‌رسد.

ویژگی های روتر Lyra Trio ایسوس


از سوی دیگر Lyra Trio نسبت به توسعه‌دهنده‌های شبکه قیمت بالاتری را برای کیت کامل خود که شامل 3 عدد Lyra است می‌طلبد. اگر به دنبال تهیه محصولی هستید که بطور یکجا و بدون دردسر شما را از شر ضعف سیگنال شبکه Wi-Fi و برد پایین آنتن‌ها نجات دهد، این محصول خاص ایسوس با توجه به قیمت بالای احتمالی گزینه مناسبی خواهد بود. اما می‌توانید همین پیکربندی را با تهیه 3 توسعه دهنده بی‌سیم نیز پیاده‌سازی کنید.

با تمام این تفاسیر Lyra Trio نیازمند بررسی دقیق و امتیازدهی بر اساس امکانات و قابلیت‌هایش خواهد بود. ما بدین منظور موارد زیر را در نظر گرفته‌ایم:

کارایی: پهنای باند بالای ارتباط بیسیم و کابلی، پردازنده قدرتمند، پشتیبانی از جدیدترین استانداردهای ارتباطی، توانایی سرویس دهی بدون افت کارایی به تعداد زیادی دستگاه مختلف.

امکانات: فایروال، کنترل والدین، کنترل و نظارت، بهبود دهنده گیمینگ آنلاین، بهبود دهنده ارتباط شبکه، انتخاب هوشمند بهترین باند موجود، دانلود بدون نیاز به کامپیوتر، رابط کاربری قدرتمند، استفاده آسان، شبکه مهمان، رمزنگاری پیشرفته، پشتیبانی از انواع VPN، سیستم عامل قدرتمند با پشتیبانی و بروزرسانی پیوسته، قابلیت های QOS، برخورداری از سخت افزار قدرتمند، Firmware پایدار، خنک ماندن.

طراحی: چیدمان و طراحی آنتن ها با بالاترین کارایی، دسترسی آسان به درگاه ها، قابلیت تنظیم جهت آنتن ها، چراغ های LED خوانا بدون نور مزاحم، رنگبندی و طراحی گیمر پسند.

سازگاری: پشتیبانی از استانداردهای مختلف، پشتیبانی از وسائل و پلتفرم های مختلف، پشتیبانی از سیستم عامل های پرطرفدار.

با این حال Asus Lyra Trio معایب و مزایایی هم مثل همه روترها دارد.

نکات مثبت


راه‌اندازی آسان و سریع بدون نیاز به دانش فنی
آنتن‌دهی عالی و پوشش حداکثری
دوبانده با استاندارد سرعت AC1750
طراحی بسیار زیبا و هوشمندانه

نکات منفی


قیمت عرضه بالا
ارتباط نود مرکزی با روتر تنها با کابل
نداشتن پورت USB
عدم امکان انتخاب باند اتصال بین 2.4 یا 5 گیگاهرتز
advertising