درآمد هواوی در سه ماهه‌ نخست 2019 با رشدی 39 درصدی مواجه شد

علمی و تکنولوژیفضای مجازی

- 98/02/02
درآمد هواوی در سه ماهه‌ نخست 2019 با رشدی 39 درصدی مواجه شدکسب درآمد 27 میلیارد دلاری در سه‌ماهه‌ی نخست سال 2019 میلادی نشان می‌دهد تحریم‌های آمریکا علیه این شرکت چینی، حداقل فعلا بی‌تأثیر بوده‌اند.

شرکت هواوی روز دوشنبه طی اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد که درآمدش در سه‌ماهه‌ی نخست سال 2019 با رشدی 39 درصدی مواجه شده و به 179.7 میلیارد یوان (معادل 26.81 میلیارد دلار) رسیده است. این نخستین باری است که هواوی از درآمدهایش در یک بازه‌ی زمانی سه‌ماهه، سخن به‌ میان می‌آورد.

هواوی که‌ هم‌اکنون لقب بزرگ‌ترین شرکت سازنده‌ی تجهیزات مخابراتی را یدک می‌کشد، می‌گوید ۸ درصد از این ۲۷ میلیارد دلارِ کسب‌شده در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۱۹، حاشیه‌ی سود خالص بوده است. چینی‌ها می‌گویند این میزان سود، اندکی بیشتر از سود کسب‌شده در بازه‌ی زمانی مشابه سال 2018 بوده و این از پیشرفت آن‌ها حکایت دارد. هواوی تاکنون به‌طور دقیق به میزان سود خالصش اشاره نکرده است.

این نتایج مثبت درحالی برای هواوی ثبت شده‌اند که دولت ایالات متحده‌ی آمریکا از مدتی پیش کمپین‌هایی علیه این شرکت راه انداخته و قصد دارد از جوانب زیادی آن را تحریم کند. آمریکا مدعی است که تجهیزات مخابراتی هواوی می‌توانند برای اهداف جاسوسی مورداستفاده قرار گیرند و از همین‌رو بارها از متحدانش خواسته است استفاده از تجهیزات این شرکت را کنار بگذارند. آمریکا شدیدا به‌دنبال این است که از همه‌گیر‌شدن تجهیزات 5G ساخت هواوی جلوگیری کند.

بااین‌حال اخبار جدید نشان می‌دهند که تحریم‌های آمریکا فعلا بی‌اثر بوده است. هواوی که بارها ادعاهای آمریکا را تکذیب کرده است، اخیرا در حرکتی بی‌سابقه درهای پردیس اصلی خود را به‌روی روزنامه‌نگاران باز کرد تا آن‌ها به بازدید از شرکت بپردازند. حتی رن ژنگفی، بنیان‌گذار هواوی که عموما علاقه‌ی زیادی به مصاحبه‌کردن ندارد، اعلام کرده که در صورت درخواست رسانه‌ها، حاضر است با آن‌ها مصاحبه کند.

هواوی به‌عنوان سومین شرکت بزرگ تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند در دنیا، هفته‌ی گذشته اعلام کرد با وجود کمپین‌های اخیر آمریکا، توانسته تعداد تجهیزات مخابراتی 5G بیشتری به‌فروش برساند و قراردادهای بیشتری را با شرکت‌های مختلفی در سراسر دنیا برای ارائه‌ی این تجهیزات به آن‌ها منعقد کند.
درآمد هواوی در سه ماهه‌ نخست 2019 با رشدی 39 درصدی مواجه شد
هواوی در پایان ماه مارس امسال (سه هفته‌ی پیش) اعلام کرده بود که توانسته 40 قرارداد تجاری را در زمینه‌ی تجهیزات 5G با اپراتورهای مختلفی در سراسر دنیا منعقد کند. این شرکت همچنین گفته بود تا پایان مارس موفق به فروش بیش از 70 هزار ایستگاه مخابراتی 5G به مشتریانی از اقصی‌نقاط دنیا شده و انتظار دارد این میزان تا پایان ماه می 2019(دهم خردادماه 1398) به 100 هزار ایستگاه برسد.

هواوی در فصل اول 2019، 59 میلیون دستگاه گوشی هوشمند فروخته است


در سال ۲۰۱۸ بود که کسب‌و‌کار حوزه‌ی شبکه‌ی شرکت هواوی پس از گذر دو سال، برای اولین‌بار با کاهش درآمد رو‌به‌رو شد. بااین‌حال ظاهرا این اوضاع دیگر پابرجا نیست؛ آن‌طور که رن ژنگفی در مصاحبه‌ای جدید با رسانه‌ی CNBC ادعا کرده، میزان فروش تجهیزات شبکه‌ی هواوی در سه‌ماهه‌ی نخست 2019 با رشدی 15 درصدی مواجه شده است.

او همچنین می‌گوید در همین بازه‌ی زمانی، کسب‌و‌کار محصولات مصرفی این شرکت، توانسته رشد بیش از 70 درصدی را از لحاظ فروش به‌ خود ببیند که رقم درخورتوجهی به‌شمار می‌آید. رن ژنگفی می‌گوید: «آمار و ارقام نشان می‌دهند که ما هم‌چنان در حال رشد هستیم، نه افت».

گو پینگ، از مقامات مهم هواوی اخیرا در مصاحبه‌ای گفته است که انتظار دارد تمامی سه کسب‌و‌کار بزرگ این شرکت (شامل محصولات مصرفی، تجهیزات مخابراتی و محصولات سازمانی) طی سال جاری میلادی، آمار رشد دو رقمی از خود بر جای بگذارند.

هواوی همچنین روز دوشنبه اعلام کرده بود که توانسته در سه‌ماهه‌ی نخست سال 2019، بالغ بر 59 میلیون دستگاه گوشی به‌فروش برساند. این شرکت به‌طور دقیق اشاره نکرده که در سال قبل توانسته بود چه‌تعداد گوشی بفروشد، بااین‌حال آمار منتشره از سوی یکی از مؤسسه‌های تحقیقاتی معتبر به‌نام Strategy Analytics نشان می‌دهد که هواوی در سه‌ماهه‌ی نخست 2018، موفق به فروش 39 میلیون و 300 هزار دستگاه گوشی شده بود.
advertising