شوگرگلایدرها

خواندنیحیوانات خانگی

- 97/08/12
شوگرگلایدرهااین حیوان دوست دارد بالا برود بنابراین قفس باید تا حد ممکن بزرگ باشد قفس در طی روز باید دور از تردد انسان باشد تا حیوان بتواند بخوابد و دور از نور مستقیم آفتاب باشد. اما باید به اندازه ی کافی نور باشد تا اختلاف شب و روز کاملاً مشخص باشد این حیوان شب بیدار است و برای خواب روزانه نیاز به لانه دارد. لانه می تواند یک کیسه ی پارچه ای باشد که به دیواره قفس متصل می شود. همچنین می توان از لانه چوبی پرندگان یا لانه ی پلاستیکی همستر استفاده کرد
خاک اره و کاغذ ریز ریز شده یا کاغذ بازیافتی برای کف قفس مناسب هستند. اینها به جذب ادرار و آب ریخته شده از میوه کمک می کند. انواع مختلفی از آنها در بازار هست هرچه انتخاب می کنید باید قابلیت جذب زیاد داشته و برای حیوان سمی نباش
یک ظرف سنگین و مسطح که به دیواره قفس متصل می شود برای آب و غذا مناسب است. او دوست دارد غذایش را از جای بلند بردارد بنابراین ظروفی که به دیواره قفس متصل می شوند مناسب هستند. برای آب از ظرف درپوش داری که به دیواره ی قفس متصل می شود استفاده کنید.

شوگرگلایدرها

اسباب بازی شوگرگلایدرها


او دوست دارد بازی کند. می توانید از اسباب بازی پرندگان، نردبان، اسباب بازی های جویدنی، تونل و زنگوله استفاده کنید. چرخ ورزشی و توپ نیز وسایل خیلی جالبی برای او هستند.


سلامت و بیماری شوگرگلایدرها


در صورت داشتن رژیم غذایی مناسب، مکان خوب و مراقبت کافی حیوان معمولاً بیمار نمی شود. ولی گاهی علیرغم رعایت همه نکات بیماری رخ می دهد. بیماری های شایع شوگر گلایدر عبارتند از:
علائم عبارتند از لنگی، فلج و اشکال در حرکت. جهت پیشگیری از کمبود کلسیم به او مکمل کلسیم بدهید و با غذاهای سرشار از کلسیم او را تغذیه کنید.
اگر فیبر غذا کافی نباشد حیوان دچار یبوست می شود. علائم: اتساع شدید شکم، مشکل بودن دفع و مدفوع خشک و سفت.
اسهال ممکن است ناشی از مصرف زیاد مرکبات، استرس یا دلایل دیگر باشد. اسهال حیوان را به سرعت کم آب کرده و اگر درمان نشود منجر به مرگ می شود.
ممکن است حیوان دچار زخم باز، جراحت ناخن یا شکستگی ناشی از سوانح و سایر وقایع غیرمترقبه شود. مراجعه به دامپزشک ضروری است.
اگر شوگر گلایدر با غذاهای حاوی چربی زیاد تغذیه شود چاق خواهد شد. در صورت چاقی مقدار غذای چرب را کاهش دهید. حیوانی که وزن مناسب دارد شاداب تر و سالم تر است.
انگل های شوگر گلایدر اغلب عبارتند از: ساس و کنه، کک، ماهیت، شپش و کرم گرد، کرم قلاب دار و کرم پهن. برای درمان صحیح به دامپزشک مراجعه کنید.
علل استرس عبارتند از: رژیم غذایی بد، بیماری، قفس کثیف یا قفس کوچک و شلوغ، دست زدن زیاد به حیوان، تنهایی، بی حوصلگی، گرما یا سرمای زیاد و بسیاری علل دیگر. علائم عبارتند از: بیش اشتهایی، خوردن مفرط، خواب زیاد، دویدن دویانه وار در اطرف قفس.


تولید مثل در شوگر گلایدر و مراقبت توله ها


شوگر گلایدر در سن 12-14 ماهگی از لحاظ جنسی بالغ است. بعضی از آنها در 8 ماهگی بالغ می شوند. در تمام سال قابلیت باروری دارد و اغلب جفتگیری می کند. حیوان نر روی حیوان ماده می رود و با پاهای جلو مانع حرکت او طی جفتگیری می شود
شوگر گلایدر می تواند تا 3 توله در هر زایمان بیاورد ولی معمولاً تعداد توله ها یکی تا دوتاست. بارداری 15-17 روز طول می کشد. پس از زایمان توله های خیلی کوچک و نارس، خود را به کیسه ی زیر شکم مادر می رسانند. 2 هفته طول می کشد تا توله ها در کیسه ی مادر قابل دیدن شوند.
در حدود 6 هفتگی توله ها از کیسه ی مادر خارج می شوند. هنگامی که به مدت 3-4هفته از باز شدن چشم آنها بگذرد می توان آنها را از شیر گرفت و به قفس دیگری منتقل کرد. زمانی که چشم بچه ها باز می شود شما می توانید خیلی کوتاه مدت به آنها دست بزنید.


تعیین جنسیت شوگرگلایدر


تعیین جنسیت شوگر گلایدر آسان است. حیوان ماده روی شکمش یک کیسه دارد و حیوان نر دارای بیضه ی کوچک و پر از کرک است. همچنین نرها روی سر خود یک نقطه بدون مو و به شکل الماس دارند. اینجا محل غدد تولید بو می باشد و در ماده ها وجود ندارد.
advertising