چگونگی خواندن شعر حافظ برای فهمیدن فال

خواندنیطالع بینی

- 97/09/08
چگونگی خواندن شعر حافظ برای فهمیدن فال

گام اول در خواندن شعر حافظ


گام اول در خواند حافظ و هر شعر یا تن کلاسیک دیگری، این نکته ساده و بدیهی است که نباید به بهانه نفهمیدن یکی دوتا لغت، کار خواندن را نصفه بگذاریم و پا بشویم برویم دنبال کتاب لغت یا هر چیز دیگری. مگر شما وقتی یک فیلم زبان اصلی می بینید، مدام نمایش را متوقف می کنید تا معنی تک تک کلمات را از دیکشنری پیدا کنید؟ معلوم است این کار را نمی کنید چون در جریان خلاصه مطلب قررار گرفتن ، ندانستن معنی چند لغت را از بین نمی برد و شما با توجه به بقیه ماجرا، جاهای خالی را خود به خود حدس می زنید. پس اولین نکته شد اینکه معانی ابیات به هم متصلند

گام دوم در خواندن شعر حافظ


از آن جا که شعر ها سجاوندی ندارند بنا براین می توان از طریق وزن شعر بفهمیم که مکث شعری کجاست

گام سوم در خواندن شعر حافظ


لازم نیست طبق عادت همیشگی بدانیم ابتدا معنی بیت چیست بزرگترین هنر در خواندن شعر و لذت بردن از آن است

گام چهارم در خواندن شعر حافظ


در هر شعری یک کلمه کلیدی وجود دارد که شعر و معنی آن حول آن می چرخد که پیداکردن آن هم کار سختی نیست فقط به دقت و خواندن مجدد با تمرکز نیاز دارد

گام پنجم در خواندن شعر حافظ


وقت استفاده از کتاب لغت دقیقا همین جاست، وقتی که خودتان شعر را خوانده اید، نکته مرکزی را گرفته اید و تا حدودی معنای شعر را هم توی ذهنتان ساخته اید. حالا کتاب لغت را برای آن چندتا لغتی که از معنایشان مطمئن نیستید می توانید استفاده کنید.

گام ششم در خواندن شعر حافظ


یکی از راه های خوب برای فهمیدن شعر بعد از فهمیدن آن بسط دادن معنی شعر و ارتباط دادن آن به مسائل امروز است

گام هفتم در خواندن شعر حافظ


بعضی شعر ها دو معنا دارند به قولی دو پهلو هستند یکی معنی دور و یکی نزدیک مثل حافظ یکی عارفانه و عاشقانه و آن یکی غیر از این

گام هشتم در خواندن شعر حافظ


یکی از راه های فکر کردن به شعر و کشف لایه هایش، استفاده از آن است. حالا چه توی حرف و در جمع دوستان باشد، چه برای آواز خواندن و اوقات تنهایی. هر چی که نباشد، حافظ از حفظ بودن، خودشکلی کلاس دارد. ندارد؟

گام نهم در خواندن شعر حافظ


وقتی همه این کارها را کردید، کم کم با حافظ عیاق و صمیمی می شوید.احتمالا مثل هر دوستی دیگری، به دنبال نزدیک شدن به دوستتان خواهید بود. پس نیاز به متن ها و کتاب های کمکی دارید. برای شروع کتاب تک جلدی «حاف» استاد خرمشاهی (انتشارات طرح نو) خیلی چیز خوبی است.

گام دهم در خواندن شعر حافظ


حافظ از آن شاعرهایی است که از همان زمان خودش حسابی طرفدار داشته و شعرش را مثل دلار نرخ بانک مرکزی روی دست می بردند. حالا این آقای حافظ یک آدم سختگیری هم بوده. دیوان حافظ حدودا470-460غزل دارد که اگر این تعداد را به سال های شاعری حافظ یعنی 45-50سال تقسیم کنیم، در می آید هر ماه یک غزل. این یعنی که حافظ نگذاشته همه غزل هایش به دست ملت برسند و برای آنهایی هم که ما می خوانیم، یکی یک ماه وقت گذاشته.

- کارهایی که نباید بکنیم؛ در موقع خرید دیوان حافظ، اول از همه روی کتاب را نگاه کنید، اگر نوشته بود «بر اساس تصحیح فلانی» اصلا سراغ آن چاپ نروید که این، فریبی بیش نیست.

- کارهایی که باید بکنیم؛ اول از همه باید از اسم و رسم مصحح مطمئن شوید. ناشر حسابی انتخاب کنید. مقدمه دیوان را نگاه کنید و ببینید از روش کار و تصحیح سردرمی آورید؟ یک نکته دیگر خط نسخه است. اگر نمی توانید خوب نستعلیق بخوانید، حتما یک تصحیح با حروف نگاری ماشینی بگیرید تا غلط غولوط نخوانید.

- کارهایی که بهتر است انجام دهیم؛ معمولا در تصحیح های درست و حسابی و پدر و مادردارف در پایین صفحات کتاب، اختلاف های هر غزل در نسخه های مختلف را هم ذکر کرده اند. ببینید می توانید از این پاورقی ها و روش کارشان سردربیاورید یا نه. اگر بله که چه بهتر، شما به جای یک تصحیح چند نسخه مختلف از دیوان حافظ را توی دستتان دارید اما اگر دیدید سردرآوردن از این پاورقی ها که معمولا با علائم اختصاری نوشته می شوند، کار شما نیست، یک چاپ ساده و بدون پاورقی بگیرید.
advertising