شورش مردم تهران در 17 آذر 1321 در اثر کمبود نان

خواندنیتاریخ

- 97/09/17
شورش مردم تهران در 17 آذر 1321 در اثر کمبود نان

علت شورش مردم در 17 آذر1321


تورم پول ناشی از چاپ بی رویه اسکناس
ارسال غله محصول ایران به شوروی جنگ زده
سودجویی چند معامله گر با احتکار خواربار مورد نیاز مردم
افزودن موادی دیگر به آرد و نامرغوب شدن نان مصرفی
17 آذر 1321 و 15 ماه پس از اشغال نظامی ایران به دست متفقین، تهران گرفتار یک شورش بزرگ شد.
از بامداد این روز گروهی از مردم و عمدتا جوانان و دانشجویان در میدان بهارستان جمع شده بودند تا با نمایندگان مجلس ملاقات و درد جامعه را با آنان در میان بگذارند. این گروه که هر لحظه هم بر شمار آنان افزوده می شد پس از ورود به ساختمان مجلس، ضمن گفتگو با نمایندگان چون به حرف های آنان قانع نشدند به مشاجره پرداختند و تنی چند از نماینگان را کتک زدند و سرگرم خراب کردن وسائل مجلس شدند و .... هم زنان با این وضعیت، گروهی دیگر به خانه احمد قوام نخست وزیر وقت واقع در خیابان قوام السلطنه حمله بردند و آنجا را غارت و تخریب کردند و دیگران هم به غارت مغازه ها پرداختند و به بازار حمله بردند و .... پلیس تهران نخواست و یا نتوانست از ادامه عصیان جلوگیری کند.
شورش مردم تهران در 17 آذر 1321 در اثر کمبود نان

عکس العمل قوام در مقابل شورش


قوام که چنین دید امیراحمدی (سپهبد) را که به سختگیری شهرت داشت فرماندار نظامی تهران کرد و همه روزنامه های پایتخت را بست تا از انتشار این واقعه که باعث تحریک دیگران مخصوصا در سایر شهرهای کشور می شد جلوگیری کرده باشد. امیراحمدی ظرف دو روز با خشونت تمام عصیان تهرانی ها را سرکوب کرد که ضمن آن شماری هم کشته، زخمی و دستگیر شدند .

قوانین مطبوعاتی قوام


قوام پس از پایان یافتن آشوب نیز روزنامه ها را به بهانه دردست تنظیم بودن لایحه تازه قانون مطبوعات باز نکرد و به جای آنها یک روزنامه دولتی به نام «اخبار روز» را منتشر ساخت. لایحه مطبوعات که توسط احمد قوام به مجلس داده شد پایه قوانین مطبوعات بعدی در ایران شده است که تا به همین امروز ایرادات فراوان به آنها وارد آمده است. بسیاری از مسائل ایران از همین قوانین مطبوعات ناشی شده است که در کشورهای دیگر نظیر این قوانین وجود ندارد. به اظهار برخی از اصحاب نظر، این قوانین غرض آلود در انظار بین المللی به تمدن ایرانی لطمه زده است.
advertising