تاریخچه پیدایش دستگاه گیوتین

خواندنیتاریخ

- 97/09/14
تاریخچه پیدایش دستگاه گیوتین227 سال پیش در روز 28 نوامبر سال 1789 میلادی ، دکتر ژوزف گیوتین دستگاهی را که برای قطع کردن سر محکومین به مجازات مرگ اختراع کرده بود ، در مقابل نمایندگان مجلس انقلاب فرانسه به نمایش گذاشت.مردم فرانسه با وسیله ای مرگبار که بعدها به نام خود مخترع آن گیوتین نام گرفت ، آشنا شدند. دستگاه ژوزف گیوتین از سوی آنتوان لویی ، جراح و دبیر مادام العمر آکادمی جراحی رسما تایید شده بود.دکتر گیوتین هنگام نمایش اختراع خود به نمایندگان در مورد کارایی این دستگاه به آنها اطمینان داد. دکتر ژوزف گیوتین برای اختراع این وسیله مجازات مرگ استدلال کرد سر محکوم فورا قطع شده و او در هنگام مرگ برخلاف اعدام ، گردن زدن با تبر یا شمشیر یا شقه شدن زجر نمی کشد.

علت ساخت گیوتین


خود او که نماینده پاریس در مجلس انقلاب بود ، عقیده داشت برابری هنگام مجازات مرگ باید در مورد همه شهروندان در نظر گرفته شود.بنابراین دستگاهی را اختراع کرده بود که سر همه محکومان به مرگ اعم از زن و مرد ، پیر و جوان را به یک شکل قطع می کرد!
تاریخچه پیدایش دستگاه گیوتین

تاریخ شروع به کار گیوتین


در روز 30 ژوئن سال 1791 میلادی ، مجلس تصویب کرد کلیه محکومان به مرگ سرشان با این وسیله قطع شود.

شیوه کار گیوتین


این وسیله دارای یک تیغه برنده بود که میان یک چارچوب از جنس چوب می لغزید.هنگام فرود تیغه سنگین برنده بلافاصله سر محکوم که در زیر آن قرار گرفته بود قطع می شد.

نام گذاری گیوتین


این دستگاه ابتدا لوئیزت نام داشت اما روزنامه نگاران پارلمانی که دل خوشی از دکتر ژوزف گیوتین نداشتند ، آن را گیوتین نامیدند.
اولین استفاده از گیوتین
ابتدا برای آزمایش دستگاه گیوتین از گوسفندها و اجساد اموات استفاده شد تا این که در روز 25آوریل سال 1792 میلادی نیکلاس ژاک پلوتیه، یک راهزن بیرحم برای نخستین بار با گیوتین مجازات شد و نامش در تاریخ ثبت گردید.

آخرین نفر با گیوتین مجازات شد


آخرین نفری که در فرانسه با گیوتین اعدام شد فردی بود که به جرم تجاوز و قتل زن جوانی به نام الیزابت بوسکه به مرگ محکوم شد و در تاریخ 10سپتامبر 1977 در مارسی به زیر گیوتین رفت. با این اعدام پرونده اعدام با گیوتین و به طور خاص اعدام در اروپای غربی برای همیشه بسته شد.
advertising