روز جهانی کتاب و حق مؤلّف 23 آوریل

خواندنیتاریخ

- 98/02/03
روز جهانی کتاب و حق مؤلّف 23 آوریلسازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسكو، طی مصوبه خود در سال 1991م، روز بیست و سوم آوریل )برابر با 3 اردیبهشت( هر سال را به عنوان روز جهانی كتاب و حق مؤلّف اعلام كرد. روز جهانی كتاب را نخست، اتحادیه بین‏ المللی ناشران و دولت اسپانیا به بیست و هشتمین اجلاس كنفرانس عمومی یونسكو پیشنهاد كرد. سپس به پیشنهاد فدراسیون روسیه، عنوان حق مؤلف نیز به آن افزوده شد و توسط اعضا به تصویب رسید.

علت نامگذاری23 آوریل به نام روز جهانی کتاب و حق مؤلّف


دلیل انتخاب بیست و سوم آوریل، ریشه در مراسمی در ناحیه كاتالونیای اسپانیا دارد كه در این روز، فروشندگان كتاب با هر كتابی كه می‏ فروختند، گل سرخی هدیه می‏ كردند.
دلیل دیگر، تقارن این روز با تولد یا مرگ برخی از نویسندگان معروف و شخصیت‏ های ادبی جهان از قبیل ویلیام شكسپیر ادیب شهیر انگلیسی و میشل سروانتس نویسنده معروف اسپانیایی و... است.
هدف از اختصاص روزی برای بزرگ‏داشت كتاب و حق مؤلف، جلب توجه سازمان‏ ها و انجمن‏ های دولتی و خصوصی به این آسان‏ ترین و ارزان‏ ترین روش كسب دانش، بیان احساس اندیشه و كهن‏ترین وسیله ارتباطی معنوی بشر است كه به رغم ظهور و گسترش رسانه‏ های پیشرفته و مدرن، هنوز هم وسیله ه‏ای مؤثر، جذاب، قابل دسترسی و جای‏گزین ‏ناپذیر است و می‏تواند بزرگ‏ترین عامل پیشرفت، گسترش دانش و فرهنگ و ایجاد دوستی و تفاهم بین ملت ‏های جهان باشد.

حق مؤلف در ایران


- حقوق آثار ادبی و هنری (‌مالکیت ادبی هنری یا کپی رایت)‌ حقوقی است که مطابق قانون برای پدیدآورنده یک اثرادبی و هنری شناخته می شود.
- ایران گرچه تابع نظام حق مولف است اما هنوز به معاهدات بین¬المللی کپی رایت نپیوسته است.
- نبود تناسب و هماهنگی بین نظام حق مؤلف ایران با قوانین جهانی از مهم‌ترین موانع پیوستن ایران به نظام کپی رایت
- ناقص و قدیمی بودن قوانین حق مؤلف و عدم پیش بینی شرایط جدید حقوق مولف به ویژه در حوزه فضای مجازی
- لایحه جامع حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط، از سال90 تاکنون در انتظار تصویب
- بیم از زیان اقتصادی و ناتوانی دراستفاده مطلوب و ارزان از آثار و تالیفات روز دنیا در صورت پیوستن به کپی رایت
- بی توجهی به معاهدات بین المللی حق مؤلف مانع حمایت از کتاب‌های ایران در جهان و کمک به وابستگی به آثارغرب
پدیدآورندگان اثر ادبی یا هنری از دو نوع حق انحصاری برخوردارند: 1- حقوق مادی( شامل بهره برداری های مالی و اقتصادی از اثر)‌،‌2- حقوق معنوی(‌شامل حقوق مرتبط با شخصیت پدیدآورنده مانند حق بر نام و عنوان اثر).
advertising