در شهر کردنشین حلبچه در 25 اسفند چه گذشت

خواندنیتاریخ

- 97/12/25
در شهر کردنشین حلبچه در 25 اسفند چه گذشتبمباران شیمیایی حلبچه در ۲۵ اسفند ۱۳۶۶ توسط حکومت بعث عراق صورت گرفت. این بمباران بخشی از عملیات گسترده‌ای به‌نام عملیات انفال بود که بر ضد ساکنان مناطق کردنشین عراق انجام گرفت. صدام حسین به پسرعمویش علی حسن المجید معروف به علی شیمیایی، دستور بمباران شیمیایی این مناطق را داد در پی این حمله حدود پنج هزار تن از مردم حلبچه که غیرنظامی بودند کشته شدند
حملهٔ شیمیایی به حلبچه که به کشتار حلبچه یا جمعهٔ خونین نیز شناخته می‌شود، یک نسل‌کشی مردم کرد بود که در ۱۶ مارس ۱۹۸۸ به وسیلهٔ بمباران شیمایی توسط نیروهای دولتی عراقی در شهر حلبچهٔ کردستان عراق در طی روزهای پایانی جنگ ایران و عراق روی داد.
در شهر کردنشین حلبچه در 25 اسفند چه گذشت

تلفات جانی حمله شیمیایی حلبچه


این حمله نزدیک به ۳۲۰۰ تا ۵۰۰۰ نفررا کشت و نزدیک به ۷۰۰۰ هزار تا ۱۰۰۰۰ هزار نفر را زخمی کرد که اکثراً از غیرنظامیان بودند؛ صدها تن دیگر بر اثر عواقب، بیماری‌ها و نقص جسم در هنگام تولد در سال‌ها پس از حمله کشته شدند. حادثه‌ای که به صورت رسمی به عنوان نسل‌کشی مردم کرد عراق شناخته شد و هنوز به عنوان بزرگترین حملهٔ شیمیایی مستقیم به یک منطقهٔ شهرنشین در تاریخ باقی‌مانده‌است

تندیس یادبود قربانیان بمباران شیمیایی حلبچه


این بمباران شیمیایی جنگنده‌های ارتش عراق که پنج ساعت به طول انجامید، بخشی از «عملیات انفال» ارتش صدام حسین بود. عملیاتی که در استان‌های کرد نشین کرکوک، دیاله، نینوا و صلاح‌الدین عراق و تحت فرماندهی علی حسن مجید معروف به علی شیمیایی (پسرعموی صدام حسین) صورت گرفت.
مبارزان کرد بلافاصله به شهر بازگشتند و خبرنگاران خارجی و نیروهای ایرانی نیز خیلی زود در صحنه حضور یافتند. یک هفته بعد تصاویر دلخراش شهر پس از حمله شیمیایی و جنازه کودکان و زنان و سالخوردگان در خیابان‌های حلبچه از تلویزیون ایران پخش شد و جهان را در شوک فرو برد.
advertising