تیر اندازی به حسنعلی منصور در یکم بهمن سال 1343

خواندنیتاریخ

- 97/11/01
تیر اندازی به حسنعلی منصور  در یکم بهمن سال 1343یكم بهمن1343(221ژانویه 1965) حسنعلی منصور نخست وزیر وقت پس از پیاده شدن از خودرو نخست وزیری در میدان تاریخی بهارستان برای ورود به ساختمان مجلس، هدف سه گوله قرار گرفت و محمد بخارایی كمی پایین تر از مسجد سپهسالار به اتهام تیراندازی به او دستگیر شد. منصور در پیاده رو میدان بهارستان، بلافاصله پس از پیاده شدن از اتومبیل و پیش از ورود به مجلس هدف گلوله قرارگرفته بود. منصور که بر اثر اصابت گلوله مجروح شده بود چهار روز بعد در بیمارستان پارس درگذشت.
تیر اندازی به حسنعلی منصور  در یکم بهمن سال 1343
چند ساعت پس از انتقال منصور به بیمارستان، شاه امیر عباس هویدا ـ وزیر دارایی کابینه وقت و دوست نزدیك حسنعلی منصور ـ را به ریاست موقت شورای وزیران برگزید كه پس از درگذشت نخست وزیر [منصور] جای وی را گرفت و نخست وزیر شد و 13 سال در این سمت باقی بود.

زمانی که هویدا وزیر دارایی کابینه بود


در پی تیر اندازی به منصور، سر لشكر حسن پاكروان رئیس وقت ساواك جای خود را به سپهبد نعمت الله نصیری رئس شهربانی کل کشور داد
نخست وزیری منصور ده ماه و چهارده روز طول كشید. از نوشته اصحاب اطلاع چنین بر می آید كه یكی از انگیزه های قتل حسنعلی منصور اصرار او به دادن مصونیت قضایی به نظامیان آمریكایی در ایران بود. چند روز پس از درگذشت منصور، شاه شدیدا سیاست انگلستان را به باد انتقاد گرفت. پاره ای از مفسران با توجه به انتقاد شاه از انگلستان حدس زده بودند كه ممكن است رقابت پنهانی انگلستان و آمریكا در ایران به ترور حسنعلی منصور انجامیده باشد، زیرا در هواداری منصور از سیاست آمریكا تردید وجود نداشت. همچنین در جامعه ایرانی وقت از دیرزمان این شایعه رواج داشت که دولت لندن از حامیان بازاریان مذهبی است. طراح ترور حسنعلی منصور از این دسته از بازاریان بودند.هفتاد روز پس از این رویداد، در كاخ مرمر به سوی شاه نیز تیراندازی شد.

علی منصور پدر حسنعلی هم در زمان رضاشاه نخست وزیر ایران بود. وی در شهریور 1320 و در زمانی بسیار حساس كناره گیری [اشغال نظامی ایران] كرده و فروغی که شهرت به دوستی با دولت لندن داشت و میانه خوبی با رضاشاه نداشت برجایش نشسته بود. حسنعلی منصور كه موسس حزب ایران نوین بود قبلا دبیری شورای عالی اقتصاد را بر عهده داشت.
advertising