زندگی خصوصی شاعر معاصر احمد شاملو

خواندنیزندگی نامه

- 97/08/29
زندگی خصوصی شاعر معاصر احمد شاملواحمد شاملو در21 آذر 1304 در خیابان صفی علی شاه تهران به دنیا آمد پدرش حیدر نام داشت که تبار او به گفتهٔ احمد شاملو در شعر من بامدادم سرانجام از مجموعهٔ مدایح بی‌ صله به اهالی کابل برمی ‌گشت. مادرش کوکب عراقی شاملو، و از قفقازی هایی بود که انقلاب بلشویکی 1917روسیه، خانواده‌اش را به ایران کوچانده‌ بود. دورهٔ کودکی را به خاطر شغل پدر که افسر ارتش بود و هر چند وقت را در جایی به مأموریت می‌رفت، در شهرهایی چون رشت و سمیرم و اصفهان و آباده و شیراز گذراند. دوران دبستان را در شهرهای خاش، زاهدان و مشهد گذراند و از همان دوران اقدام به گردآوری مواد فرهنگ عامه کرد. دوره دبیرستان را در بیرجند، مشهد و تهران گذراند و سال سوم دبیرستان را در دبیرستان ایران‌ شهر تهران خواند و به شوق آموختن دستور زبان آلمانی در سال اول دبیرستان صنعتی ثبت‌ نام کرد.
زندگی خصوصی شاعر معاصر احمد شاملو

شهرت شاملو


شهرت اصلی شاملو به خاطر شعرهای اوست که شامل اشعار نو و برخی قالب‌های کهن نظیر قصیده و نیز ترانه‌های عامیانه ‌است. شاملو تحت تأثیر نیما یوشیج، به شعر نو روی آورد،اما برای اولین بار درشعر «تا شکوفهٔ سرخ یک پیراهن» که در سال1329 با نام «شعر سفید غفران» منتشر شد وزن را رها کرد و به ‌صورت پیشرو سبک جدیدی را در شعر معاصر فارسی گسترش داد. از این سبک به شعر سپید یا شعر منثور یا شعر شاملویی یاد کرده‌اند. بعضی از منتقدان ادبی او را تنها شاعر موفق در زمینه شعر منثور می‌دانند.
شاملو علاوه بر شعر، کارهای تحقیق و ترجمه شناخته ‌شده‌ای دارد. مجموعه کتاب کوچه او بزرگ‌ ترین اثر پژوهشی در باب فرهنگ عامیانه مردم ایران می‌باشد. آثار وی به زبان‌های: سوئدی، انگلیسی، ژاپنی، فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی، روسی، ارمنی، هلندی، رومانیایی، فنلاندی و ترکی ترجمه شده‌است.

ازدواج های شاملو


- شاملو در بیست و دو سالگی (1326) با اشرف‌الملوک اسلامیه ازدواج کرد. هر چهار فرزند او، سیاوش، سامان، سیروس و ساقی حاصل این ازدواج هستند. در همین سال اولین مجموعه اشعار او با نام آهنگ‌های فراموش شده به چاپ رسید و هم‌ زمان کار در نشریاتی مثل هفته نو را آغاز کرد.در سال 1330 او شعر بلند «23» و مجموعه اشعار قطع نامه را به چاپ رساند. در سال 1331به مدت حدود دو سال مشاورت فرهنگی سفارت مجارستان را به عهده داشت.

- در 1336 با طوسی حائری ازدواج می‌ کند در این سال با انتشار مجموعه اشعار هوای تازه خود را به عنوان شاعری برجسته تثبیت می‌کند. این مجموعه حاوی سبک نویی است. در سال 1339مجموعه شعر باغ آینه منتشر می‌شود. معروف ‌ترین ترانه ‌های عامیانه معاصر هم‌ چون پریا و دخترای ننه دریا در این دو مجموعه منتشر شده‌است. در سال 1336به کار روی اشعار ابوسعید ابوالخیر، خیام و باباطاهر روی می‌آورد. پدرش نیز در همین سال فوت می‌کند. در سال 1340 هنگام جدایی از همسر دومش همه چیز از جملهٔ برگه‌ های تحقیقاتی کتاب کوچه را رها می‌ کند.

- شاملو در 14 فروردین 1341 با آیدا سرکیسیان (ریتا آتانث سرکیسیان)آشنا می‌شود. این آشنایی تأثیر بسیاری بر زندگی او دارد و نقطه عطفی در زندگی او محسوب می‌شود. در این سال‌ها شاملو در توفق کامل آفرینش هنری به سر می ‌برد و بعد از این آشنایی دوره جدیدی از فعالیت‌های ادبی او آغاز می‌شود.آیدا و شاملو در فروردین 1343 ازدواج می‌کنند و در ده شیرگاه (مازندران) اقامت می ‌گزینند و تا آخر عمر در کنار او زندگی می‌کند.
advertising