زندگی نامه محمد ماملی خواننده کرد

خواندنیزندگی نامه

- 97/11/03
زندگی نامه محمد ماملی خواننده کردمحمد، فرزند سعید، فرزند علی، در سال 1304 خورشیدی در محلهٔ "خڕێ" در شهر مهاباد زاده شد. روان‌شاد سعید ماملی، پدر محمد، از خوش‌صدایان معاصرِ وفایی، شاعر عارف مهابادی بوده و بیشتر اشعار وفایی را با صوت دلنشین خود خوانده‌است. سعید ماملی دارای پنج فرزند به نام‌های حسین، محمد، مطّلب، حسن و جعفر بوده که حسین سال‌ها قبل بدرود حیات گفته و می‌گویند خوش‌صوتی او کم‌نظیر بوده‌است. خانوادهٔ ماملی به‌طور عموم صدای خوب و دلنشینی دارند.

درگذشت محمد ماملی


دراواخر سال1372خورشیدی محمد ماملی به بیماری فراموشی )آلزایمر) مبتلا شد و در بهمن ماه سال 1377 درگذشت. او در مقبرةالشعرای مهاباد با حضور جمعیت زیادی در کنار آرامگاه استاد محمد قاضی، مترجم نامدار، به خاک سپرده شد
زندگی نامه محمد ماملی خواننده کرد

آثار محمد ماملی


محمد ماملی در سال 1317 خورشیدی نخستین آهنگ خود را اجرا کرد و تا سال 1371، با 54سال سابقهٔ هنری، بیش از 300 ترانه اجرا کرد. محمد ماملی در سال 1342 سفری به قلعه دزه وسلیمانیه کرد و چند ترانه را در آنجا اجرا و ضبط نمود.کتابی با عنوان بازی بێریان درمورد محمد ماملی به چاپ رسیده‌است که در آن تعداد ترانه‌های اجراشده توسط این هنرمند بیش از 700 نوشته شده‌است. شعر تعدادی از ترانه‌های او توسط حاج هاشم نانوازادگان سروده شده‌است که متأسفانه در کتاب مذکور نامی از سرایندهٔ اشعار مربوط به حاج هاشم برده نشده و نوشته شده شعر این آواز برگرفته از فولکلور است.

محمد ماملی چند ترانهٔ دوصدایی هم با روان‌شاد ملا حسین عبدالله‌زاده اجرا کرد.( ملا حسین در اردیبهشت‌ماه سال 1306 شمسی در قریهٔ اگریقاش (ایندرقاش) از توابع مهاباد به دنیا آمده بود و از 14سالگی کار خوانندگی را شروع کرد و در طول عمر خود بیش از 500 آواز و ترانهٔ مختلف اجرا کرده بود. ملا حسین چون از خانوادهٔ روحانی بود، متأسفانه بااینکه از نعمت سواد محروم بود، عنوان «ملا» را داشت.)
advertising