چه نوع موسیقی ای برای غرق شدن در کار مناسب است

مجلهموزیک

- 97/09/27
چه نوع موسیقی ای برای غرق شدن در کار مناسب استهر چند هر موسیقی‌ای که شما دوست دارید اولویت دارد، از آنجا که سلیقه‌ی بیشتر مردم بازه‌ی وسیعی را در برمی‌گیرد، مشخص کردن نوع خاصی از موسیقیِ مناسب برای کار غیرممکن نیست.
در اینجا به معرفی چند سبک موسیقی که مفید بودن‌شان اثبات شده و اینکه چرا مفید هستند می‌پردازیم.

موسیقی کلاسیک


موسیقی کلاسیک، بدون کلام و شناخته شده به عنوان برترین شکل هنر، انتخاب پرطرفداری است. تحقیقی آشکار کرده‌ است که میزان تاثیر موسیقی دوره‌ی باروک بر عملکرد بسیار قابل توجه است.
با این حال همه‌ی موسیقی‌های کلاسیک تاثیر مشابهی ندارند. مثلا موسیقی ظریف «برای الیزه» اثر بتهوون مناسب‌تر از موسیقی پر پیچ و خم و مهیج «توکاتا و فیوگ» باخ است.

موسیقی الکترونیکی


صدای پس‌زمینه از نوع موسیقی الکترونیک امبینت (Ambient)، نیاز ما را بلافاصله برطرف می‌کند و در عین حال باعث جلب توجه نمی‌شود. این نوع موسیقی حالتی تکرارشونده دارد، ولی تکراری از نوع خوب.
برعکس فراز و نشیب یک قطعه‌ی موزون، تولیدکنندگان این سبک معمولا به دنبال خلق «گریز صوتی» هستند که در آن چند ملودی برجسته به صورت پشت‌سر هم و بر اساس ملودی قبلی ایجاد می‌شوند.
در این نوع موسیقی، نقطه‌ی ثقل آهنگ به تمرکز شما کمک می‌کند و در عین حال بخش‌های تکراری آن موجب حواس‌پرتی نمی‌شوند.

موسیقی بازی های ویدیویی


سازندگان این بازی‌ها می‌دانند که موسیقی ایده‌آل برای بسیاری از موقعیت‌ها، موسیقی‌ای است که تجربه‌ی بازی را واقعی‌تر کند و در عین حال باعث پرت شدن حواس نشود.
یکی از پرطرفدارترین پیشنهادهای تاریخ برای «موسیقی‌ای که به تمرکز کمک می‌کند» در ردیت، آهنگ سری بازی‌های سیم‌سیتی (SimCity) است، که کاملا مناسب است. این موسیقی طوری طراحی شده که در عین لذت‌بخش بودن، آنقدر ملایم باشد که تمرکز لازم برای انجام فعالیت‌های بازی را بر هم نزند.

بدون موسیقی(موسیقی پس زمینه)


اگر این روش نوظهور جوانان امروزی برای‌تان جالب نیست، نگران نباشید؛ گاهی موسیقی شیرینِ سکوت از همه چیز بهتر است.
اما برای خیلی‌ها سکوت مطلق ناراحت‌کننده است. دو روش مناسب برای حل این مشکل وجود دارد:

نویز معمولی: اگر در محیطی هستید که صداهای بلند در آن غیر‌قابل‌کنترل‌اند (مثل صدای ساخت‌وساز)، یک نویز سفید با بسامد پایین به عنوان صدای پس‌زمینه می‌تواند نجات‌بخش باشد.

حالت بارانی: حتی اگر تابستان است و خورشید وسط آسمان می‌درخشد، با پخش صدای باران وانمود کنید بیرون دارد نم‌نم باران می‌بارد. به این شکل، حلقه‌ای از توفان ملایم را اطراف خودتان درست کنید تا به تمرکزتان کمک کند. اگر یک تصویر ویدیویی شومینه‌ی روشن را هم پخش کنید که دیگر کاملا دنج بودن را حس خواهید کرد.
advertising