سوم آذر زاد روز استاد کیهان کلهر سلطان کمانچه ایران

مجلهموزیک

- 97/09/03
سوم آذر زاد روز استاد کیهان کلهر سلطان کمانچه ایرانامروز سوم آذر ماه زاد روز فخر موسیقی سرزمینمان استاد کیهان کلهر می باشد. انگشت شمارند کسانی که از چوب و پوست و سیم نوایی بزنند که تا عمق وجود آدم اثر کند.
کیهان کلهر متولد 3 آذر 1342 آهنگساز و نوازنده کرد اهل ایران می‌ باشد. ساز تخصصی کیهان کلهر کمانچه است و در کنار آن ، تنبور، سه‌ تار و شاه‌ کمان نیز می‌ نوازد. به بهانه روز تولد او نگاهی داریم به زندگی استاد کلهر و فعالیت هایش.

زندگی نامه کیهان کلهر


کیهان کلهر در سال 1342 در کرمانشاه به دنیا آمد. او کار موسیقی را از پنج سالگی به صورت آزاد شروع کرد و در سن 12 سالگی به صورت حرفه‌ ای به هنر موسیقی پرداخت و در سیزده سالگی با ارکستر رادیو تلویزیون کرمانشاه شروع به همکاری کرد. کلهر مدتی کوتاه با گروه شیدا در مرکز هنری «چاووش» همکار بود. او زمانی که 17 ساله بود مقیم ایتالیا شد و سپس در کانادا در رشته آهنگسازی فارغ التحصیل شد.
کلهر در مستند موسیقی غریبه ها اعلام کرد که خانواده اش در جنگ ایران و عراق در بمباران شهید شده اند.
سوم آذر زاد روز استاد کیهان کلهر سلطان کمانچه ایران

آثار و کنسرت های کیهان کلهر


کیهان کلهر علاوه بر همه آثار مهمی که از خود به ‌جای گذاشته و می‌ گذارد، توانست رویکرد نو و جدیدی بر نوازندگی کمانچه ارائه دهد و از این نظر نیز پیشتاز است.
از قطعه های معروف این آهنگساز برتر می توان به ده قطعه معروف او به نام های چهارنعل، هزار اسب ، طرقه، شوق ، شهر خاموش، پرواز ، ساز و آواز کُرد بیات، سوار در صبح، سرودی برای باران، آخ لیل و داخ لیل اشاره نمود.
از جمله کنسرت های این هنرمند کنسرت حسین علیزاده، کیهان کلهر و مجید خلج در سال 2010، کنسرت کیهان کلهر و تومانی دیاباته، موسیقی دان مالی، همنوازی کیهان کلهر با یک گروه هلندی در سال 2013 و کنسرت کیهان کلهر و گروه راح روح در تالار وحدت در سال 2016 می توان نام برد.
کلهر مدت زیادی عضو گروه دستان بود و با حضور در کنسرت های گروه همراه شهرام ناظری به نوازندگی پرداخت. پس از مدتی از این گروه جدا شد و فعالیت مستقل خود را آغاز نمود و با موسیقی دان های خارجی و همکاری استادان موسیقی سنتی ایران محمد رضا شجریان و حسین علیزاده آثاری را پدید آورد که شامل شش آلبوم زمستان است، بی تو بسر نمی‌شود، فریاد، ساز خاموش، شب، سکوت، کویر و سرود مهر می‌ شوند. او به عنوان نوازنده در گروه راه ابریشم حضور دارد. گروه راه ابریشم در دوازده فوریه 2017 موفق به دریافت جایزه گرمی شد.
advertising