کوارتت وینه قطعات جهانی را در گذر سینما نواخت

مجلهموزیک

- 98/02/09
کوارتت وینه قطعات جهانی را در گذر سینما نواختکنسرت خیابانی گروه «وینه» یکی از برنامه‌های ثابت «گذر سینما» در طول شب‌های سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر بود که قطعات مختلفی از موسیقی ملل و موسیقی فیلم‌های ایران و جهان را با تنظیم‌های جز اجرا کرد.

این بخش جانبی که امسال برای اولین‌بار به جشنواره جهانی اضافه شده، هر شب با برنامه‌های فرهنگی و هنری رایگان پذیرای شهروندان بود. رقص و موسیقی محلی، پخش فیلم‌های برگزیده سال‌های گذشته، نشست فیلم‌نامه‌خوانی و کنسرت موسیقی برنامه‌هایی بودند که هر روز از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲۳ در این گذر اجرا می‌شد.

کنسرت موسیقی خیابانی یکی از بخش‌هایی بود که مورد توجه قرار گرفت و اجراهای حرفه‌ای «وینه» تحسین همه مخاطبان -مردم و سینماگران- را برانگیخت. گروه چهارنفره «وینه» هر شب دو اجرای ۴۰ ‌دقیقه‌ای داشتند و غیر از قطعات موسیقی ملل، یک موزیک فیلم هم اجرا کردند. کاوه غفاری (نوازنده آکاردئون)، علیرضا قهرمانی (نوازنده گیتار الکتریک)، کاوه میرباقی (نوازنده کنترباس) و آسو کهزادی (نوازنده ویولن) اعضای «وینه» هستند.

در طول این ۹ شب، غیر از موسیقی «از کرخه تا راین»، موسیقی چند فیلم خارجی و ایرانی دیگر نیز با اجرا و تنظیم وینه در «گذر سینما» نواخته شد. «ابدیت و یک روز»، «لبخند (چارلی چاپلین)»، «پالپ‌فیکشن (قصه‌های عامه‌پسند)»، «لالا لند»، «در دنیای تو ساعت چند است؟» و... تمام این قطعات با تنظیم جدید و متناسب با سازهای گروه نواخته شد و باتوجه به علاقه و تم موسیقی گروه به سمت موسیقی جز رفت.

ارژنگ آقاجری (شاعر، مترجم) تحلیل کوتاهی درمورد موسیقی خیابانی ایران، کوارتت «وینه» و نوع موسیقی این گروه داشت و گفت: «امروزه به دلایل گوناگون، از کوچه و خیابان‌ها کمتر صدای موسیقی باکیفیت به گوش می‌رسد. کمتر نوازندگانی را می‌بینیم که به‌طور تخصصی با رپرتواری مشخص و حساب‌شده، برنامه‌ریزی کنند، جغرافیای اجرایشان را انتخاب و موسیقی‌شان را صرف شنوندگان و رهگذران سطح شهر کنند. در روزگاری که شنوایی فرهنگی مردم، آلوده به انواع موسیقی‌های غلط و اصوات زائد شده، بهترین و سریع‌ترین راه بازآشنایی و آشتیِ مردمِ شهر با موسیقی دُرست، عرضه سریع، بی‌واسطه و رایگان موسیقی در لحظه‌لحظه جاری زندگی روزمره آن‌هاست.»

آقاجری برای معرفی وینه می‌گوید: «کوارتت «وینه» علاوه بر اجراهایی که روزانه در بخش جانبی سی‌وهفتمین جشنواره‌ی جهانی فیلم فجر موسوم به «گذر سینما» دارد، در تهران و سایر شهرستان‌ها نیز مشغول اجراهای عمومی و خیابانی است و ازین حیث، به‌عنوان یکی از متخصص‌ترین گروه‌های موسیقی خیابانی و شهری ایران، محسوب می‌شود.»

او موسیقی این کوارتت را چنین توصیف می‌کند: « موسیقی این کوارتت را که عمدتاً از ساز‌های اصلی ویلن، آکاردئون،‌ گیتار و کنترباس می‌شنویم، بازاجرای قطعات معروفی از موسیقی مدرن جهان است که با تنظیم‌هایی شخصی و گاه متناسب با فضای اجرا و فرهنگ شنوایی مخاطب، بومی‌سازی شده است.»

آقاجری در پایان توضیح می‌دهد: «این بازتنظیم‌ها از آن‌جا که تنها بخشی بیرونی از بافت قطعات را مدنظر دارند، عموماً در پرداخت‌های فُرمی قطعات مداخله‌گری نکرده و نظام کلی موسیقایی قطعات را همان‌طور که بوده، سرِ پا نگه می‌دارند و به‌این‌ترتیب کلیه وجوه تألیفی این قطعات، به مخاطب منتقل می‌شود. پس شنونده آن‌چه می‌شنود جریان اصلی موسیقی است، عبور داده شده از ذهن و زبان موسیقایی موسیقی‌دانانی که به زمینه‌های فرهنگ شنیداری مردم سرزمین‌شان آشنا هستند.»
advertising