روز تولد مریم میرزاخانی به‌ عنوان روز جهانی زنان در ریاضیات نام گرفت

مجلهسایر

- 98/01/16
روز تولد مریم میرزاخانی به‌ عنوان روز جهانی زنان در ریاضیات نام گرفت۲۲ اردیبهشت (۱۲ می)، روز تولد مریم میرزاخانی، به‌عنوان روز جهانی زنان در ریاضیات نام‌گذاری شد.

اگرچه روز جهانی عدد پی را در سال ۲۰۱۹ پشت سر گذاشته‌ایم؛ اما جای نگرانی نیست، چرا که برای علاقه‌مندان به ریاضیات، بین ۱۴ مارس، روز عدد پی و ۲۸ ژوئن، روز عدد تاو (ثابت ریاضی معادل ۲π)، اکنون روز ویژه‌ی دیگری برای بزرگداشت حضور زنان در دنیای ریاضیات در نظر گرفته شده است.

طی رویداد گردهمایی جهانی زنان دنیای ریاضیات 2^(WM) در ریودوژانیرو برزیل، کمیته‌ی بانوان انجمن ریاضی ایران، پیشنهادی را مبنی بر انتخاب روز تولد پروفسور مریم میرزاخانی (۲۲ اردیبهشت یا ۱۲ می)، برای بزرگداشت زنان در دنیای ریاضیات ارائه داد و این پیشنهاد پذیرفته شد. در سطح جهان، تعدادی از سازمان‌های مربوط‌به حضور زنان در دنیای ریاضیات، شامل زنان اروپا در ریاضیات، انجمن بانوان دنیای ریاضیات، زنان آفریقا در ریاضیات، انجمن بانوان شیلی در دنیای ریاضیات و زنان هند در ریاضیات از این طرح حمایت کرده‌اند.

میرزاخانی، نخستین زن و نخستن ایرانی برنده‌ی مدال معتبر فیلدز به‌حساب می‌آید. در بیانیه‌ی مطبوعاتی دانشگاه استنفورد، جایی که میرزاخانی تا زمان مرگ به‌عنوان استاد ریاضیات مشغول به‌فعالیت بود، چنین آمده است:

میرزاخانی متخصص حوزه‌هایی مانند فضاهای پیمانه‌ای، نظریه‌ی تایشمولر، هندسه‌ی هذلولوی، نظریه‌ی ارگودیک و هندسه‌ی سمپلتیک از ریاضیات نظری بود. حوزه‌ی پژوهش او ماهیتی فوق‌العاده نظری داشت؛ اما می‌توانست به جنبه‌ی فیزیک نظری از چگونگی جهانی هستی تأثیرگذار باشد، چرا که می‌توانست بر آگاهی در مباحثی همچون نظریه‌ی میدان کوانتومی، کاربردهای ثانویه‌ در مهندسی و علم مواد بیافزاید. پژوهش‌های میرزاخانی در دنیای ریاضیات برای مطالعات اعداد اول و رمزنگاری، مزایایی را به‌ارمغان می‌آورد.

پروفسور میرزاخانی روز ۲۳ تیر ۱۳۹۶ و براثر بیماری سرطان متاستاستیک سینه در سن ۴۰ سالگی درگذشت. در وب‌سایت طرح بزرگداشت زنان در دنیای ریاضیات چنین آمده است:

۱۲ می (۲۲ اردیبهشت)، فرصتی فرح‌بخش برای جامعه‌ی ریاضیات است تا حضور زنان در دنیای ریاضیات را گرامی بدارد. این بزرگداشت همه‌ساله در سراسر دنیا برگزار می‌شود و هدف از آن، الهام‌بخشیدن به تمام زنان دنیا است تا برای دستاوردهایشان در ریاضیات جشن بگیرند و زمینه را جهت ایجاد فضای کاری باز، گرم و همگانی فراهم سازند.

بدین ترتیب، رویدادهای مربوط‌به روز زنان در دنیای ریاضیات، در سراسر دنیا به‌دست برگزارکنندگان محلی برگزار خواهد شد و سازمان‌های یادشده، برنامه‌های آن را در وب‌سایت این روز اعلام خواهد کرد.
advertising