ویلیام گلدمن نویسنده معروف سینمای هالیوود در سن 87 سالگی درگذشت

مجلهچهره ها

- 97/08/26
ویلیام گلدمن نویسنده معروف سینمای هالیوود در سن 87 سالگی درگذشتویلیام گلدمن، فیلمنامه‌نویس معروف جهان در سن 87 سالگی و در حالی که در منزل خود بود از دنیا رفت. او به دلیل بیماری ‌های سختی که داشت درگذشت و در زمان مرگ هم دوستان و اطرافیانش در کنارش بودند.

بیوگرافی ویلیام گلدمن


ویلیام گُلدمن متولد 12 اوت 1931 نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس اهل ایالات متحده آمریکا بود.
این نویسنده توانا کار خود را به عنوان یک نویسنده رمان آغاز کرد و مدتی بعد در سال 1965 با نوشتن فیلمنامه اثر کمدی تریلر «بالماسکه» وارد دنیای هنر هفتم یعنی سینما شد. بعد از آن گلدمن کار روی فیلم‌های سینمایی را ادامه داد و فیلمنامه تعدادی از آثار معروف و به یاد ماندنی سینمایی را نوشت، از جمله فیلم های«دونده ماراتن» با حضور داستین هافمن، «پلی در دوردست» با موضوع جنگ جهانی دوم، فیلم کمدی سیاه علمی تخیلی «همسران استپفورد»، فیلم فانتزی رمانتیک «عروس شاهزاده» بر اساس رمانی از خودش، و فیلم «چاپلین» با حضور رابرت داونی جونیور در نقش چارلی چاپلین.
او در کنار همه این فعالیت‌ها، روی بازنویسی تعدادی فیلمنامه دیگر هم کار کرد که بعضی از آن‌ها بدون ذکر نام او اکران شدند، از جمله فیلم‌های «چند مرد خوب» و «پیشنهاد بی‌شرمانه».
در سال 1983 کتابی تحت عنوان Adventures in the Screen Trade از ویلیام گلدمن منتشر شد که خیلی زود به محبوبیت بالایی رسید که رهنمای مناسبی برای فیلمنامه نویسان جهان بود.
او نگارش فیلمنامه دو اثر مهم را در کارنامه خود دارد که بخاطر آن دو جایزه اسکار را دریافت کرد.نام این دو فیلم، فیلم وسترن محصول 1969 با حضور رابرت ردفورد و پل نیومن، و «همه مردان رییس جمهور» محصول 1976 با بازی داستین هافمن و رابرت ردفورد که در مورد ماجراهای ریاست جمهوری ریچارد نیکسون و رسوایی واترگیت ساخته شد.
advertising