کدام بازیگران مرد در ایران بالاترین دستمزد را دریافت کرده اند

مجلهسلبریتی ها

- 97/08/20
کدام بازیگران مرد در ایران بالاترین دستمزد را دریافت کرده انددر سینمای ایران دستمزدها براساس عرف بازار تعیین می‌ شود و عرف بازار چیزی جز خواست تماشاگر نیست؛ تماشاگری که حاضر است برای تماشای بازیگر محبوبش بلیت بخرد و تا زمانی که تعداد چنین تماشاگرانی بالا و تضمین‌ کننده سود اقتصادی است، طبیعی است که دستمزد بازیگران هم بالا باشد؛ هرچند در سینمای ایران بازیگرانی داشته‌ ایم که بدون محبوبیت چشمگیر و تماشاگران پرتعداد بالاترین دستمزدها را دریافت کرده‌اند.
آنچه که می خوانید مروری است بر تعدادی از نام ‌های محبوب بازیگران بعد از انقلاب که در چرخه اقتصادی سینمای ایران نقش مهم و تاثیرگذاری ایفا کرده‌اند و بالاترین دستمزد را دریافت کرده اند:
کدام بازیگران مرد در ایران بالاترین دستمزد را دریافت کرده اند

جمشید هاشم‌پور آخرین قهرمان اکشن


هاشم پور در دهه 60 با بازی در نقش زینال بندری در فیلم «تاراج»به ستاره تبدیل شد. تهیه‌ کنندگان برای همکاری با او سر و دست می‌ شکستند ولی ارشاد ابتدا بازی با سر تراشیده را ممنوع کرد و بعد هم مدتی جلوی فعالیتش را گرفت. جمشید هاشم پور ممنوع ‌الکار شد و مدتی بعد با ظاهری متعارف به میدان آمد. حالا سال‌ هاست که جمشید هاشم پورو تیپ زینال بندری به خاطره‌ ها پیوسته‌ اند ولی هاشم‌پور این سال‌ها با تمام کم‌ کاری‌ها و گوشه‌ گیری‌هایش هم چنان خوش‌ قریحه و خلاق است.

فرامرز قریبیان


فرامرز قریبیان از فیلم‌ های حماسی جنگی مانند «پایگاه جهنمی» و کانی ‌مانگا گرفته تا اکشن شهری مانند «سناتور» حتی ملودرام خانوادگی‌ مثل «گمشده» حضور داشته است. قریبیان در دورانی که وزارت ارشاد حساسیت ویژه‌ ای روی دستمزد بازیگران داشت، بازیگری پرطرفدار و تعیین ‌کننده در گیشه بود.
وقتی فیلمبرداری «مرگ پلنگ» به کارگردانی فریبرز صالح طولانی شد قریبیان پس از پایان قراردادش خواهان تمدید و دریافت دستمزد برای قرارداد تازه شد. اتفاقی که امروز طبیعی به‌ نظر می‌ رسد در دهه 60 باعث شکایت تهیه‌کننده به ارشاد و در‌ نهایت یک‌ سال ممنوع‌الکاری برای او شد. فرامرز قریبیان از اواسط دهه 60 تا اواسط دهه 60، پرکار و محبوب بود و دستمزد بالایی هم می‌ گرفت. در زمانی که هزینه تمام‌ شده یک فیلم سینمایی بین 4 تا 5 میلیون تومان بود قریبیان دستمزد یک‌ میلیون تومانی هم گرفته است.

اکبر عبدی کمدین معروف


عبدی از اوایل دهه 60 به سینما آمد و از همان ابتدا هم بازیگر گرانی بود؛ بازیگر گرانی که تهیه‌کننده می‌ دانست پولی که بابت دستمزد به او می‌ دهد برایش سود اقتصادی به دنبال دارد. البته دستمزد بالای عبدی مربوط به فیلم‌ های تجارییش بود و او برای بازی در «اجاره‌نشین‌ها» ، «ای ایران» و «ناصرالدین شاه آکتور سینما»دستمزد زیادی نگرفت. بازیگر پرطرفدار دهه60 با تمام فراز ونشیب‌ هایش در دهه‌ های 70 و 80 نیز توانست هم چنان محبوب بماند و بالاترین دستمزدها را بگیرد.

خسرو شکیبایی اسطوره سینما


خسرو شکیبایی وقتی نقش حمید هامون را بازی کرد 45 سالگی را پشت‌ سر گذاشته بود، نزدیک به یک‌ دهه سابقه فعالیت بازیگری در سینما داشت و سابقه کارش در تئاتر به ابتدای دهه 40 و فعالیتش در دوبله به اواخر این دهه باز می‌گشت.
از همان اولین نمایش‌ «هامون» در هشتمین جشنواره فیلم فجر تا نزدیک به 20سال بعد، محبوب قلب‌ها بود. خسرو شکیبایی با آن آشفتگی‌ ها، دویدن‌ ها و نرسیدن‌هایش، کاراکتر تازه‌ای را به سینماروها معرفی کرد. در دهه 70 حضور شکیبایی در هر فیلمی یک اتفاق مهم بود. پیشنهادهایش فراوان و دستمزدش هم بالا بود. او یکی از 3 بازیگر سینمای ایران بود که بالاترین دستمزدها را دریافت می‌ کرد.

ابوالفضل پورعرب


عرب در فیلم اول با «عروس» آمد و به همه اطمینان داد که ستاره‌ ای تازه متولد شده است. ابوالفضل پورعرب با بازی در یکی از مهم‌ ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران که نقطه پایانی به یک دوران و منادی دورانی تازه بود نشان داد، هم قابلیت و استعداد قابل‌ توجهی دارد و هم م ی‌تواند ستاره‌ای پولساز باشد. پورعرب عاشق شد، عینک دودی به چشم زد، در خیابان‌ های تهران به تعقیب و گریز پرداخت و ستاره محبوب سینما لقب گرفت.
در روزگاری که متوسط پرداخت دستمزد به بازیگران حدود 2 میلیون تومان بود پورعرب دستمزد 8میلیونی می‌ گرفت. او در دهه 80 به تدریج به حاشیه رفت و روزگار هم با او خوب تا نکرد.

پرویز پرستویی


پرستویی در دوران اوجش به شکل قهرمان، هم کمدین درخشانی بود و هم به قهرمان تراژیک حاتمی‌کیا معنا و مفهوم می‌ بخشید. در نیمه دوم دهه70، پرستویی محبوب‌ ترین بازیگر مرد سینمای ایران بود و البته پول سازترین‌شان. 400میلیون تومان، دستمزد پرستویی برای یکی‌ دو فیلم آخرش بوده است.

بهرام رادان


میان بازیگران جوانی که در ابتدای دهه 80 به میدان آمدند، بهرام رادان شاید از معدود چهره‌ هایی باشد که خیلی زود، چهره شد، در فیلم‌ های کارگردان‌های مهم بازی کرد، استعدادش را به نمایش گذاشت، 2 بار سیمرغ گرفت و.. .
بهرام رادان خیلی بازیگر تعیین‌ کننده‌ای در رقم زدن سرنوشت اقتصادی فیلم‌ها نبوده ولی وزن و اعتبارش غیرقابل انکار است؛ اعتباری که باعث می‌ شود دستمزدش از 400 میلیون تومان کم تر نباشد.

امین حیایی سوپراستار محبوب


حیایی از بهترین استعدادهای بازیگری سینمای ایران که زمانی معروف بود و در فیلم‌های بد هم خوب بازی می‌ کند، پس از سال‌ها در حاشیه ماندن و بازی در نقش‌ های کم‌ا همیت، در دهه 80 ستاره اقبالش ظهور کرد. هیچ بازیگری در دهه 80 به اندازه حیایی پولساز نبود.
حیایی در دوران اوجش یکی از گران‌ ترین بازیگران سینمای ایران بود. در انتهای دهه 80 دستمزدی رویایی برای بازی در «قلاده‌های طلا»گرفت و بعد از آن دچار افول شد. حالا و در میانسالی، حیایی گزیده‌ کارتر شده و درخشش خیره‌کننده‌ اش در «شعله‌ور» نشان می‌دهد که هنوز هم برگ‌ های رونکرده‌ ای در عرصه بازیگری دارد.

محمدرضا گلزار آقای سوپراستار


تا سال‌ ها از معدود بازیگران سینمای ایران بود که تماشاگر فرصت تماشایش را در هر فیلمی و با هر کیفیتی از دست نمی‌ داد. به تعبیری گلزار تنها کسی بود که کاملا با معیارهای ستاره پول ساز انطباق داشت. استعدادش در فیلم تلخ «بوتیک» (حمید نعمت‌الله) نمایان شد.
دستمزد 23 میلیون تومانی برای« توفیق اجباری» در سال 85 در زمان خود یک رکورد محسوب می‌ شد و چند سال بعد برای بازی در «دموکراسی تو روز روشن» (علی عطشانی)، برای 3روز فیلمبرداری 90میلیون‌ تومان دستمزد گرفت. هم چنان که اولین بازیگر سینمای ایران بود که دستمزد 200 میلیونی گرفت.

حامد بهداد


حامد بهداد به‌عنوان استعدادی ناب به سینما آمد و جنسی از عصیان و اعتراض را به نمایش گذاشت که برای تماشاگر جذاب بود. با اینکه اغراق و تکرار خیلی زود از راه رسید ولی بهداد همچنان محبوب ماند و در اوایل دهه 90، بهترین نقش‌ ها برایش نوشته شدند و بهترین کارگردان‌ ها به همکاری با او علاقه نشان دادند. باوجود از راه رسیدن رقبایی تازه‌نفس چون نوید محمدزاده و امیر جدیدی، بهداد همچنان جایگاهش را حفظ کرده و دستمزدش در این سال‌ها بین 400 تا 450 میلیون تومان در نوسان بوده و البته او برای بازی در نقش‌ های دلخواهش در آثار کارگردانان شاخص، با رقم‌ های کمتر هم جلوی دوربین می‌رود.

شهاب حسینی


چه کسی فکر می‌ کرد بازیگر جوان سریال «پلیس جوان» روزگاری در 2 فیلم برنده اسکار بازی کند و از جشنواره کن جایزه بهترین بازیگر را ببرد؟ شهاب حسینی از فیلم «درباره الی» (اصغر فرهادی) به‌این سو رشدی را تجربه کرد که شاید با هیچ بازیگری در این سال‌ها قابل مقایسه نباشد.
اعتبار و محبوبیت او آن‌قدر هست که یکی از 3 بازیگر بسیار گران سینمای امروز ایران باشد و ظاهرا برای فیلم یک کارگردان فیلم اولی، 600 میلیون تومان دستمزد گرفته است.

نوید محمدزاده؛ جادوگر نسل تازه


نوید محمدزاده بازیگری که سال‌ها در عرصه تئاتر درخشیده و دیده نشده بود، در کمتر از 4 سال در سینما به اوج شهرت رسید. حالا محمدزاده می‌تواند در تعیین سرنوشت اقتصادی فیلم‌ها نقش‌آفرین باشد و مثلا به فروش بالای فیلم سیاه و سفید و غیرمتعارفی چون «خفگی» (فریدون جیرانی) کمک کند؛ بازیگری که در اوج قرار دارد و دستمزدش هم حدود 350 میلیون تومان است.

رضا عطاران؛ بمب گیشه


گران‌ترین بازیگر حال حاضر سینمای ایران در 12 سال 30میلیون تماشاگر جذب سالن‌ های سینما کرده است. عطاران برای بازی در هزارپا 300میلیون‌ تومان دستمزد به‌همراه 10 درصد از مالکیت فیلم را دریافت کرد و ظاهرا در کمدی تازه‌ اش سهمش از مالکیت فیلم بالاتر رفته است.
advertising