چگونه سبک زندگی خود را تغییر دهیم

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/09/16
چگونه سبک زندگی خود را تغییر دهیم

برای تغییر سبک زندگی خود به محرکه ها توجه کنید


این محرکه ممکن است خمیازه ی اواسط عصر باشد که حاکی از نیاز شما به چای برای رفع خستگی است. توجه داشته باشید که آیا محرکه خمیازه چیزی نیست که در کنترل شما باشد؟ خبر خوب این است که محرکه ها به حالت خلقی یا سطح انگیزه ما وابسته نیستند. اگر می خواهی برخی عادات خود را در طول زندگی تغییر دهید می توانید از ساده ترین محرکه ها برای ایجاد تغییر در زندگی تان استفاده کنید رویدادهایی که وقتی به طور روزمره و همیشگی اتفاق بیفتند.

برای تغییر سبک زندگی خود برنامه روزانه خود را یادداشت کنید


بهتر است فقط برنامه روزانه خود را یادداشت کنید. به یاد داشته باشید که نیازی نیست کارهای جزئی را بر روی آن بنویسید. مسائل مهم تنها بر روی آن نوشته می شوند. حواستان باشد که بیش از سه برنامه را بر روی آن ننویسید، زیرا در این صورت تنها سه کار را باید هر روز انجام دهید.

برای تغییر سبک زندگی خود زمانی که از خواب بیدار می شوید، تختخواب خود را مرتب کنید


باید این کار را درست و مرتب انجام دهید. این کار دو مزیت اصلی برای شما دارد. اول اینکه بلافاصله پس از بیدار شدن یک کار را درست انجام داده اید و در طول روز نیز تاثیر آن کار را خواهید دید. دومین مزیت آن این است که پس از سپری کردن یک روز پرتلاطم و بازگشت به منزل، تختخواب تمیز و مرتب به شما حس خوبی می دهد. ظاهر مرتب آن شما را یاد موفقیت صبح خواهد انداخت.

برای تغییر سبک زندگی خود به رفتار روزمره خود توجه کنید


وقتی خمیاز می کشید به طور خودکار ذهنتان به چای یا قهوه متمایل می شود. برای همین دست می کنید در کشوی خود و چای کیسه ای را در می آورید یا به همکارانتان می گویید می روید تا چای بریزید. حالا نسبت به این رفتار خودکار آگاهی پیدا کرده اید و در موقعیت بهتری قرار دارید و تعیین می کنید آیا می خواهید چیزی را تغییر دهید یا نه.

برای تغییر سبک زندگی خود با غریبه ها هم مانند دوستان خود رفتار کنید


نیازی نیست برای کسانی را که خیلی نمی شناسید مدام اخم کنید و با آن ها محتاطانه رفتار کنید. اگر با لبخند و بدون غرض یا دیگران صحبت کنید خواهید دید که آن ها جذب شخصیت شما خواهند شد و تصمیم می گیرند که به شما کمک کنند. قرار نیست این کار را با هدف خاصی انجام دهید. چون هم شما و هم دیگران در مسیر سختی به نام زندگی حرکت می کنید و اگر دوستانی را زندگی خود داشته باشید، این مسیر هموارتر خواهد شد.

برای تغییر سبک زندگی خود بهتر لباس بپوشید


وقتی که می خواهید با دوستانتان به تماشای یک مسابقه بیرون بروید، نیازی نیست شلوار معمولی و تی شرت بپوشید. به عبارت دیگر، از حالت عادی هر چیز، کمی شیک تر لباس بپوشید. این کار باعث می شود خودتان احساس خوبی داشته باشید.

برای تغییر سبک زندگی خود هر چیز را سر جای خودش بگذارید


مهم نیست در طول روز از چه چیزهایی استفاده می کنید، مهم این است که همه چیز را سر جای خودش بگذارید. شک نکنید به محض اینکه به این کار عادت کنید، تاثیرات آن را در زندگی عادی خود خواهید دید. امورات زندگی تان می توانید به راحتی سامان دهی کنید و از طرف دیگر، هر وقت به چیزی احتیاج داشتید دم دست است.

مراحلی برای ایجاد تغییر در زندگی وجود دارد


1.تغییرات مثبت زندگی خود را که به دنبال آنها هستید مشخص کنید و عمیقا به دنبال مزایایی که به همراه دارند باشید . کافی است یک قلم و کاغذ بردارید و هدفگذاری کنید و ببینید دوست دارید واقعا در زندگی خود چه تغییراتی ایجاد کنید. عمیقا فکر کنید. به تغییراتی که می خواهید در زندگی تان به وقوع بپیوندد بیندیشید. سپس آنها را اولویت بندی کنید. اگر برای ایجاد تغییر در زندگی خود دلایل عاطفی احساسی ندارید حفظ عادت سخت تر خواهد بود. مغز شما همیشه به شیوه هایی کار می کند که شما را ایمن، آرام و شاد نگه دارد. از این دانش به سود خود استفاده کنید.

2.هرگاه رفتار جدیدتان را انجام می دهید به خودتان پاداش دهید. تمام بردهای خود را جشن بگیرید. مهم هم نیست آن برد چقدر کوچک به نظر بیاید، با جشن گرفتن آن پیروزی و برد یاد آن را در حافظه تان ثبت خواهید کرد تا همیشه یادتان باشد که عادت جدیدتان چیزی است که همیشه می خواهید آن را انجام دهید. خود را غرق در احساس رضایتی کنید که از رسیدن به هدفتان حاصل شده است. همینکه عادت جدیدتان را دارید انجام می دهد به این توجه کنید که وقتی آن را انجام می دهید چه حسی به خودتان دارید. به مرور زمان مغزتان شما را هدایت می کند تا این هدف را حفظ کنید؛ حس بهتری نسبت به آن خواهید داشت و یک روز از خواب بیدار می شوید و می بینید زندگی تان زیر و رو شده است. و وقتی به عقب نگاه کنید خواهید دید که رسیدن به اینجا آنقدر که فکر می کردید سخت نبوده است.

3.رفتارهایی که باعث می شوند به دتغییر دلخواهتان دست بیابید را شناسایی کنید و بعد یکی از آنها را انتخاب کنید . عاقلانه انتخاب کنید. چیزی را انتخاب کنید که حس عمیقا مفرحی را به شما می دهد. اگر چیزی را انتخاب کردید که تنبیه و مجازات را برایتان تداعی می کند، دنبال کردن عادت جدیدتان سخت تر و نامحتمل تر خواهد بود. یک عادت را برای تغییر انتخاب کنید و آن را در خود نهادینه کنید. آنقدر تمرین کنید تا ملکه تان بشود و انجام ندادنش به شما حس بدی بدهد. هدف اصلی تان باید این باشد که بر فرایند تغییر تسلط یابید. وقتی این کار را کردید، نتیجه با شما حرف خواهد زد.

4.حتما حواستان باشد که اهداف و تغییراتی که انتخاب می کنید، مال خودتان باشد . این امکان وجود دارد که به اشتباه عاداتی برای تغییر انتخاب نمایید. مثلا دیده اید که دیگران رژیم غذایی شان را عوض کرده اند و خیلی هم برایشان خوب بوده اما لزوما نمی تواند برای شما هم خوب باشد. اینکه بخواهید به خاطر دل همسرتان هم چند کیلو کم کنید هشدار دهنده است.سعی نکنید دنبال این و آن راه بیفتید. خودتان باشید. سعی کنید اهداف و خواسته هایتان را مشخص کنید و ببینید از زندگی چه می خواهید. تحقیقات بارها مشخص کرده که اگر اهداف را خودتان مشخص کنید احتمال اینکه آنها را دنبال کنید بیشتر است. این زندگی شماست نه دیگران، بنابراین اهدافتان را خودتان مشخص کنید.

5.با توجه کردن به عادت جدید خود آن را تثبیت و تقویت کنید . باید به عادت جدی خود بیشتر و بیشتر توجه کنید. در مورد آن حرف بزنید. با دوستان، آشنایان و فامیل و همکاران و همسایه ها در موردش حرف بزنید. در موردش بنویسید. در موردش مطالعه کنید و مدام به دنبال افرادی باشید که در تغییر آن هدف موفق بوده اند. وقتی زمین خوردید آن را بپذیرید و به راه ادامه دهید. اگر باز هم به زمین خوردی محرکه های خود را بازبینی کنید و برنامه روزمره خود را اصلاح نمایید. شاید لازم باشد تنوع ایجاد کنید. احتمال این هم زیاد است که جفت کردن عادات موجود و جدیدتان دیگر حس رضایت قبلی را به شما نمی دهد. احتمالا وقت آن رسیده که اوضاع را کمی تغییر دهید.

6.زندگی خود را با تغییرات کوچک در عادات عوض کنید نه با تنبیه و محروم کردن خود . تغییرات کوچک انجام دهید. اگر هم لذات و خوشی ها را بر خود حرام کنید به عادت جدیدی که می خواهید در خود ایجاد کنید یک برچسب منفی چسبانیده اید. مغز خود را برای موفقیت در انجام تغییرات کوچک تربیت کنید. عادت مطلوب خود را با محرکه ی موجود جفت کنید. اصلا به این فکر نکنید که عادت را یک شبه ترک کنید. بلکه آن را به تدریج و طی مراحل تغییر دهید.

برای تغییر سبک زندگی خود خوش بین باشید


بسیاری از افراد همیشه اخمی بر روی چهره و چروک هایی بر روی پیشانی خود دارند. آن ها به همه چیز شک دارند، از جمله به شغل جدید، مسئولیت جدید یا چیز جدیدی که همسرشان به آن ها بگوید.
advertising