چگونه فردی اجتماعی باشیم

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/09/16
چگونه فردی اجتماعی باشیم

چگونه فردی اجتماعی باشیم


کسی که در اجتماع و در دید مردم و بیشتر خارج از خانه است. چرا که بسیاری از کسانی که خیلی اجتماعی نیستند وقت خود را بیش از حد معمول در خانه به تنهایی سپری میکنند و این باعث افزایش خجالت و کمرویی آن ها می شود. بنابراین اجتماعی بودن یعنی نشان دادن خودتان به جای مخفی شدن. اولین نکته ای که باید در راستای اجتماعی شد به آن توجه کنید این است که هرگز نباید از خود انتظار داشته باشید که یک شبه به فرد اجتماعی با تعاملات بالا تبدیل شوید. بلکه این فرایند نه به یک باره بلکه تدریجی انجام می شود. همه ی ما دوست داریم در جمع های مختلف به راحتی با دیگران صحبت کنیم و به ان ها نزدیک شویم، و همه را مسحور نوع برخورد و صحبت های خود کنیم.

چگونه مهارت های ارتباطی خود را بهبود ببخشیم



برای اینکه فردی اجتماعی باشید آهسته و پیوسته پیش بروید


وقتی که به خاطر نداشتن دوست خوب در زندگی خود ناامید و ناراحت شدید، زمان آن رسیده که برای اصلاح خودتان تلاش کنید و به آن شخصیت اجتماعی که همیشه آرزو داشتید تبدیل شوید. واقعیت این است که تغییرات اساسی برای اجتماعی شدن شما زمانی اتفاق می افتد که یک سری مراحل برای خود در نظر بگیرید واین مراحل را به تدریج طی کنید. برای مثال شما می توانید با طرح سوال در جمع شروع کنید و وقتی که توانستید این کار را راحت انجام دهید گام بعدی را بردارید و به ارائه نظراتتان در جمع بپردازید. با اقدامات به موقع شما سرانجام تبدیل به فردی اجتماعی می شوید. لازم است این نکته را بدانید که این روند تدریجی زمانی نتیجه می دهد که پیوسته آن را دنبال کنید.

برای اینکه فردی اجتماعی باشید ابتدا قواعد اجتماعی شدن را یاد بگیرید بعد اجتماعی شوید


یکی از مشکلاتی که افراد خجالتی و کمتر اجتماعی با آن دست و پنجه نرم می کنند ندانستن آداب معاشرت است. البته لازم نیست خیلی خود را اسیر آداب معاشرت کنید. همین که چند تا از آداب ضروری برای تعاملات اجتماعی را بلد باشید کافی است و وقتی که آنها را بلد شدید اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. باید مبانی آداب معاشرت را یاد بگیرید و آنها را در هنگام مقتضی رعایت کنید. سعی نکنید به متکلم وحده ی مجالس تبدیل شوید و همه اصول را رعایت کنید. زیرا این کار غیرممکن است و صادقانه اگر گفته باشیم شما را خیلی کسل کننده جلوه خواهد داد.

برای اینکه فردی اجتماعی باشید انتظارات خود را پایین بیاورید


ویژگی که بیشتر افراد کمرو دارند این است که برای خودشان معیارهای عالی در نظر می گیرند. آنها از خودشان انتظار دارند که در برداشت اول عالی به نظر برسند وهمه دوستشان بدارند و فکر می کنند که اگر چنین نشود فاجعه است. به همین دلیل بهترین کاری که می توانید برای اجتماعی شدن انجام دهید این است که توقع تان را پایین بیاورید. اگر معیارتان برای موفقیت این است که همه دوستتان داشته باشند نمی توانید پیشرفت کنید. اما اگر معیارتان این است که بتوانید سر صحبت را با افراد جدید باز کنید قطعا پیشرفت خواهید کرد.نباید خیلی از خودتان انتظار داشته باشید. شما انسانید میتوانید با بعضی افراد ارتباط خوبی برقرار میکنید و با برخی دیگر نه و این قابل قبول است. آن را قبول کنید و به زندگی خود ادامه دهید.

برای اینکه فردی اجتماعی باشید باید تمرکز خود را بر اطراف خود منعطف کنید


یکی از ویژگی های افراد کمرو و خجالتی این است که وقتی با دیگران تعامل می کنند مدام افکار گوناگون به سراغشان می آید. آنها به شدت مواظب رفتارشان هستند و سعی می کنند در ذهن خود راه هایی برای به تحسین وا داشتن مردم پیدا کنند و یا خود را نقد می کنند. بنابراین جای تعجب نیست که اکثر مواقع به حرف های طرف مقابل توجه نمی کنند چون حواسشان جاهای دیگر است. اگر فکر می کنید شما هم اینگونه هستید باید در گام نخست تمرکز خود را بر بیرون معطوف کنید نه از درون. به حرف های طرف مقابل توجه کنید و ببینید چه می گوید و از لاک ذهنی خود بیرون بیایید. با تمرکز بر بیرون دو تا چیز نصیبتان می شود: اضطرابتان کمتر می شود و واکنش های بهتری را در طی تعامل اجتماعی خواهید داشت. در ضمن، اعتماد به نفس بیشتری هم در شروع رابطه و بیان حرف های خود خواهید داشت.

برای اینکه فردی اجتماعی باشید گفتگوهای ذهنی خود را مدیریت کنید


چگونه یک شخص معیار بالایی برای اجتماعی بودن برای خود در نظر می گیرد؟او این کار را در گفتگوی ذهنی با خود انجام می دهد. او در گفتگو با خود میگوید من باید این شخص را تحت تاثیر قرار دهم، آن ها باید من را دوست بدارند و خیلی چیزهای دیگر. اگر گفتگوهای ذهنی آنها را تجزیه و تحلیل کنید می بینید که پر از افکار غیر منطقی و بیهوده است. بنابراین برای اجتماعی شدن گام بزرگ، مدیریت گفتگو با خویشتن است. یعنی چیزهای غیرواقعی، ناکارآمد واحمقانه ای را که به خود میگویید مشخص کنید و آنها را اصلاح کنید. هرچه که فردی اجتماعی تر می شوید مهارت های ارتباط با مردم نیز در شما تقویت می شود. این باعث می شود که شما باز هم اجتماعی تر شوید و در یک چرخه مثبت قرار بگیرید که به تقویت زندگی اجتماعی شما منجر می شود.

برای اینکه فردی اجتماعی باشید باید تصویری که از خود در ذهن دارید را بهبود ببخشید


بسیاری از مواقع مشاهده شده که افرادی که خجالتی هستند ریشه ی دشوار بودن برقراری ارتباط با دیگران برای آنها از چیز دیگری است. مثلا، دچار نوعی عقده ی حقارت هستند و یا عیب و ایرادی در ظاهر خود می بینند و عزت نفس کافی ندارند و خیال می کنند آنقدر ها هم فرد مهمی نیستند که کسی به آنها اهمیت دهد.این گونه افراد در برقراری ارتباط با دیگران خیلی مشکل دارند اما این مسائل مشکل اصلی شان نیست. بلکه باید روی ریشه کار کنند تا از این مشکلات خلاص شوند.باید ذهنیت خود را تغییر دهند و باورهای محدودکننده ای که نسبت به خود دارند را کنار بگذارند. باید تفکر و ذهنیتشان را عوض کنند تا زندگی شان عوض شود.
advertising