چگونه بر غم و اندوه خود در زندگی غلبه کنیم

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/09/12
چگونه بر غم و اندوه خود در زندگی غلبه کنیممرگ یا دوری نزدیکان، قطع یک رابطه صمیمانه و تغییرات اساسی در زندگی می‌تواند باعث بروز احساس شدید بیهودگی و فقدان در انسان شود که باید برای برخورد درست با آن مهارت لازم را داشت. اندوهگین بودن مرحله‌ای سخت از زندگی است که انواع گوناگون دارد، مرگ کسی که مدت مدیدی از بیماری رنج برده است قابل انتظار است. اگر مرگ نزدیکان غیر منتظره هم نباشد باعث جراحات روحی است و کنار آمدن با آن نیازمند قدرت و توانایی فکر و ایمانی قوی و اعتقاد به منبع لایزال قدرت الهی و گذشت زمان است.

غلبه بر اندوه ناشی از این وقایع زمان زیادی به همراه ایمان قوی طلب می‌کند، زیرا شخصی که به طور ناگهانی در برابر غم فقدان عزیز قرار می‌گیرد دچار به هم ریختگی شدید احساسات می‌شود.برخی مواقع دلایل بروز غم و اندوه چیزی غیر از مرگ دیگران است مانند قطع یک رابطه صمیمانه و تغییرات اساسی در زندگی. این گونه وضعیت ها می‌تواند باعث بروز احساس شدید بیهودگی و فقدان شود. مقابله و سر و سامان دادن به این گونه احساسات اغلب باعث پریشانی و سردرگمی‌می‌شود.

شاید زمان‌هایی پیش بیاید که وقتی به زندگی خود نگاه می‌کنید، با خود فکر کنید که چقدر زود زمان سپری شده و شما به این نقطه ای که در آن قرار گرفته اید رسیده اید.ممکن است اینگونه افکار، سبب غم و اندوه شما شوند زیرا هنوز نتوانسته اید به چیزهایی که می‌خواستید در این سن بدان‌ها دست یابید برسید. زندگی خیلی سخت‌تر از آن چیزی بود که انتظارش را داشتید، بنابراین با خود تصور می‌کنید که در گیر و دار جهان عقب مانده اید.

مراحل بروز غم و انده



مرحله انکار و انزوا


در این حالت منزوی و گوشه‌گیر می‌شوید ولی سعی می‌کنید انکار کنید که این اتفاق بر فعالیت‌های روزانه و روابط با دوستانتان تاثیر گذاشته است. مدت زمان این مرحله بسته به شرایط متفاوت است.

مرحله خشم


در این حالت، نسبت به کسی که باعث ناراحتی شما شده احساس عصبانیت پیدا می‌کنید هر چند که می‌دانید او در این دنیا نیست و بعضی اوقات خود را نیز مسئول بروز آن حادثه می‌دانید یا کوتاهی و سهل انگاری تان را عامل به وجود آمدن مرگ او می‌پندارید یا احساس خشم‌ می‌کنید که چرا او شما را مطلع نساخته تا اقدامی‌کنید و یا خشمگین هستید که چرا با او گرم نگرفته اید که چنین حادثه ای روی ندهد.

مرحله متوسل شدن


در این مرحله احساس عدم توانایی در روبه‌رو شدن با واقعیت خود را نشان می‌دهد.

مرحله افسردگی


در این مرحله سستی بروز می‌کند. البته عصبانیت و اندوه خود باعث بروز افسردگی است. این مرحله از چند روز تا دو ماه طول می‌کشد.

مرحله پذیرفتن


آخرین مرحله غمگین بودن است. از این پس شما توانایی پذیرفتن واقعیت را دارید و اگر این پذیرش با اسلحه ایمان و اعتقاد محکم مذهبی باشد،آن را مشیت الهی دانسته و خود را به تقدیر و قضا می‌سپارید.

راه های بسیاری برای کمک به غلبه بر غم و اندوه وجود دارد



گفتگو یکی از راه های غلبه بر غم و اندوه است


یکی از بهترین روش ها، صحبت راجع به غم و اندوه می‌باشد. صحبت با کسانی همچون دوستان، مشاوران، معلمان و...می‌تواند جهت کسب احساس بهتر مفید باشد. اگر برای صحبت کردن آمادگی ندارید می‌توانید در گروههای مشاوره شرکت کنید.

احساس خود را بروز دادن یکی از راه های غلبه بر غم و اندوه است


تشریح احساسات می‌تواند در کنار آمدن با موضوع به شما کمک کند. گریستن، نوشتن و یا شرکت در فعالیت‌های آفرینشی مانند هنرهای دستی و موسیقی از این جمله‌اند. احساس آرامش پس از گریه را تجربه کرده اید؟ گریه باعث تخفیف احساس اندوه می‌شود.

شاد بودن در زندگی یکی از راه های غلبه بر غم و اندوه است


شما به اهدافتان دست نیافته اید و بنابراین هم اکنون تنها هدفتان رسیدن به آنها است. اما باید این امر را در نظر بگیرید که برای شاد بودن نیاز نیست به تمام اهداف‌تان دست یابید، پرورش شادی در درون خود یک مقوله ساده است که تنها به چند راهکار پیش پا افتاده نیاز دارد.

گرایش به هنر و انجام کارهای هنری یکی از راه های غلبه بر غم و اندوه است


اگر سازی می‌نوازید یا شعری می‌سرایید یا نوشته ای می‌نویسید یا هنری یاد دارید و به تلویزیون و رادیو و کتاب و رایانه علاقه دارید، به آن کار ادامه دهید. مطالعات محققان نشان می‌دهد که درمان با استفاده از هنر به حل افسردگی و اندوه کمک می‌کند. این نوع معالجه باعث تشریح بصری افکار و احساسات می‌شود. درمان هنری می‌تواند به صورت فردی انجام گیرد ولی موفقیت آن در صورت انجام گروهی تضمین شده است.

کمک گرفتن از مشاوران یکی از راه های غلبه بر غم و اندوه است


یکی از مشکل ترین کارها در صورت بروز مشکلات روحی، درخواست کمک است. اگر چه این کارمشکل است. می‌توانید از صحبت با مشاوران و روانشناسان به نتایج خوبی دست یابید.

شروع دوباره و حرکت کردن یکی از راه های غلبه بر غم و اندوه است


حرکت را شروع کنید؛ سخت ترین کار دنیا کنار آمدن با مرگ عزیزان است ممکن است طولانی شدن زمان درمان شما را نگران کند ولی باید بدانید تمامی‌این عکس العملها عادی است.بنابراین پیشنهادهای فوق می‌توانند شما را یاری دهند تا با روشهای سودمند و درست خود را به وضعیت عادی گذشته باز گردانید. به خاطر داشته باشید که نباید تنها بمانید فراموش نکنید که زمان مورد نیاز باید بگذرد تا وضعیت عادی شود و شما دوباره بتوانید از دوست داشتن دیگران لذت ببرید.

انتخاب گزینه درست و انجام منظم و هدفمند کارها یکی از راه های غلبه بر غم و اندوه است


وجود گزینه‌های بیش از حد ما را خسته کرده، سبب ناراحتی ما می‌شوند و باعث می‌گردند گهگاه از تصمیم گیری فرار کنیم. داشتن گزینه‌هایی برای انتخاب خوب است. اما اگر گزینه‌های شما خیلی زیاد باشند، معمولا باعث نارضایتی و به وجود آمدن استرس در شما خواهند شد. داشتن گزینه‌های زیاد جهت تصمیم گیری سبب می‌شود که تصمیمات ضعیف‌تری را اتخاذ نمایید. این چیزی است که به عنوان خستگی تصمیم شناخته می‌شود. مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای ارتقای سطح شادی خود در زندگی انجام دهید، کاهش میزان تصمیمات غیر ضروری در طول یک روز است. مهمترین تصمیمات را به ساعات آغازین روز محول کنید چرا که در این ساعات ذهن شما بازتر است . سعی کنید کارهای فردای خود را از شب قبل برنامه ریزی کرده باشید .وعده غذای‌تان را در اولویت قرار دهید .اگر مجبورید تصمیم مهمی را اتخاذ کنید اما گرسنه هستید، ابتدا غذا بخورید. هنگامی که گزینه‌های زیادی جهت تصمیم گیری دارید، سعی کنید آن را محدود کنید و انتخاب خود را از بین یکی از گزینه‌های موجود انجام دهید.
advertising