روش های ساده برای پیدا کردن شادی در زندگی روزمره

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/09/01
روش های ساده برای پیدا کردن شادی در زندگی روزمرهما انسان ها تنها موجوداتی هستیم که می توانیم تصمیم بگیریم زندگی شادی داشته باشیم یا زندگی مان را صرف انجام کارهایی کنیم که ما را غمگین و افسرده می کنند. دوری از منفی بافی، عقاید و تصورات تکراری و افراد منفی گرا دشوار، اما برای تغییر حال ما از بد به خوب، بسیار موثر است. خوشحال بودن و زندگی شاد داشتن هدف همه‌ی انسان‌هاست، هرچند گاهی آن‌قدر درگیر مشکلات و سختی‌های زندگی روزمره می‌شویم که فراموش می‌کنیم کمی هم شاد باشیم! شاد بودن کار سختی نیست ولی آن‌قدرها هم آسان نیست.

اگر به این باور برسیم که داشتن روحیه‌ی خوب و نگاه مثبت به زندگی به ما کمک می‌کند با توان و قدرت بیشتری با مشکلات مقابله کنیم، آن‌وقت تمام تلاش خود را برای رسیدن به شادی به‌کار می‌گیریم. شاد بودن در دنیای امروزی می‌تواند امری چالش برانگیز باشد، ما روزانه زیر بار فشارهای کاری و اجتماعی قرار داریم و اینکه بخواهیم کاملا شاد زندگی کنیم و خوشبخت باشیم ممکن است دور از انتظار به نظر برسد.

کاری را انجام بدهید که از آن لذت می‌ برید


شاید در کلام ساده باشد، اما حقیقتی است که نباید از آن غفلت کرد. اگر فقط کارهایی را انجام بدهید که واقعا از انجام آنها لذت می‌برید، بیشتر احساس شادی می‌کنید. سعی نکنید کارهایی را انجام بدهید که دیگران دوست دارند یا از شما انتظار دارند. متأسفانه افراد زیادی وجود دارند که همه‌ی عمر خود را صرف کارهایی می‌کنند که جامعه از آنها انتظار دارد نه کارهایی که خودشان دوست دارند. به ندای درونی‌ و احساسات خود گوش کنید و فشارها و توقعات بیجای جامعه را نادیده بگیرید. خودتان باشید و از زندگی لذت ببرید.

انتظار برای شاد شدن را کنار بگذارید


صرف نظر از آنچه در اطراف شما اتفاق می‌افتد، شما می‌توانید خوشحال‌تر، بهره‌ورتر بوده، موفقیت را به سمت خود جذب کرده و در طول فرایند از زندگی خود لذت ببرید. هنگامی که شما تمرکز و شیوه تفکر خود را تغییر دهید، هنگامی که این تغییر اتفاق بیافتد، زندگی تغییر می‌کند.

با افراد خوش‌ بین دوست شوید


دوستی با انسا‌ن‌های مثبت‌اندیش می‌تواند الهام‌بخش ایده‌های زیادی در زندگی‌تان باشد. این افراد هم ممکن است مانند همه‌ی انسان‌ها نقص‌ها و اشتباهاتی داشته باشند، اما افراد خوش‌بین از توانایی‌های درونی خود برای مقابله با چالش‌های زندگی استفاده می‌کنند. این افراد اهل غر زدن نیستند و با خوش‌رویی به استقبال چالش‌ها و دشواری‌های زندگی می‌روند. همان‌طور که می‌دانید خصوصیات اخلاقی و رفتاری دیگران تأثیر زیادی بر ما می‌گذارد. اگر با افراد بدبین معاشرت داشته باشید معمولا خیلی زود از زندگی دلسرد می‌شوید. پس پیشنهاد ما به شما معاشرت بیشتر با دوستان خوش‌بین و مثبت‌اندیش است. این یک واقعیت است که افراد مثبت‌اندیش معمولا در زندگی کاری و روابط اجتماعی خود موفق‌تر هستند. پیداکردن دوستان خوش‌بین شادی شما را در زندگی بیشتر می‌کند.

همین حالا شادی را به زندگی خود اضافه کنید


ما همه آرزوی روزی را داریم که خوشحال و خوشبخت شویم. تا آن زمان همه ما بیش از حد کار می‌کنیم، بیش از حد استرس داریم و اصلا خوشحال نیستیم. شما می‌توانید همین حالا به زندگی خود شادی اضافه کنید. تنها با چند فعالیت مفید می‌توانید استرس خود را کاهش داده و انتظار برای آن آرزوی خیالی را آسان‌تر کنید.

مراقبت از خود را به جریان روزمره زندگی خود اضافه کنید


اینکه قادر باشید زمانی را برای خودتان در نظر بگیرید و استرس و اضطراب روزمره را از ذهن خود پاک کنید چیزی است که ما هر چند وقت یکبار به آن نیاز داریم. اما نکته اینجا است که صرف زمان برای تنفس و آرامش تنها بخشی از نبرد است. ما زمانی برای خوشحال بودن کنار می‌گذاریم، اما در نهایت غمگین‌تر از قبل می‌شویم زیرا به ایمیل‌ها دریافت نکرده و یا فرصت‌هایی فکر می‌کنیم که برای رسیدن به این زمان خوشحالی، به آن‌ها نرسیده‌ایم. یکی از مطمئن‌ترین راه‌هایی که با آن می‌توانید، زمان خوشحالی‌ شما را به بهترین حالت خود تبدیل کند این است که اطمینان حاصل کنید مشکلات متفرقه و کارهای کوچکی که باید انجام دهید شما را درگیر خود نکنند زیرا شما نمی‌خواهید در زمان خوشحال بودن خود به کار فکر کنید. کارهای خود را انجام دهید تا زمان مراقبت از خود تا حد ممکن موثر باشد.

باور داشته باشید که زندگی مثل یک بازی است


گاهی در بازی زندگی برنده می‌شوید و گاهی می‌بازید. برخی از ما زندگی را جدی می‌گیریم، نگاهی که معمولا ما را دچار استرس، نگرانی و در نهایت شکست می‌کند. انسان‌های خوشحال زندگی را یک شانس می‌دانند که باید به بهترین شکل از آن لذت ببرند. تغییر نگاه شما به زندگی و مشکلات آن می‌تواند دنیای شادتری را برای‌تان رقم بزند. شاید بگویید برخی مشکلات خیلی جدی هستند و تغییر زاویه‌ی دید خیلی سخت است، اما ما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای یک‌بار هم که شده این روش را امتحان کنید تا تأثیر شگرف آن را در زندگی خود ببینید.

از درون احساس خوشحالی کنید و نگران نباشید


خوشبختی به طور مرموزی همانند عشق است. با این حال علم روانشناسی به ما می‌گوید که هورمون‌های مغز می‌توانند احساسات را تغییر دهند. اما برای اینکه آن هورمون‌ها را فعال کنیم، ما نیاز داریم تا درباره عادت‌ها صحبت کنیم. برای رسیدن به خوشبختی یک فرمول وجود دارد و آن فرمول، تغییر الگوهای فکر است. الگوهای شما (هر کاری که می‌کنید، هر فکری که می‌کنید و هر حرفی که می‌زنید.) تعیین می‌کند که چقدر خوشحال هستید. خوشحال بودن شما هیچ ربطی به چیزهایی که در اطراف شما وجود دارد، ندارد بلکه خوشحال بودن شما به شیوه کار کردن مغزتان بستگی دارد. خوشبختی در دستان شما نیست زیرا به طور کامل در درون شما است.

به دنبال جذابیت باشید


خیلی ساده است! یک انگشتر یا یک لباس ساده ولی شیک می‌تواند جذابیت شما را بیشتر کند. برای جذاب بودن فقط کافی است چیزهایی را انتخاب کنید که از همراه داشتن آنها لذت می‌برید. همین چیزهای کوچک تأثیر زیادی در روحیه‌ی شما می‌گذارد. اگر واقعا احساس می‌کنید همراه داشتن فلان انگشتر یا پوشیدن فلان لباس حس خوبی را در شما ایجاد می‌کند، حتما این کار را بکنید. انجام همین نکات ساده، ناخودآگاه انگیزه‌ی شما را برای رسیدن به هدفی که مد نظرتان است افزایش می‌دهد.

به دنبال چیزهای نو و جدید باشید


خودتان را محدود به استفاده از چیزهای قدیمی نکنید. زندگی در حال تغییر است، پس بدانید امتحان کردن چیزهای جدید و نو می‌تواند تغییرات شگرف و مهمی را در زندگی شما رقم بزند. منتظر فرصت‌های جدید نباشید، بلکه آنها را برای خود خلق کنید. برای ایجاد یک تغییر اساسی گاهی لازم است یک مهارت جدید یاد بگیرید. باید بدانید موفقیت منتظر کسانی است که اهل خطر کردن هستند.

از چیزهای کوچک لذت ببرید


همه ما این چیزهای کوچک را داریم، آن لحظات کوچک یا چیزهایی که ما غالبا نسبت به آن‌ها بی‌توجه هستیم و نسبت به وجود آن‌ها قدردان نیستیم زیرا ما فکر می‌کنیم که آن چیزها کم‌اهمیت هستند و قدر آن‌ها را نمی‌دانیم زیرا ما در فرهنگی زندگی می‌کنیم که تنها موفقیت های بزرگ را جشن می‌گیرند. اما اگر عادتی را در خود ایجاد کنیم تا از چیزهای کوچک لذت ببریم، چه اتفاقی می‌افتد؟ زندگی در حال اتفاق افتادن است و ما منتظر آن اتفاق بزرگی هستیم که به ما آرامش و شادی ببخشد اما حقیقت این است که اغلب چیزهای کوچک هستند که اهمیت بیشتری دارند.

کارهای هنری انجام دهید


هنر اثر شفابخشی بر روح و روان انسان دارد. هنر باعث می‌شود نگرانی‌ها و استرس‌های روزانه از شما دور شود و احساس بهتری داشته باشید. انجام کارهای هنری و خلاقانه میزان فعالیت مغز را افزایش می‌دهد و در نتیجه انگیزه‌ی بیشتری برای یافتن ایده‌های جدید و نو پیدا می‌کنید. پیشنهاد می‌کنم همین امروز به دیدن یک تئاتر بروید یا از یک گالری نقاشی دیدن کنید و این حس خوب را تجربه کنید.

با افراد مثبت معاشرت کنید و وقت بگذرانید


اشتباه بزرگی که مردم مرتکب می‌شوند این است که آن‌ها متوجه نیستند شاد بودن یک انتخاب فردی است. اما هر انتخاب متاثر از افرادی است که در زندگی‌ ما هستند. اگر شما افرادی که در زندگی‌ شما هستند را به افراد مثبت تغییر دهید، می‌توانید شانس خود را برای شاد بودن و دسترسی به موفقیت به میزان چشم‌گیری افزایش دهید.اضافه کردن شخصی مثبت در زندگی می‌تواند مهم‌ترین تصمیم شما برای رسیدن به خوشبختی و موفقیت باشد.

به گردش بروید و با طبیعت دوست باشید


حتی یک گردش کوتاه در طبیعت می‌تواند انرژی شما را مضاعف کند. با پای برهنه بر روی سبزه‌ها راه بروید، دست خود را به تنه‌ی درختان بکشید، در جنگل نفس عمیق بکشید و به صدای رودخانه و آواز پرندگان گوش دهید. همه‌ی این کارها باعث می‌شود احساس شادی بیشتری کنید. حتی قدم زدن در پارک کوچک نزدیک خانه‌تان هم می‌تواند انرژی‌ها و افکار منفی را از شما دور کند. وقتی احساس شادی کنید، می‌توانید بهتر فکر کنید و محکم‌تر در مسیر موفقیت گام بردارید.

باور کنید که خوش ‌شانس هستید


به همه‌ی چیزهای خوبی که در زندگی برای‌تان اتفاق افتاده است فکر کنید تا به این باور برسید که آدم خوش شانسی هستید. به داشته‌هایتان فکر کنید و خدا را به خاطر همه‌ی آن چیزی که دارید شکر کنید. شاید فکر کنید هیچ دلیلی برای شاد بودن ندارید، اما بدانید احساس‌تان واقعی نیست. همین که سقفی بالای سرتان هست، گرسنه نیستید و در انتخاب راه و هدف زندگی‌تان آزاد هستید، نشان می‌دهد که انسان خوشبخت و خوش‌شانسی هستید. فراموش نکنید خداوند به شما نعمت زندگی داده است، پس قدر داشته‌هایتان را بدانید و شکرگزار باشید. همین که از توانایی‌ها و داشته‌های خود در زندگی آگاه شوید نیمی از راه خوشبختی را طی کرده‌اید و برای پیمودن باقی راه فقط کافی است کمی بیشتر تلاش کنید.

تا جایی که می توانید بخندید و شاد باشید


خنده باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید، ممکن است این نکته زیاد شگفت‌آور نباشد. اما سعی کنید به آخرین باری فکر کنید که از ته دل خندیده‌اید، که احتمال آن وجود دارد مدت زمان بسیاری از آخرین باری که از ته دل خندیده‌اید گذشته باشد. ما بزرگسال‌ها به دلیل تمام مسئولیت‌هایی که بر دوش ما است، به اندازه زمانی که بچه بودیم نمی‌خندیم. خنده نشان داده است که می‌تواند استرس را کاهش داده، سیستم ایمنی بدن را افزایش داده، جریان خون را بهبود بخشیده و روابط را تقویت کند.

توصیه های کاربردی و ساده برای دستیابی به شادی


گلکاری یا باغبانی کنید.
پول های خود را خرج دلخوشی های کوچک و زیاد کنید و مدام به دنبال آرزوهای گران و دست نیافتنی نباشید.
در یک مهارت جدید، متخصص شوید. تشخیص اینکه چه مهارتی باشد به سلیقه و توانایی خودتان بستگی دارد.
نگرانی هایتان درباره آینده را روی یک کاغذ بنویسید، در یک پاکت نامه بگذارید و به معنای واقعی مهر و مومش کنید.
اطرافتان را با افراد شاد شلوغ کنید. گاهی در جمع خانواده تان جوک بگویید و شوخ طبع باشید.
کارهای داوطلبانه انجام دهید. کارهای داوطلبانه می توانند کارهایی خلاقانه برای کمک به دیگران باشند.
در پایان هر روز، حداقل 3 اتفاق خوبی را که رخ داده یادداشت کنید و قبل از شروع روز بعد، حتما نگاهی به آن بیندازید.
مقایسه خود با دیگران را متوقف کنید. مهم نیست که این مقایسه در زمینه مالی باشد یا تحصیلی.
از هر فرصتی برای ورزش استفاده کنید چراکه ورزش در افزایش روحیه و اعتماد به نفس، تاثیر قابل توجهی دارد.
روی کاری که همین الان در حال انجام آن هستید، تمرکز بیشتری کنید تا با رسیدن به موفقیت، احساس شادی در شما بیشتر شود.
advertising