چگونه در تصمیم گیری به حرف دیگران اهمیت ندهیم

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/08/15
چگونه در تصمیم گیری به حرف دیگران اهمیت ندهیم

چطور به حرف دیگران اهمیت ندهیم


یکی از مسائلی که به شدت بر اعتماد به نفس ما تاثیر می گذارد حرف مردم است. و اگر ما قوی نباشیم و شخصیت قدرتمندی نداشته باشیم به خاطر حرف مردم به راحتی از دنبال کردن رویاهای خود دست می کشیم.حقیقتا حرف مردم به خودی خود مهم نیست ولی اهمیت دادن از طرف ماست که باعث می شود در برابر آن آسیب پذیر باشیم.اجازه ندهیم دیگران با گفتار و رفتارشان موجب آزار ما شوند. بررسی ها نشان داده قریب به 80 درصد ناراحتی های ما مربوط به رفتار و گفتار دیگران است.

اهمیت حرف مردم و نظر دیگران


انسان ها هرآنچه را که از کودکی فرا می گیرند در ذهن خود به عنوان یک میثاق قبولش می کنند. میثاق عهد مشترکی بین انسان است. وقتی در کودکی کاری را مطابق میل بزرگترها انجام می دادیم مورد توجه قرار می گرفتیم و به ما پاداش داده می شد؛ اما هنگامیکه خلاف میل آن ها رفتار می کردیم مورد تنبیه و بی توجهی آن ها قرار می گرفتیم. کم کم یاد گرفتیم که مطابق میل دیگران رفتار کنیم تا مورد تحسین و پاداش قرار بگیریم و از انجام هر اشتباهی، بخاطر ترس از تنبیه شدن گریزان شدیم. همین رفتارها شخصیت ما را شکل دادند.

تصمیم گرفتن بدون در نظر گرفتن نظر دیگران


اما چگونه می توانیم از این به بعد، خود برای زندگیمان تصمیم بگیریم و شخصیت خود را از نو بسازیم؟

هیچ چیز را به خود نگیرید و به خود نسبت ندهید


هر اتفاقی که در اطراف شما افتاد، آن را به خود نگیرید. این را همیشه به یاد داشته باشید که هیچ کدام از کارهای دیگران بخاطر شما نیست؛ بلکه بخاطر خودشان است!!! زیرا هر کسی در رؤیا و ذهن خود زندگی می کند و تمام آنچه که به دیگران نسبت می دهد در واقع به طرز فکر و دنیای درونی خودش برمی گردد. وقتی شما چیزی را به خود می گیرید در واقع فکر می کنید آن ها از دنیای درونی شما خبر دارند، در حالیکه آن ها اصلاً هیچ آگاهی از شخصیت، طرز فکر، آرزوها، هدف ها و برنامه های شما ندارند.حتی اگر در موقعیتی قرار گرفتید که کسی رو در روی شما ایستاد و مستقیماً به شما توهین کرد، این کار هیچ ربطی به شما ندارد و همه چیز به دنیای درونی آن فرد برمی گردد.
وقتی گفته ها، رفتارها و عقاید دیگران را به خود می گیرید و باورشان می کنید، در واقع خود و زندگیتان را به دست آن ها می سپارید و آن ها می توانند هر وقت که خواستند شما را با گفته های ناراحت کننده به قعر ناراحتی بکشانند و زمانیکه به شما نیاز دارند با تعاریف بیجا شما را وادار به انجام خواسته های خود کنند. اما وقتی هیچ چیز را به خود نمی گیرد، در امان خواهید بود. دیگران نفوذی در شما نخواهند داشت و زمام زندگیتان را خود بدست خواهیدگرفت.

چرا نباید حرف مردم را به خودمان بگیریم؟


هیچ چیز را به خود نگیرید؛ چون وقتی چیزی را به خود می گیرید، خود را به رنج می اندازید، آن هم برای هیچ. انسان ها به رنج کشیدن در سطوح مختلف و به درجات متفاوت اعتیاد پیدا کرده اند، و به یکدیگر در تداوم این اعتیاد کمک می کنند. وقتی ما آدم ها را همانطور که هستند ببینیم، بدون این که رفتار یا گفتار آن ها را به خود بگیریم، هرگز از آن ها آزار نمی بینیم. حتی اگر دیگران به شما دروغ بگویند ایرادی ندارد، آنها به شما دروغ می گویند چون می ترسند، می ترسند که شما متوجه شوید آنها کامل نیستند! با خودتان صادق باشید قبول این حقایق و به خود نگرفتن گفته و رفتار دیگران کار آسانی نیست.

نتایج به خود نگرفتن حرف مردم


وقتی شما کاملا عادت کردید که هیچ چیز را به خود نگیرید، از بسیاری از ناراحتی ها در زندگی اجتناب خواهید کرد.

خشم، حسادت و حسرت شما ناپایدار خواهند شد، و حتی غم شما نیز ناپایدار می شود وقتی هیچ چیز را به خود نگیرید.

در واقع شما با تمرین به این میثاق ارزشمند، آعاز به در هم شکستن میثاق های کودکانه و حقیرانه ای می کنید که نه به انتخاب خود، بلکه بخاطر جلب توجه دیگران تمام عمر پذیرفته بودید و آن گونه زندگی می کردید.

اگر به این اصل وفادار بمانید، می توانید با قلبی کاملاً گشوده در جهان زندگی کنید.

می توانید بگویید “دوستت دارم” بدون آن که از مسخره شدن یا طرد شدن بترسید!

می توانید آن چه نیاز دارید طلب کنید !

می توانید ” آری” و یا ” نه ” بگویید !

می توانید بدون احساس گناه و یا قضاوت در مورد خود تصمیم بگیرید که همواره به دنبال دل خود بروید !
advertising